شیطنت دوباره برزیل در عدم تامین سوخت کشتی‌های ایران

کدخبر: 2329996

بعد از اینکه برزیل از تامین سوخت دو کشتی ایرانی باوند و ترمه خودداری کرد، رویترز از اقدام مجدد برزیل در عدم تامین سوخت دو کشتی دیگر ایرانی خبر داد.

نسیم آنلاین : بعد از اینکه برزیل از تامین سوخت دو کشتی ایرانی باوند و ترمه خودداری کرد، رویترز از اقدام مجدد برزیل در عدم تامین سوخت دو کشتی دیگر ایرانی خبر داد.

به گزارش رویترز داده‌های رصد کشتی‌ها نشان می‌دهد که کشتی‌های «دلربا» و «گنج» متعلق به ایران، در حال حاضر نزدیک بندر «ایمبیتوبا» در جنوب برزیل متوقف شده اند. این دو کشتی قرار بود که مسیری مشابه با دو کشتی باوند و ترمه را در بازگشت به ایران طی کنند. این خبرگزاری دو روز قبل نیز گزارش داده بود که دو کشتی ایرانی با نام‌های «ترمه» و «باوند» به دلیل خودداری شرکت دولتی نفت برزیل از ارائه سوخت به آنها متوقف شده اند.

بنا بر این گزارش هر چهار کشتی متعلق به دولت ایران هستند و بنابراین مشمول تحریم‌های ایالات متحده می‌شوند. شرکت نفتی پتروبراس (petrobras) برزیل به بهانه تحریم‌ها از فروش سوخت خودداری کرده است. این شرکت دولتی گفته است که اگر سوخت را بفروشند، ممکن است از سوی ایالات متحده متحمل تحریم و پرداخت خسارت شوند.

رویترز اضافه کرده است که این ۴ کشتی به همراه کشتی پنجم با نام دیابار، بخشی از یک مسیر تجاری جدید هستند که دولت ایران در جستجوی بازارهای جدید برای محصولات پتروشیمی خود گشوده است. هر پنج کشتی محموله اوره به برزیل برده‌اند.

تنها کشتی دریابار توانسته است با بارگیری ذرت، برزیل را به مقصد ایران ترک کند. که اطلاعاتی از نحوه سوتخگیری آن در دسترس نیست. اطلاعات رصد کشتیها نشان میدهد که این کشتی در نزدیکی آفریقای جنوبی در حال حرکت به سمت ایران است.

در این گزارش از یک فعال حوزه صنعت حمل و نقل بیان شده است: "دولت ایران به وضوح در معرض خطر است. زیرا آن‌ها همه این کشتی‌ها را بدون دانستن اینکه آیا قادر به سوختگیری و برگشتن خواهند بود، فرستادند." این فعال صنعتی ادامه داده است: گرچه شرکت پتروبراس ادعا کرده که شرکت‌های دیگر می‌تونند به کشتی‌های ایرانی سوخت بفروشند، اما در عمل این کار چندان ممکن نیست، زیرا پتروبراس بر خدمات سوخت‌رسانی در بندرهای برزیل انحصار دارد.

«ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که دولتش به شرکت‌های این کشور درباره گستره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پیامدهای نقض این تحریم‌ها هشدار داده است.

رئیس جمهوری برزیل درباره توقف دو کشتی ایر‌انی در آب های کشورش گفت: مشکل اینجاست که آمریکا این تحریم ها را علیه ایران وضع کرده است. ما شرکت‌های برزیلی را در رابطه با این شرایط و مخاطرات آن توجیه کرده‌ایم».

وی در عین حال بر مناسبات نزدیک برزیل و آمریکا تاکید کرد و گفت: «من به ویژه به ترامپ نزدیکم و دو بار به دیدن او رفته‌ام. آمریکا اقتصاد اول جهان و دومین بازار بزرگ محصولات ما است و برزیل نیز آغوش خود را برای همکاری‌ها و معاملات بیشتر با ایالات متحده گشوده است».

تاکنون مقامات ایران با وجود گذشت چند روزه از توقف این کشتی ها موضعی اتخاذ نکرده اند.

دولت ترامپ در رویکرد جدید خود که نتواسته مانع از فروش نفت ایران به کشورها شود، در تلاش است که با هدف گیری کشتی ها و نفتکش های حامل محصولات نفتی و پتروشیمی ایران و توقیف کردن آن ها صادرات و واردات ایران را دچار اختلال کند.

ارسال نظر: