آمریکا ۵۰۰ تفنگدار به عربستان اعزام می‌کند

کدخبر: 2329825

دو مقام وزارت دفاع آمریکا پیش بینی کردند 500 نیروی تفنگدار در پایگاهی هوایی در صحرای شرقی ریاض مستقر شوند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با آماده سازی مقدمات برای اعزام صدها نیروی تفنگدار به عربستان سعودی در بحبوحه تنش ها با ایران ، روابط نظامی جنجال برانگیز خود را با ریاض تقویت می کند.

دو مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند پیش بینی می شود 500 نیروی تفنگدار در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در صحرای شرقی ریاض مستقر شوند. تعدادی از نیروهای نظامی و پرسنل پشتیبانی از هم اکنون در این پایگاه مستقر هستند و به گفته مقامات مقدمات برای استقرار یک سامانه دفاعی موشکی پاتریوت و نیز باند فرود و بهبود تجهیزات فرودگاهی در این مرکز در دست اجراست.

این اقدامات آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که روابط عربستان سعودی و آمریکا در بحبوحه بحث های کنگره بر سر نحوه برخورد دولت با ماجرای قتل جمال خاشقجی در وضعیت به شدت حساسی قرار دارد. با این همه دولت ترامپ اعلام کرده به تلاش برای محافظت از عربستان در برابر ایران متعهد است.

ماه گذشته دولت آمریکا از اعزام حدود هزار نظامی اضافی به خاورمیانه خبر داد ولی مشخص نکرد این نیروها قرار است به چه کشورهایی اعزام شوند. نظامیانی که به عربستان اعزام می شوند بخشی از این نیروها خواهند بود.

کنگره آمریکا رسما در جریان استقرار این نیروها قرار نگرفته است ولی یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت نمایندگان به صورت غیر رسمی مطلع شده اند و اعلام رسمی هفته آینده انجام خواهد شد. با اعلام رسمی موضوع به کنگره ، اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.

تصاویر ماهواره ای از محل که در اختیار سی ان ان قرار گرفته است بر استقرار اولیه نیروهای آمریکایی و پرسنل پشتیبانی در این پایگاه هوایی در اواسط ژوئن دلالت دارد و تصاویر ماهواره ای اواخر ماه ژوئن و اوایل ژوئیه نیز نشان می دهد مراحل آماده سازی این مرکز در دست انجام است.

به گفته مقامات ، آمریکا امیدوار است بتواند جت های نسل پنجم رادارگریز اف -22 و دیگر جنگنده ها را از این پایگاه به پرواز درآورد. سعودی ها هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده اند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: