کدام دستگاه‌ها اطلاعاتات خود را به سازمان امور مالیاتی ندادند؟

کدخبر: 2330400

اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، فهرست ۱۲ دستگاهی که برخلاف تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات مرتبط با موضوع مالیات، با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کردند، را اعلام کرده است.

اواخر خردادماه امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با ارسال نامه‌ای به معاون پارلمانی وزیر امور اقتصاد و دارایی، فهرست 12 دستگاهی که برخلاف تبصره 5 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات مرتبط با موضوع مالیات، با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کردند، را اعلام کرد.

فارغ ازاین موضوع که حتی در صورتی که این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، این سازمان زیرساخت نرم افزاری لازم برای استفاده از این اطلاعات برای جلوگیری از فرار مالیاتی را دارد یا خیر، در این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم که سازمان امور مالیاتی به چه اطلاعاتی از هر کدام از 12 دستگاه مذکور نیاز دارد و دستگاه‌ها از دادن چه نوع اطلاعاتی به سازمان امور مالیاتی استنکاف کرده‌اند.

بخش مهمی از اطلاعات مورد نیاز سازمان مالیاتی اطلاعات بسیار ساده و در دسترسی است و مشخص نیست دلیل استنکاف این 12 دستگاه از اجرای تکلیف قانونی خود در اشتراک‌گذاری این اطلاعات با سازمان امور مالیاتی چیست. به خصوص با توجه به این نکته که کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و مالیات‌ستانی مهم‌ترین ابزار تنظیم اقتصاد و تعادل‌بخشی به درآمدهای دولت است.

فارغ از توانایی سازمان مالیاتی برای پردازش این اطلاعات، این سوال بسیار جدی مطرح است که معنای سرپیچی از قانون و ندادن اطلاعات مورد نیاز برای مالیات‌ستانی که عملا به فرار مالیاتی و عدم شفافیت مالی بخش مهمی از صاحبان ثروت منجر خواهد شد، چیست؟

1- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران: لازم است شرکت مذکور اطلاعات مربوط به کد پستی و همچنین گشت پستی کلیه اماکن در تمامی استان‌های کشور را به‌روزرسانی و در اختیار سازمان قرار دهد. همچنین شرکت پست ارائه برخی از اطلاعات را منوط به پرداخت هزینه اعلام نموده است.

2- وزارت صمت: وزارت مذکور می‌بایست اطلاعات مجوزهای صادره وزارت صمت و زیرمجموعه‌ها، اطلاعات قراردادهای منعقده وزارت صمت و تمامی زیرمجموعه‌های آن اطلاعات سامانه تدارکات دولت و اطلاعات نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول را در اختیار سازمان قرار دهد. همچنین یکی از نیازهای اطلاعاتی این سازمان دریافت اطلاعات و واردات خودرو از دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و اقلام اطلاعاتی مورد درخواست از دفتر امور خدمات بازرگانی است.

3- شهرداری تهران: می‌بایست اطلاعات مربوط به اطلاعات موضوع تبصره 3 ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم، اطلاعات مهندسین ناظر، اراضی بایر، اطلاعات ملک، مالکین و واحدهای کسبی، اطلاعات مجوزهای صادره و اطلاعات سازمان‌ها و مؤسسات وابسته، تاکنون اطلاعاتی از شهرداری دریافت نگردیده است.

4- سازمان ثبت‌احوال: سازمان ثبت‌احوال بایستی اطلاعات هویتی کامل اشخاص را در اختیار سازمان قرار دهد تا سازمان بتواند مراتب مربوط به اعتبارسنجی را انجام دهد.

5- درگاه‌های پرداخت الکترونیک: اطلاعات قراردادهای منعقده بین شرکت‌های PSP و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت درگاه پرداخت و دستگاه کارت‌خوان باید در اختیار سازمان قرار بگیرد ولیکن قرار نمی‌گیرد.

6- شرکت‌های مخابرات و همراه (همراه اول، ارتباطات سیار و رایتل): شرکت‌های مذکور می‌بایست اطلاعات مجوزهای صادره، اطلاعات قراردادهای مبتنی بر محتوا، اطلاعات هویتی خریداران حق امتیاز خطوط تلفن همراه، اطلاعات هویتی و اقتصادی فعالان در فضای مجازی و شماره تلفن فعال مشترکین به‌منظور پیام‌رسانی به مؤدیان را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند ولیکن تاکنون اطلاعاتی در اختیار سازمان قرار نداده‌اند.

7- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: وزارتخانه مذکور می‌بایست اطلاعات بقاع متبرکه را در اختیار سازمان قرار دهد و به‌غیراز سازمان اوقاف و معاونت قران و عترت هیچ‌کدام از سازمان‌های ذیل وزارتخانه اطلاعاتی تاکنون نداده‌اند.

8- معاونت توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه و اشتغال و سازمان‌های تأمین اجتماعی: اطلاعات مجوزهای صادره و قراردادهای هریک از سازمان‌ها و معاونت‌ها و اطلاعات درآمدی پزشکان طرف قرارداد سازمان‌های تأمین اجتماعی می‌بایست به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال گردد.

9- سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: نهادهای مذکور می‌بایست اطلاعات مربوط به مجوزهای صادره از قبیل مجوزهای تأسیس درمانگاه، مطلب، داروخانه و...، قراردادهای منعقده فی‌مابین زیرمجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان غیرمستخدم در خصوص ارائه خدمات درمانی و قرارهای منعقده فی‌مابین زیرمجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر اشخاص در خصوص اجاره بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و... را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

10- سازمان تنظیم مقررات رادیویی: سازمان مذکور باید اطلاعات شماره تلفن‌های همراه صادره توسط اپراتورهای زیرمجموعه را در اختیار سازمان قرار دهد که تاکنون قرار نداده‌اند.

11- نیروی انتظامی: نهاد مذکور، مکلف است مجموعه اطلاعات موردنیاز این سازمان از قبیل VIN خودرو، اطلاعات دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10، و تالارها و اماکن به انضمام مجوزهای صادره جهت تأسیس آموزشگاه‌های رانندگی را در اختیار سازمان قرار دهند اما تاکنون اطلاعاتی نداده‌اند.

12- مرکز آمار قوه قضاییه: نهاد مذکور اطلاعات مجوزهای صادره جهت تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در غالب اقلام اطلاعاتی موردنیاز سازمان امور مالیاتی را در اختیار این سازمان قرار نداده است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: