به‌ زودی تکلیف استفاده از ارز‌های دیجیتال مشخص می‌شود

کدخبر: 2329921

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست این کمیسیون برای بررسی وضعیت استفاده از ارز‌های دیجیتال با حضور دولتی‌ها در آینده نزدیک خبر داد

محمد رضا پورابراهیمی؛ ارز‌های دیجیتال را یکی از موضوعات جدید در اقتصاد کشور خواند و تصریح کرد: ارز رمز‌ها در شرایط کنونی می‌توانند ابزاری برای تسهیل مبادلات تجاری از طریق انعقاد پیمان‌های پولی دو طرفه و استفاده مستقیم از این نوع ارز برای مراودات اقتصادی با سایر کشور‌ها باشند.

وی استفاده از ارز رمز‌ها را نیازمند تعیین مقررات و ضوابط خواند و افزود: بانک مرکزی به عنوان متولی حوزه ارزی در نظام اقتصادی کشور باید چارچوب‌های مشخصی تعیین کند همچنین مسایل فقهی و شرعی استفاده از این نوع ارز‌ها نیز باید در کمیته‌های فقهی بانک مرکزی و سازمان بورس تعیین تکلیف شود.

پورابراهیمی ادامه داد: ما تمایلی به استفاده از ارز‌های دیجیتال تولید شده در خارج از کشور نداریم و تاکید عمده ما بر تولید ارز دیجیتال در داخل است چرا که استفاده از منابع خارجی این نوع ارز‌ها منجر به خروج ارز از کشور خواهد شد.

وی به مشکل استفاده از برق مصرفی برای عملیات ماینینگ اشاره کرد و گفـت: به دلیل قیمت بسیار پایین برق، ایران به بهشت ماینینگ در دنیا مبدل شده است که فشار سنگینی را بر شبکه برق کشور تحمیل می‌کند، واحد‌های تولیدی نیز به دلیل سودآوری فراوان و نرخ بازگشت سرمایه سریعتر به سمت تولید ارز‌های دیجیتال رفته اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: ممنوعیت استفاده از برق متداول برای واحد‌های تولید ارز دیجیتال، راهبردی اشتباه از سوی وزارت نیرو است چرا که ما نباید به جای حل مشکل؛ صورت مسئله را پاک کنیم لذا راه حل، قیمت گذاری برق مصرفی این واحد‌ها است، مثلا نرخ برق صنعتی و یا برق صادراتی برای واحد‌های عملیات ماینینگ محاسبه شود.

وی گفت: ما در شرایط کنونی به ارز آوری نیاز داریم و تولید و فروش ارز‌های دیجیتال می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

پور ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده و استمرار تولید ارز‌های دیجیتال در کشور باید از جهات مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد لذا این موضوع در کمیسیون اقتصادی و با حضور مسئولانی از بانک مرکزی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت نیرو، سازمان بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد تا وضعیت استفاده از ارز‌های دیجیتال در اقتصاد کشور مشخص شود.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: