روزنامه لبنانی تحلیل کرد؛ هرمز مقابل جبل طارق

کدخبر: 2330061

روزنامه‌ای لبنانی نوشت، محاسبات احمقانه آمریکایی‌ها در کشاندن انگلیس به توقیف نفتکش ایرانی و مقابله به مثل ایران در توقیف نفتکش انگلیسی، معادله تنگه هرمز در برابر جبل طارق را در محاسبات ایران گنجاند.

روزنامه لبنانی البنا در یادداشتی به قلم ناصر قندیل، سردبیر این روزنامه با عنوان «هرمز در مقابل جبل طارق... و مانند آن»، تاکید کرد «اقدام احمقانه آمریکا در تحریک انگلیس به توقیف نفتکش ایرانی» موجب تثبیت حقوق حاکمیتی دولت ساحلی ایران بر تنگه هرمز می‌شود.

در این یادداشت آمده است: ما نمی‌دانیم که آیا بریتانیا به اهمیت آنچه برای ایران در مبارزه تاریخی خود بر سر حاکمیت و قدرت در تنگه هرمز فراهم کرد، واقف است یا خیر؛ تنگه‌ای که محور استراتژی ایران در بهره‌گیری از ویژگی‌های جغرافیای اقتصادی و نظامی بین‌المللی است که می‌داند چگونه معادلات آن را مدیریت کند.

گام بی‌پروای انگلیس برای متوقف کردن نفتکش ایرانی در تنگه جبل طارق معتبر نیست مگر اینکه بگوییم لندن بر اساس این که یک کشور دارای حاکمیت ارضی بر تنگه است حق دارد که کشتی‌های عبوری از آنجا را طبق مفهوم عبور و مرور قانونی یا عبور به سمت مقصد نهایی دیگری بدون ورود به آب‌های منطقه‌ای کشور ساحلی آن بازرسی کند. در حالی که مقابله واشنگتن با ایران در زمینه عبور و مرور در تنگه هرمز، منجر به انکار هر گونه حقوق دولت‌های ساحلی تنگه در تعامل با تردد کشتی‌ها از آنجا می‌شود.

اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی با وجود سهولت تاکتیکی اجرای آن زمان بر بود زیرا ایران محاسبه تمهیدات و پیامدهای این عملیات را هم کرده بود. هدف ایالات متحده از تحریک بریتانیا به توقیف کشتی ایرانی این بود که ایران را در تنگنا قرار دهد. یعنی ایران با پاسخ به اقدام انگلیس، خطر از دست دادن حمایت انگلیس از برجام را ایجاد کند. چیزی که ایران به رغم نارضایتی از محدودیت پاسخ اروپا به تعهدات تجاری و مالی برجام خواهان وقوع آن نیست.

تهران با وجود اینکه می‌داند انگلیس ضعیف ترین حلقه پیوند اروپا با برجام است اما نقشه آمریکا را نشأت گرفته از حس ناکامی آن در منزوی کردن ایران و ناراحتی آن از اینکه تنها عضو خارج شده از برجام است، برمی‌شمرد که همین مسائل آمریکا را به صرافت اخراج انگلیس از برجام انداخته است تا ایران را در برابر معادله‌ای قرار دهد که تهران آن را در محاسبات خود به عنوان یک احتمال مطرح گنجانده است زیرا اقدامات عملی را برای خروج از برجام آغاز کرده اما نمی‌خواهد آن را مجانی تقدیم واشنگتن کند.

از سوی دیگر، تهران می‌داند که ترک اعمال انگلیس بدون پاسخ بازدارنده به معنای باز گذاشتن راه برای ادامه یافتن گستاخی‌های آن در مقابله با ایران از موضع تجاوز به حقوق قانونی آن در بسیاری از زمینه ‌های تجارت بین المللی است. بنابراین تهران یک فرمول ابتکاری و نوآورانه را برای مقابله با انگلیس ترسیم کرد.

از همین رو ایران لندن را رها کرد تا در جنگ سیاسی حقوقی و دیپلماتیک خود برای تاکید بر قانونی بودن توقیف نفتکش ایرانی پیش برود آن هم بر مبنای اینکه دولت ساحلی تنگه جبل طارق تردد در تنگه را تحت کنترل خود دارند. پس از آن ایران بر اساس همین اصل در تنگه هرمز اقدام به توقیف نفتکش ایرانی کرد موضوعی که با تهدیدهای پیشین ایران درباره مسدود کردن تنگه هرمز تفاوت داشت.

در همین راستا مجلس شورای اسلامی ایران درخواست داده است موضوع اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز در دستور کار دولت قرار گیرد. یعنی کشتی‌هایی که از این تنگه عبور می‌کنند در یک پست بازرسی ایران توقف کنند نه اینکه فقط قصد گرفتن عوارض و مالیات از کشتی‌ها مطرح باشد بلکه آنها مورد بازرسی قرار گرفته و در صورتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند توقیف شوند.

پس از آن ایران با پذیرش بی درنگ تلاش‌های میانجیگرانه عمان برای حل مناقشه میان خود و انگلیس جواب مثبتی به مقامات لندن داد تا در نتیجه آن دو نفتکش ایرانی و انگلیسی با یکدیگر مبادله شوند و آزادی عبور و مرور کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز در ازای آزادی عبور و مرور نفتکش‌های ایرانی از تنگه جبل طارق تضمین شود.

بنابراین واشنگتن باید راه‌های دیگری را برای مقابله با ایران در پیش بگیرد. راه‌هایی که به ایران فرصت‌هایی را برای تبدیل چالش به فرصت اعطا نکند، اما راه‌های آمریکایی تاکنون این گونه نبوده‌اند. بنابراین باید گفت محاسبات احمقانه آمریکایی‌ها معادله تنگه هرمز در برابر جبل طارق و امثال آن را در محاسبات هوشمندانه ایران گنجانده است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: