آل‌سعود و اسرائیل صدر نشین کودک‌کشی در جهان

کدخبر: 2330376

سازمان ملل آمار کودکانی را که رژیم آل‌سعود در یمن و رژیم صهیونیستی در فلسطین قتل عام کرده‌اند را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، این دو رژیم در صدر فهرست کودک‌کشان جهان قرار دارند.

رژیم صهیونیستی و آل‌سعود را به عنوان دو رژیم کودک‌کش در جهان می‌شناسند. اما به دلیل فشارها و لابی‌های این دو رژیم، نهادهای حقوق بشری همواره نسبت به کودک‌کشی آنها منفعلانه برخورد کرده یا صرفا به محکومیت‌های شفاهی و زبانی بسنده کرده‌اند. حالا هم سازمان ملل این دو را در صدر کودک کش‌های جهان قرار‌داده است.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان که در آن ائتلاف تحت رهبری عربستان برای سومین سال در فهرست سیاه قرار گرفته است اعلام کرده: «ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن و اسرائیل در فلسطین بیشترین تعداد کودکان را کشته‌اند.»طبق این گزارش، ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان که در حال جنگ در یمن است، 729 کودک را در سال 2018 در این کشور کشته یا زخمی کرده است که این تعداد حدود نیمی از تلفات کودکان را در این سال نشان می‌دهد. گوترش همچنین گزارش داده، از سال 2014 بالاترین تعداد کودکان فلسطینی در سال گذشته اساسا توسط نظامیان اسرائیلی کشته یا زخمی شده‌اند. دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت، عربستان و رژیم صهیونیستی را در لیست سیاه نقض کنندگان حقوق کودکان باقی گذاشته است.

این گزارش همواره گزارشی بحث برانگیز بوده است زیرا دیپلمات‌ها می‌گویند عربستان و اسرائیل هر دو طی سال‌های اخیر در تلاش برای قرار نگرفتن در این فهرست سیاه، فشارهایی اعمال کرده‌اند. دفتر نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل متحد به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارش جدید واکنش نشان نداد. در سال 2015، سازمان ملل متحد، اسرائیل را از این فهرست خارج کرد. این اقدام پس از آن انجام شد که نام آنها در پیش نویس قبلی در فهرست سیاه قرار گرفته بود اما از اسرائیل به سبب عملیات نظامی در سال 2014 انتقاد شده است.

واکنش آل‌سعود

«عبدالله المعلمی» سفیر عربستان در سازمان ملل منبع و صحت این گزارش را زیر سؤال برده و اعلام کرده در تعداد افراد کشته شده «اغراق» شده است. نام ائتلاف سعودی در سال 2016 برای مدت زمان کوتاهی در فهرست سیاه قرار گرفت اما «بان کی مون» دبیرکل وقت سازمان ملل نام این ائتلاف را از این فهرست خارج کرد. در آن زمان، بان کی مون، عربستان را به اعمال فشارهای «غیر قابل قبول» متهم و اعتراف کرد سازمان ملل هم به دلارهای سعودی نیاز دارد! گفتنی است گزارش سالانه راجع به کودکان و درگیری‌های مسلحانه به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه می‌شود. در این گزارش همچنین آمده است، در افغانستان، تعداد تلفات کودکان همچنان در بالاترین سطح قرار دارد و سه هزار و 62 کودک است و کودکان 28 درصد از همه تلفات غیر نظامیان را در این کشور تشکیل می‌دهند. هر 10 دقیقه یک کودک یمنی از گرسنگی می‌میرد

از سوی دیگر وزارت بهداشت یمن در گزارشی به حجم گسترده فاجعه‌ای که حملات ائتلاف به سرکردگی سعودی برای یمن بوجود آورده‌اشاره و اعلام کرد که به دلیل سوء تغذیه در این کشور فقیر غرب آسیا هر 10 دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت دولت یمن، حمله ائتلاف به سرکردگی سعودی علیه یمن سبب شده تا بیش از 100 هزار غیرنظامی هم دچار نقض عضو شوند. طبق این گزارش، از زمان آغاز جنگ بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر نیز به وبا مبتلا شده‌اند که تاکنون 3 هزار و 700 نفر آز آنها جان باخته‌اند که 40 درصد این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند.

روزنامه کیهان

ارسال نظر: