سوریه هرگز در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد

کدخبر: 2329553

معاون وزیر امور خارجه سوریه: سوریه هرگز در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد و غرب باید این را بداند.

معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفت و گو با پایگاه اینترنتی العهد لبنان ضمن اظهار نظر درباره تحولات منطقه به ویژه کشور خودش تاکید کرد سوریه هرگز در برابر فشارها تسلیم نمی شود و کشورهای منطقه و غرب باید این حقیقت را درک و از سوریه عقب نشینی کنند.

فیصل مقداد در این گفت و گو درباره سفر گیر پدرسن فرستاده ویژه جدید سازمان ملل متحد به سوریه گفت: از ابتدا اسرائیل و آمریکا و کشورهای غربی پشت بحران سوریه بودند. آنها می خواستند واقعیت جدیدی را به کشورهای این منطقه تحمیل کنند. آنها گمان می کنند اگر سوریه در برابر اراده آنان سر خم کند همه منطقه مطیع آنها می شود اما این تلاش ها شکست خورد. آنها با سوریه جنگیدند و از همه جنایتکاران و تروریست ها به مدت یک سال حمایت کردند به این امید که در سال دوم به هدف خود دست یابند. اما سال دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم و هشتم گذشت و آنها هیچ به دست نیاوردند. البته تنها دستاوردشان کشتار مردم و ویرانی کشور سوریه و غافل کردن کشورهای منطقه از دشمن اصلی خود یعنی رژیم صهیونیستی بود تا دست از تلاش برای آزادسازی سرزمین های عربی اشغال شده بردارند. ما در برهه زمانی گذشته در رایزنی با فرستاده های ویژه سابق، و اکنون با پدرسن برای دستیابی به راه حل هایی همکاری کردیم که برخی معتقدند باعث بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه می شود. طبعا ما نه به مقاصد آمریکا و نه متحدانش هیچ اعتمادی نداریم و هشدار می دهیم هرکس گمان می کند می تواند با سلاح تروریسم بر سوریه پیروز شود متوهم است و اشتباه می کند و پول های زیادی را هدر خواهد داد.
وی افزود: این چهارمین سفر گیر پدرسن به دمشق است و ما قبلا درباره راههایی که به تشکیل خوب و مناسب کمیته قانون اساسی منتهی می شود صحبت کرده ایم و در این دیدار هم توانستیم به راه حل عملی برای خیلی از مشکلات و مسائل اجرایی برسیم که مانعی در مسیر تحقق هدف نهایی و آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی به شمار می رفتند. فعلا نمی توانم به شکل دقیق جوانب دستیابی به این راه حل ها را توضیح دهم چون پدرسن باید به برخی طرف های بین المللی و منطقه ای برای تصمیم گیری نهایی رجوع کند اما من تاکید می کنم هیچ مانعی از سوی جمهوری عربی سوریه برای آغاز کار کمیته قانون اساسی وجود ندارد. سوریه در نهایت موفق خواهد شد جلوی خون ریزی های آمریکا، دولت ترکیه و برخی کشورهای عربی را بگیرد. کار بعضی از آنها به جایی رسیده است که نمایندگان خود را به خاک سوریه و اراضی تحت اشغال نیروهای خارجی یا گروههای مرتبط با اشغالگران و استعمار آمریکایی از جمله برخی سازمان های سیاسی کُرد می فرستند اما آنها باید بدانند که سوریه یکپارچه خواهد ماند و با همه این تلاش ها مقابله خواهد کرد.
فیصل مقداد در ادامه تاکید کرد کسانی که به فکر اعزام نیروی جدید به سوریه هستند باید بدانند که در اشتباهند و بدون هیچ توجیهی برای توقف خون ریزی در خاک سوریه جان سربازان خود را به خطر می اندازند. این کشورها از اعزام نیرو جز کرنش در برابر اراده آمریکا و تمایلات اسرائیل چه چیزی عایدشان می شود؟
­معاون وزیر خارجه سوریه درباره نشست آستانه هم گفت: در همه 13 نشست سابق که در آستانه برگزار شد هر اجلاس نسبت به اجلاس قبلی قدمی رو به جلو بوده است. در اجلاس آینده در نورسلطان (نام جدید پایتخت قزاقستان) حوادث گذشته به طور عملی ارزیابی خواهد شد. مثلا آتش بس در ادلب در نتیجه جنایاتی که دولت اردوغان در حق ملت ما در این استان مرتکب شد و حمایت آن از گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره که گروهی تروریستی در فهرست های شورای امنیت است برقرار نشد. چنین موضوعاتی باید بررسی شوند چون ریخته شدن خون سوری ها از سوی این طرف ها نباید ادامه پیدا کند چرا که معنای این اقدامات، تلاش آنها برای انتقام از شکستی است که در تسلیم کردن سوریه در برابر خواسته های خود متحمل شده اند حال آن که تسلیم شدن سوریه محال است و آن ها باید بدانند این اتفاق هرگز نخواهد افتاد حتی اگر بهای آن ریخته شدن خون همه کودکان سوری باشد. آنها باید این را بدانند و عقب بنشینند و امکانات مادی خود را به جای هدر دادن در جاهایی که سودی برایشان ندارد حفظ کنند. دوران استعمار تمام شده و دوره سیطره جویی به پایان رسیده است. آنها باید بدانند ملت سوریه و ملت های منطقه آزاده اند و محور مقاومت زیر بار زور نمی رود.
فیصل مقداد در پاسخ به سوالی درباره شکست (نامزد مورد حمایت) اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری استانبول و حمایت مستقیم او از گروه های تروریستی در حمله اخیر به حومه لاذقیه و حماه گفت: ما درباره نیت و قصد اردوغان اشتباه نمی کنیم. او یک شخص افراط گراست و می دانیم به کدام رویکرد دینی افراطی وابستگی دارد. ضمن آن که می دانیم دستورالعمل ها برای او از غرب صادر می شود و او می خواهد همه گرایش های آمریکایی یا صهیونیستی را راضی کند چه این موضوع را اعلام کند یا خیر، در هر صورت رویکرد او همین است. اردوغان باید بداند مردم ترکیه که او را در انتخابات استانبول شکست دادند می توانند او را از کرسی ریاست جمهوری نیز پایین بکشند. ما به آگاهی و حکمت ملت ترکیه امیدواریم اما به هیچ عنوان به اردوغان و حزب عدالت و توسعه در تعامل حکمت آمیز با قضیه سوریه امیدوار نیستیم. او باید عقب نشینی کند و بر اساس قطعنامه های شورای امنیت با تروریسم بجنگد و گرنه رنج و مشقت ترکیه افزوده و کشتار و خون ریزی در منطقه در نتیجه مواضع اردوغان بیشتر و بیشتر می شود.
معاون وزیر خارجه سوریه درباره نقش روسیه در تنظیم روابط دمشق و آنکارا گفت: دوست دارم این را بگویم که روابط سوریه و روسیه روابطی راهبردی و به نفع هر دو کشور است. ما اطمینان داریم دوستان روس همه تلاش خود را برای قانع کردن اردوغان به کار گیرند تا او را از اهداف توسعه طلبانه و حمایت از طرح های خصمانه با سوریه که به نفع ملت ترکیه هم نیست منصرف کنند. تا قبل از بروز بحران در سوریه کوشیدیم با ترکیه روابط خوبی داشته باشیم اما منحرف به راه راست بازنمی گردد. ما باید مبارزه را ادامه دهیم و در کنار آن به دنبال ادامه اعمال فشار دوستان خود بر اردوغان باشیم تا به ریختن خون مردم ترکیه و سوریه و این وضع بی ثبات در منطقه پایان دهد.
وی درباره روابطش با مخالفان اردوغان بعد از انتخابات اخیر استانبول گفت: ما کوشیده ایم با همه گروه ها و رویکردهای ملت ترکیه رابطه داشته باشیم. هیچ گاه در کنار یک گروه علیه گروه دیگر نبوده ایم زیرا کشورها نباید در امور یکدیگر دخالت کنند. امکان ندارد ما همان اشتباه اردوغان را تکرار کنیم اما از همه نیروهای ترک که می کوشند اهداف اردوغان در منطقه را برملا کنند حمایت می کنیم. ما نمی خواهیم به ملت ترکیه یا اقتصاد این کشور آسیب بزنیم. ما در جهت ایجاد بهترین روابط با ملت ترکیه تلاش می کنیم و معتقدیم اکثریت مطلق ملت ترکیه از پایان خون ریزی ها در سوریه حمایت می کنند و سیاست های اردوغان در تنش زایی بین دو کشور را تایید نمی کنند چون ثابت شده است داشتن روابط طبیعی، به نفع هر دو کشور است.
معاون وزیر خارجه سوریه درباره روابطش با میشل عون رئیس جمهور لبنان و علت خودداری او از سفر به دمشق گفت: رابطه ما با عون عالی است و او هر زمانی که مناسب بداند به سوریه خواهد آمد و ما هم استقبال می کنیم.
وی درباره اقدام برخی نیروهای ملی لبنان که با سوریه رابطه دارند در ایجاد ائتلاف با نیروهای لبنانی که دشمن سوریه هستند گفت: ما هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنیم و این اقدام به هیچ وجه ما را آزرده نکرده است. ثبات لبنان لزوما به معنای ثبات در سوریه است و ما به شدت مایلیم این دو کشور دوست و برادر از ثبات برخوردار باشند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: