موگرینی: اینستکس عملیاتی شد

کدخبر: 2329687

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اینستکس عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقمند به پیوستن به این ساز و کار مالی هستند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با شرکت در یک کنفرانس خبری در وین به اظهار نظر درباره برجام پرداخت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اینستکس عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقمند به پیوستن به این ساز و کار مالی هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه و در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اینستکس (ساز و کار مبادلات تجاری میان اروپا و ایران) عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقمند به پیوستن به این ساز و کار مالی هستند. اروپا همزمان برای بازگرداندن ایران به انجام کامل تعهدات ش در برجام تلاش خواهد کرد. بسیاری ازافرادی که مخالف برجام بودند، امروز از ایران می‌خواهند آن را کاملاً اجرا کند.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت تحریم‌های ضدایرانی از سوی کشورهای اروپایی گفت: اگر تخطی جدی در برجام اتفاق بیفتد بعد باید سازوکار رسیدگی فعال شود؛ اما هیچیک از طرف‌ها خواستار فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در برجام (موسوم به مکانیسم ماشه) نیستند. البته مایل هستیم که ایران کاملاً به برجام متعهد باشد؛ اما آنچه اتفاق افتاده می‌تواند کاملاً قابل بازگشت باشد. وضعیت برجام مناسب نیست، اما هنوز زنده است.

موگرینی در این باره گفت: ما متفق‌القول بودیم که از یک طرف بکوشیم ابزارهای اجرای ساز و کار مالی اینستکس را شتاب دهیم. هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای غیر اروپایی می‌توانند از این ساز و کار استفاده کنند.

فدریکا موگرینی اضافه کرد: هدف ما از ابتدا این بود که اینستکس شامل کشورهای ثالث هم بشود. اولین داد و ستدهای ایسنتکس به جریان افتاده است؛ اما نمی‌دانم که آیا در آینده اینستکس شامل نفت هم بشود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اضافه کرد: تا کنون ۱۰ کشور در اینستکس با ایران مشارکت دارند. البته فعالیت‌های ما به حد جبران خسارتها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نخواهد رسید.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: