متولی تجارت خارجی کشور همچنان با سرپرستی اداره می‌شود!

کدخبر: 2330137

به هر حال در شرایط فعلی انتظارات از سازمان توسعه تجارت ایران بالا بوده و عدم توجه به ساختار مدیریتی آن ، صادرات به عنوان پیشران توسعه را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت .

با وجود گذشت بیش از ۸ ماه از بازنشستگی رییس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران ، این سازمان کماکان با سرپرستی اداره می شود. در حالیکه احکام مربوط به سایر معاونان وزیر صنعت ، معدن و تجارت توسط ایشان ابلاغ شده است اما متولی صادرات کشور که این روزها وارد شانزدهمین سال حیات خود شده و دوران بلوغ خود را طی می کند به علت عدم تعیین رییس جدید و یا صدور ابلاغ ریاست سرپرست فعلی دچار روزمرگی و عدم تصمیم سازی، تصمیم گیری و انجام امور حاکمیتی و تصدیگرایانه خود شده است.

نگاهی به اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران بیانگر اهداف والای قانونگذار از تشکیل این سازمان بوده که این نکته در شرح وظایف گسترده و متنوع سازمان توسعه تجارت ایران دیده شده است .

اصولا در ساختارهای مدیریتی ، عدم تعیین تکلیف برای سمتهای مدیریتی موجبات روزمرگی و عدم برنامه ریزی برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده را فراهم ساخته و در نهایت افول سازمان را به دنبال خواهد داشت. اگر در قانون برنامه ششم توسعه رشد ۲۱ درصدی صادرات غیر نفتی به عنوان یک راهبرد اثر گذار در نظر گرفته شده است بی شک نیل به این هدف نیازمند ابزارهایی است که یکی از انها ساختار مستقل سازمان تنظیم کننده تجارت خارجی کشور است . در غیر اینصورت نمی توان انتظار چندانی داشت. وظایف سازمان توسعه تجارت ایران به دو بخش تصدیگرایانه و حاکمیتی تقسیم شده که انجام هر یک نیازمند تصمیم گیری درست و منطقی است . از مدیری که نمی داند فردا در سمت خود هست یا نیست نمیتوان انتظار برنامه ریزی داشت چرا که در صورت تغییر او ، مدیران بعدی دوباره چرخ را اختراع خواهند کرد و مسیر جدیدی ابداع خواهند نمود که ان هم عمر چندانی نخواهد داشت.

به هر حال در شرایط فعلی انتظارات از سازمان توسعه تجارت ایران بالا بوده و عدم توجه به ساختار مدیریتی آن ، صادرات به عنوان پیشران توسعه را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت.

فارغ از قانونی بودن یا قانونی نبودن مدیریت سازمان توسعه تجارت ایران از طریق سرپرستی ، انتظار می رود وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف رییس سازمان توسعه تجارت ایران اقدام نموده و زمان از دست رفته را جبران نماید . بی شک برنامه ریزی در موضوعات متنوع و گسترده حوزه تجارت خارجی مسیر پیش رو را هموار خواهد کرد.

نود اقتصادی

ارسال نظر: