ضرر هنگفت اماراتی‌ها از تنش در خلیج فارس

کدخبر: 2329915

این روزها به واسطه تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس مالکان کشتی‌ها تلاش دارند زمان توقف کشتی‌های خود در این منطقه به حداقل برسانند. به همین دلیل خرید سوخت دریایی از پایانه نفتی فجیره امارات کاهش یافته است.

نسیم آنلاین : این روزها به واسطه تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس مالکان کشتی‌ها تلاش دارند زمان توقف کشتی‌های خود در این منطقه به حداقل برسانند. به همین دلیل خرید سوخت دریایی از پایانه نفتی فجیره امارات کاهش یافته است.

بندر فجیره در امارات دومین مرکز سوخت رسانی در دنیاست به گونه ای که در حال حاضر از بیش از ۳۰ میلیارد دلار بازار فعال بانکرینگ(سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) و خدمات جانبی آن در خلیج فارس، ۲۷ میلیارد دلار سهم کشور امارات و حدود ۳ میلیارد دلار سهم ایران است. جالب آنجاست که چیزی در حدود یک سوم از سوخت توزیع شده از سوی بنادر امارات از سوی ایران تأمین می‌شود.

اما با وجود شرایط ایجاد شده در منطقه مالکان کشتی‌ها به جای بندر فجیره، به بندر سنگاپور روی می‌آورند که بزرگ‌ترین مرکز سوخت‌گیری کشتی‌ها در جهان است و برخی نیز به پایانه‌های کوچک‌تر همچون هند و سریلانکا روی آورده‌اند.

به گزارش رویترز قیمت یک تن نفت کوره با گوگرد بالا (HSFO) در بندر فجیره که در گذشته پنج تا ۱۰ دلار گران‌تر از قیمت این سوخت در سنگاپور بود، در دو هفته اخیر ۳۰ تا ۷۰ دلار ارزان‌تر از سنگاپور شده است.

یک معامله‌گر سوخت مستقر در سنگاپور، گفت: ۵۰ دلار کمتر از سنگاپور؟ اگر بتوانید افزایش قیمت ناشی از خطر جنگ را جبران کنید، این یک معامله سودآور است.

در حال حاضر با توجه به اینکه کشور امارات (بندر فجیره) به‌عنوان دومین قطب صنعت بانکرینگ در جهان مطرح است و بیش از یک سوم سوخت تحویلی به کشتی‌ها را از ایران تامین می‌کند فروش سالانه‌ای حدود ۲۴ میلیون متر معکب دارد و ایران در سال ۹۷ تاکنون حدود یک میلیون و سیصد هزار متر مکعب سوخت به کشتی‌ها فروخته است لذا سهمی کمتر از ۶ درصد در منطقه دارد.

سوخت رسانی با کشتی ها و شناورهای کوچک و بزرگ در دریا و یا اسکله را بانکرینگ گویند. تامین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی،پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان خدمه اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زباله های کشتی و ... از جمله خدمات جانبی بانکرینگ می‌باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران با وجود شرایطی مانند دسترسی بهتر از بعد مسافت، دارا بودن عمق لازم برای لنگردهی به کشتی‌ها و امکان تولید سوخت با کیفیت مزیت های بهتری نسبت به امارات برای توسعه این صنعت در اختیار دارد که مورد غلفت واقع شده است. به ویژه که این موضوع سبب کاهش آثار تحریمی بر کشور خواهد شد. اگرچه کوتاهی‌های مسئولین ایران در قبال توسعه صنعت سوخت رسانی سبب شده است که امارات انحصار سوخت رسانی در منطقه را از آن خود کند اما با وجود رویدادهای اخیر همچنان برای توسعه صنعت بانکرینگ در کشور فرصت باقی است.

ارسال نظر: