در پی ساختن «آمریکای ترامپ»

کدخبر: 2330027

هویت گرایان آمریکایی به رهبری ترامپ به موازات پاک سازی نژادی در آمریکا ، در پی یکدست سازی سیاسی در این کشورهستند به گونه ای که فرد یا گروهی جرئت نکند علیه محافظه کاران ملی گرا زبان به اعتراض بگشاید . در آمریکایی که آنان در پی ساختن اش هستند ، هر مخالف ، به سوسیالیست بودن متهم می شود، هر رسانه ای ، جعلی خوانده می شود و هر منتقدی، به تبعید از کشور تهدید می شود. آمریکای ملی گرایان افراطی ، فاشیسم 90 سال پیش اروپا را تداعی می کند.  

امیرعلی ابوالفتح: «برگرد به کشورت»؛ جمله ای است که این روزها بعد از سال ها فراموشی ، بار دیگر در آمریکا بر سر زبان ها افتاده است . این جمله به شهروندان اقلیت های نژادی یادآوری می کند که آمریکا جای آنان نیست و باید هرچه سریع تر به کشورهایشان برگردند . با این حال ، در کشور مهاجر پذیری همچون ایالات متحده آمریکا که روی شانه مهاجران ساخته شده است ، چه کسی آمریکایی به شمار می آید و چه کسی خارجی ؟ دونالد ترامپ به عنوان چهره جدید ملی گرایی آمریکایی با انتشار پیامی در توئیتر ، آتش برگرد به کشورت را مجدد در آمریکا روشن کرد .

وی در انتقاد از چهار زن دموکرات ترقی خواه مجلس نمایندگان آمریکا نوشت : «... این افراد اصالتا از کشورهایی هستند که حکومت های آن ها فاجعه کامل و تمام عیارند و بدترین و فاسدترین و بی کفایت ترین دولت های جهان را دارند ... چرا این افراد (به کشور اصلی شان) باز نمی گردند تا به حل مشکلات کشورهایی کمک کنند که کاملا از هم پاشیده و مملو از جرم و جنایت و کشور خودشان است. به کشورشان بروند و بعد به ما نشان بدهند که کارها چگونه انجام می شود... »رسانه ها ، الکساندرا اوکازیو کورتس ، ایلهان عمر ، رشیده طالب و آنایا پریسلی را مخاطبان این توئیت معرفی کردند . با این حال ، از این چهار تن ، اوکازیو کورتس متولد نیویورک ، رشیده طالب متولد دیترویت و آنایا پریسلی متولد سینسیناتی است . به عبارت دیگر این سه تن متولد خاک ایالات متحده هستند و کشوراصلی آنان نیز آمریکاست. فقط ایلهان عمر بیرون از خاک آمریکا - در سومالی - به دنیا آمده و در دو سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرده است .

از این رو ، استدلال ترامپ مبنی بر " برگرد به کشورت " حداقل برای سه عضو جناح ترقی خواه حزب دموکرات در مجلس نمایندگان صدق نمی کند . با این حال، رفتار و جهت گیری های سیاسی ترامپ پیش از تصدی مقام ریاست جمهوری و پس از آن نشان می دهد که اصالت و هویت افراد از جمله تبار نژادی آنان برای وی چندان اهمیت ندارد . به همین دلیل در کابینه ترامپ افراد آفریقایی - آمریکایی ، لاتین تبار و حتی آسیایی تبار هم حضور دارند . از دید ترامپ ، این افراد صلاحیت ماندن در آمریکا را دارند زیرا به شخص رئیس جمهور و دستورکار محافظه کارانه وی وفادار هستند . به عبارت دیگر ، مشکل ترامپ در درجه اول ، تبار و نژاد افرادی همچون اوکازیو کورتس ، رشیده طالب یا ایلهان عمر نیست بلکه رئیس جمهور آمریکا اصولا تحمل شنیدن سخنان مخالف را ندارد ، به ویژه اگر چنین سخنانی از دهان افرادی با تبار خارجی یا رنگین پوست خارج شود . برای جریان هویت گرای آمریکایی که اکنون ترامپ آن را نمایندگی می کند ، علاوه بر شاخص های نژادی، وفاداری به " آمریکای سفید پوست اروپایی تبار پروتستان مذهب " از درجه اهمیت فراوانی برخوردار است . از نظر این گروه ، هر فردی که نمی خواهد یا نمی تواند به " این آمریکا "وفادار بماند ، چمدان هایش را ببندد و به کشورش برگردد ، حتی اگر کشورش ، همین آمریکا باشد .

به عبارت دیگر ، هویت گرایان آمریکایی به رهبری ترامپ به موازات پاک سازی نژادی در آمریکا ، در پی یکدست سازی سیاسی در این کشورهستند به گونه ای که فرد یا گروهی جرئت نکند علیه محافظه کاران ملی گرا زبان به اعتراض بگشاید . در آمریکایی که آنان در پی ساختن اش هستند ، هر مخالف ، به سوسیالیست بودن متهم می شود، هر رسانه ای ، جعلی خوانده می شود و هر منتقدی، به تبعید از کشور تهدید می شود. آمریکای ملی گرایان افراطی ، فاشیسم 90 سال پیش اروپا را تداعی می کند .

روزنامه خراسان

ارسال نظر: