چاه کن سند ۲۰۳۰ در ته چاه افتاد

کدخبر: 2330305

با وجود تلاشهای برخی از مسئولین در اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ به بهانه کاهش آسیب به کودکان‌ونوجوانان، تحقیقات غربی از افزایش آمار روابط نامشروع نوجوانان بر اثر آموزش‌های جنسی در این سند خبر می‌دهد.

سال ۲۰۱۵ بود که سندی با عنوان سند «اهداف توسعه پایا» یا همان سند ۲۰۳۰ از سوی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو ارائه شد. سندی که گفته شد نقشه راه جامعه بین المللی برای توسعه پایا و دگرگون ساختن جهان است و در قالب ۱۷ هدف اصلی تنظیم شده بود.

از پاییز سال ۹۵ نیز به تدریج سر و صداهای این سند به ایران رسید و بحث برانگیز شد. سندی که بخش‌هایی از آن با قانون اساسی و شرع تعارض داشت و واکنش بسیاری از مسئولین و مهمتر از همه مقام معظم رهبری را نیز بر انگیخت.

مهم‌ترین بخش جنجال آمیز این سند موضوع آموزش و موارد مطرح شده درباره آن بود. بر اساس بندهای هفده گانه سند ۲۰۳۰، کشورهای عضو باید «امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام العمر تحصیل فراگیر را برای همه ساکنان کشور، فارغ از جنسیت، قوم، قبیله، سن و سال فراهم کنند.»

با مطرح شدن این سند بین المللی، برخی برای اجرایی شدن آن در سیستم آموزش و پرورش کشور تلاش کردند و حتی در مواردی نیز شاهد اجرای گاه علنی و گاه پشت پرده آن بودیم.

هرچند که در این زمان نیز همچنان انتقادها به اجرایی شدن آن وجود داشت و بسیاری از نمایندگان مجلس، مسئولین دولتی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن مخالفت کرده و سند مذکور را مخالف ارزش‌های اعتقادی و مذهبی کشور خواندند.

اما مخالفت‌ها با سند توسعه پایا به قدر کافی کارساز نبود و از سوی دیگر برخی تلاش‌ها برای اجرای آن همچنان ادامه داشت؛ تا اینکه در نهایت واکنش رهبر معظم انقلاب نسبت به لزوم جلوگیری از اجرای این سند، موجب توقف آن در کشور شد.

محتوای آموزشی سند ۲۰۳۰ چه بود؟

بررسی محتوای سند ۲۰۳۰ در حوزه آموزش، نشان می‌دهد که با اجرای آن زیرساخت‌های آموزشی کشور به طور کلی متحول می‌شد و با تحت تاثیر قرار دادن اعضا جامعه از کودکان تا نوجوانان و دانشجویان علاوه بر نقض شدن شرع و قانون، سیستم آموزشی کشور تبدیل به یک مجرای جاسوسی قانونی برای استفاده دشمنان می‌شد.

بر اساس موارد مطرح شده در سند ۲۰۳۰ و در بخش آنالیز وضعیت آموزش جنسیت در «آموزش جامع جنسیت»، پیشنهاد شده تا کودکان ۵ تا ۸ سال آموزش‌های جنسیتی را فراگیرند و با بیماری‌هایی که می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، آشنا شوند. به علاوه برای کودکان ۹ تا ۱۲ نیز آموزش قسمت عمده‌ای از نحوه انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی وهمچنین راهنمای تکنیکی آموزش جنسیتی برای مدارس و معلمان در مقالات وابسته به این سند مطرح شده است.

یکی از مهم‌ترین مفاهیم مورد توجه در سند ۲۰۳۰، برابری جنسیتی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان با حذف تفاوت‌های جنسی گروه مورد آموزش است. به علاوه یکی از مسائل مورد توجه در این سند حذف کلیشه‌های جنسی، ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌بهانه ترویج صلح و نبود خشونت است.

به طوری که حذف مطالب مربوط به سرگذشت افرادی همچون شهید محمد حسین فهمیده و مصادیق فرهنگ ایثار و شهادت از اهداف سند توسعه پایا بود و به اعتقاد برخی کارشناسان، سند ۲۰۳۰ مخالف هر گونه تربیت دینی بوده و آن را خلاف حقوق بشر می‌داند. یکی دیگر از دلایل تعارض سند ارائه شده از سوی یونسکو، آموزش دانستنی‌های جنسی به کودکانی است که حتی هنوز به سن بلوغ نیز نرسیده‌اند. به طوری که خبرهایی از انتشار کتابی با عنوان «لک لکی در کار نیست» همراه با آموزش امور جنسی، تفاوت‌های بدنی مرد و زن و نحوه تولید مثل نیز به گوش رسید. اما این پایان فجایع سند ۲۰۳۰ نیست و حتی جای دادن مطالبی با مضمون شناخت و آموزش همجنسگرایی و همجنس بازی در کتاب‌های آموزشی کودکان ازجمله دیگر اهداف این سند بود به طوری که بر اساس این سند ۳ نوع خانواده با عناوین «مرد و زن، مرد و مرد، زن و زن» تعریف و دولت‌ها نیز مکلف به حمایت این خانواده‌ها بودند.

با وجود انتقادهای فراوان به عدم لزوم آموزش مسائل جنسی به کودکان و مطرح کردن آنها در کتاب‌های آموزشی، موافقان داخلی و خارجی اجرای آن، دلیل اصرار خود برای اجرای این سند را لازمه آشنایی کودکان با مسائل جنسی می‌دانستند. به طوری که به عقیده آنها در صورت آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل و کلیشه‌های جنسی، احتمال کاهش ابتلا به برخی بیماری‌ها، کاهش روابط خارج از عرف میان نوجوانان، امکان محافظت کودکان و نوجوانان از خود در محیط جامعه و کاهش بارداری میان نوجوانان وجود دارد.

با وجود تلاش‌های برخی ازجمله کشورهای اروپایی و برخی از مسئولین کشور برای اجرا شدن این سند به بهانه لزوم آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل جنسی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای این طرح در دیگر کشورها و اما کسب نتیجه‌ای متفاوت با انتظارات بوده‌ایم.

رسانه‌های غربی: آموزش‌های جنسی در مدارس عامل افزایش روابط نامشروع

مطالب منتشر شده در رسانه‌های غربی نیز این موضوع را تایید و با انتشار مطالبی در این باره، مهر تاییدی بر بی فایده بودن و حتی آسیب زا بودن اجرای سند ۲۰۳۰ می‌زند.

سال ۲۰۱۷ روزنامه دیلی میل مطلبی را با عنوان «چه زمانی از این خواب که آموزش‌های جنسی موجب کاهش حاملگی نوجوانان می‌شود، بیدار خواهیم شد؟» منتشر و با ارائه برخی آمارها، اعلام کرد که آموزش مسائل جنسی در مدارس کودکان و نوجوانان نه تنها باعث کاهش روابط غیر اخلاقی و حاملگی‌های ناخواسته میان افراد نمی‌شود بلکه عامل تشدید کننده در افزایش حاملگی میان نوجوانان شده است.

در ادامه مطلب دیلی میل آمده است، در سال‌های گذشته این تصور وجود داشت که هرچه نوجوانان آگاهی بیش‌تری نسبت به آموزه‌های جنسی داشته باشند کم‌تر به سمت این مسائل می‌روند این در حالی است که بررسی‌ها خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و هرچه نوجوانان نسبت به این مسائل آگاهی بیش‌تری داشته باشند میزان روابط جنسی و بارداری‌های ناخواسته در نوجوانان کم سن و سال افزایش می‌یابد.

بررسی‌های کارشناسانی از جمله دیوید پاتون از دانشگاه اقتصاد ناتینگهام و لیام رایت از دانشگاه شفیلد انگلیس نشان می‌دهد، در مناطقی که بودجه آموزش‌های جنسی کم‌تر بوده و این مسائل به میزان کم‌تری در مدارس تدریس شده، میزان حاملگی نوجوانان نیز به شدت کاهش داشته است.

بر اساس این مطلب، از سال ۲۰۰۸ دولت بودجه آموزش روابط جنسی و پیشگیرانه از حاملگی و توزیع وسایل پیشگیرانه در مدارس را کاهش داد و این امر موجب کاهش شدید حاملگی‌های نوجوانان شد. به طوری که در طول سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ رقم حاملگی در انگلستان از سال ۱۹۶۹ به بعد به پایین‌ترین رقم خود یعنی ۴۲.۶ درصد رسید.

کارشناسان معتقدند که سال‌ها است بر این موضوع که آموزش مسایل جنسی در مدارس موجب افزایش روابط نامشروع می‌شود، تاکید دارند و حال آمارها نیز این امر را تایید می‌کند.

بر اساس این مطلب، نتایج گزارشات و بررسی کارشناسان حاکی از آن است که آموزش‌های صریح جنسی در کتب مدارس و توزیع آزادانه وسایل پیشگیرانه میان نوجوانان آنها را تشویق به داشتن رابطه جنسی می‌کند.

گزارش دیلی میل ادعا می‌کند، امروزه شواهد واضحی وجود دارد که آموزش مسائل جنسی در مدارس رابطه مستقیمی با افزایش تعداد نوزادان نا مشروع دارد. به علاوه آشنایی بیشتر نوجوانان و کودکان با مسائل جنسی نه تنها موجب اجتناب آنها از برقراری رابطه نمی‌شود بلکه موجب درگیر شدن فکر آنها با این مسائل و تشویق کودکان و نوجوانان به برقراری روابط نامشروع شده است.

نتایج تحقیقات انجام شده توسط یک موسسه مسیحی در انگلیس نشان می‌دهد؛ آموزش همجنس گرایی و مسائل جنسی به صورت تصویری در کتب درسی موجب عادی شدن برقراری روابط جنسی میان کودکان و نوجوانانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند شده و افزایش تمایل آنها به انجام این اعمال را در پی دارد.

بالاترین رقم حاملگی نامشروع در انگلیس به دلیل آموزش‌های جنسی

بر اساس این مطلب، در سال ۱۹۹۹ میزان حاملگی‌های نامشروع و روابط جنسی میان نوجوانان بریتانیا بالاترین رقم را در میان دیگر کشورهای اروپایی داشت و عامل آن نیز دسترسی آسان نوجوانان به آموزش‌ها و وسایل جنسی بود و این امر دلیل عمده فروپاشی خانواده‌های بریتانیایی بوده است.

اما گزارشات تایید کننده این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و روزنامه تایمز نیز چندی پیش مطلب دیگری را در این باره منتشر کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه تایمز، تحقیقات نشان می‌دهد که کلاس‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان و تبلیغات‌های کنترل حاملگی برای این سنین، شمار حاملگی‌های نامشروع ناجوانان را کاهش نداده و حتی عامل افرایش آن شده است. در ادامه این مطلب آمده است، آموزش این مسائل به افرادی که به سن بلوغ نرسیده‌اند تنها موجب تشویق آنها به انجام این اعمال شده است.

شکست آمریکا در ارائه آموزش‌های جنسی با هدف کاهش بارداری نوجوانان

اما ناکارآمدی آموزش‌های جنسی تنها به کشور انگلیس محدود نمی‌شود و حتی نتایج تحقیقات انجام شده در آمریکا نیز این موضوع را تایید می‌کند.

روزنامه ایندیپندنت فوریه امسال با انتشار مطلبی در این باره نوشت؛ نتایج تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که آموزش‌های جنسی در مدارس این کشور موجب افزایش شمار بارداری‌های نا مشروع میان نوجوانان شده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد؛ ایالت متحده آمریکا طی سال‌های اخیر بودجه زیادی را برای ارائه آموزش‌های جنسی به نوجوانان با هدف کاهش نرخ حاملگی این قشر اختصاص داده اما نتیجه‌ای بالعکس را دریافت کرده است. به طوری که بررسی میزان حاملگی دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله آمریکایی در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ نشان از افزایش حاملگی‌های نا مشروع و شکست آمریکا در این پروژه دارد.

آمارها نشان می‌دهد، آموزش مسائل جنسی در مدارس آمریکا نه تنها موجب منصرف کردن نوجوانان از انجام این عمل نشده بلکه به دلیل آشنایی افراد کم سن و سال با این مسائل موجب تشویق آنها به تجربه داشتن رابطه جنسی نیز شده است.

به گزارش ایندیپندنت، هدف از آموزش‌های جنسی به نوجوانان ایالت متحده آمریکا کاهش روابط نامشروع بوده اما دولت در اجرا این طرح شکست خورده و به هدف مد نظر خود نرسیده است. افزایش شمار حاملگی و روابط جنسی نامشروع میان نوجوانان و افراد کم سن، کاهش سن اولین تجربه رابطه جنسی در نوجوانان و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی نشان می‌دهد که آموزش مسائل جنسی به نوجوانان نه تنها به هدف خود نرسیده بلکه موجب افزایش معضلات اخلاقی نیز شده است.

اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور هنوز ادامه دارد؟

با وجود اذعان کارشناسان و تایید نتایج تحقیقات غربی بر تاثیرات منفی آموزش مسائل جنسی در مدارس، روشن است که اجرای اهداف آموزشی سند ۲۰۳۰ نیز به غیر از زوال کودکان و نوجوانان کشور نتیجه دیگری ندارد.

وقتی کشورهای تنظیم کننده این سند نیز آموزش مسائل جنسی در مدارس را عامل اصلی انحراف افراد جامعه می‌دانند، دلیل اصرار برخی مسئولین داخلی بر اجرا سند ۲۰۳۰ بی معنا است مگر اینکه هدف آنها از اجرای این سند موضوع پشت پرده دیگری باشد.

چراکه هنوز هم از گوشه و کنار کشور خبرهایی از اجرا پنهانی این سند در برخی مدارس شنیده می‌شود و حتی اردیبهشت ماه سال جاری نیز رویداد «روز جهانی دختران در ICT» با مضمون توانمندسازی زنان در فناوری‌های نوین در تهران توسط وزارت ارتباطات برگزار شد که مهم‌ترین اهداف آن، توسعه دستیابی به اهداف سند ۲۰۳۰، عدالت جنسیتی و آموزشی و بازتاب دهنده مستقیم اهداف ۲۰۳۰ بود.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: