نگاهی به مصاحبه دبیرکل حزب‌الله لبنان

سید حسن نصرالله و سه پیام روشن به صهیونیست‌ها؛ با موشک‌های حزب‌الله به عصر حجر می‌روید

کدخبر: 2329507

سید حسن نصرالله در سیزدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه باری دیگر برخلاف بسیاری از شایعات نشان داد امنیت لبنان را اولویت خود می‌داند و در سخنانی مبتکرانه و با نگرشی آفندی (نه انفعالی) بازدارندگی و هزینه ماجراجویی صهیونیست‌ها را بالاتر برد.

نسیم آنلاین؛ محمد محسن فایضی: مصاحبه روز جمعه سید حسن نصرالله با شبکه لبنانی المنار به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ ۳۳ روزه دارای پیام‌هایی واضح و دقیقی به تل‌آویو بود. هرچند صحبت‌های سید مقاومت حوزه‌های مختلفی را در برداشت اما در این یادداشت تنها به پیغام‌های مقاومت به اسرائیل می‌پردازیم.

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که صهیونیست‌ها و جامعه مستقر در سرزمین‌های اشغالی توجه ویژه‌ای به سخنان سید حسن نصرالله دارند و دلیل آن دقیق بودن سخنان رهبر حزب‌الله لبنان است.

با توجه به توانایی سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های هدفمند و تأثیرگذار و همچنین توان بالای زبان بدن وی، همواره یکی از اصلی‌ترین راهبردهای سیاسی و رسانه‌ای حزب‌الله لبنان با سخنرانی‌های دبیر کل آن عملیاتی شده است.

توجه صهیونیست‌ها به سخنان نصرالله از سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه آغاز شد که تمام سخنان و وعده‌های وی عملی شد و برخی معتقدند در جنگ ۳۳ روزه جامعه صهیونیستی سخنان سید حسن را از مطالب رسانه‌های عبری معتبرتر و دقیق‌تر می‌دانستند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص مقاله‌ای درباره شخصیت نصرالله منتشر کرده و در آن نوشته است: «پدیده نصرالله به آگاهی جمعی اسرائیلی‌ها درنتیجه جنگ ارتباطی ندارد بلکه به تصویری مربوط می‌شود که وی در طول سال‌های گذشته به عنوان یک شخصیت معتبر، جدی و متخصص در امور اسرائیل از خود به جای گذاشته است. اگر نصرالله در طول سال‌های گذشته در رسانه‌های اسرائیل به عنوان چهره‌ای مورد اعتماد نشان داده نمی‌شد، او اکنون این جایگاه را نداشت، او ارتش اسرائیل را از داخل لبنان نابود کرد و ترس شدیدی را در اسرائیل ایجاد کرد. به دنبال این واقعیت مسئولان رسانه‌ای اسرائیلی تصمیم گرفتند که با سخنرانی‌های نصرالله همانند سلاحی واقعی علیه اسرائیل برخورد کنند، همین حقیقت بر نصرالله پوشیده نیست،‌ او را بر آن داشت که بگوید، بیشتر از رهبران اسرائیل، اسرائیلی‌ها او را باور دارند.»

۱.یادآوری فقدان عمق راهبردی سرزمین‌های اشغالی

یکی از کلیدواژه‌های صحبت سید حسن نصرالله تأکید بر چالش لاینحل صهیونیست‌ها بود. «فقدان عمق راهبردی» چالشی است که صهیونیست‌ها همواره برای آغاز جنگی جدید در خصوص آن تعلل می‌کنند.

عمق راهبردی یک واژه‌ای است که در حوزه نظامی و جنگ از آن استفاده می‌شود. عمق راهبردی، به‌فاصله بین خط مقدم و یا بخش‌های نبرد رزمندگان و مناطق اصلی صنعتی، پایتخت‌ها، قلب کشور و دیگر مراکز اصلی جمعیت و تولید نظامی اطلاق می‌شود.

عمق راهبردی کشورها در تأمین امنیت ملی نقش به سزایی دارد؛ به عبارت دیگر کشوری که در نقاط مختلف دارای عمق راهبردی است، به تهدید کمتری مبتلا شده و در نتیجه برای تأمین امنیت ملی، هزینه کمتری متحمل می‌شود.

کشورهای وسیع و دارای عمق راهبردی این امکان را دارند که پس از حمله غافلگیرانه و دریافت ضربه اول در بخش دیگری از خاک خود، نیروهای خود را جمع‏‏آوری کنند و به بازسازی آن برای مقابله با دشمن بپردازند. رژیم صهیونیستی که فاقد عمق راهبردی است از این امکان محروم است. لذا اگر به‌سرعت، بخش‏‏هایی از خاکش اشغال شوند، توان جمع‌آوری نیروها و بازسازی آن‌ها در مناطقی دیگر را ندارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که اکنون اصطلاح عمق راهبردی تنها برای مسائل نظامی به‌کاربرده نمی‌شود بلکه مسائلی چون هویت، توان اقتصادی، نفوذ فرهنگی و… هم در عمق راهبردی کشورها محاسبه می‌شوند.

بر اساس اطلاعات موجود بین 80 تا 90 درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در منطقه‌ای به مساحت 120 کیلومتری از سواحل حیفا و اسدود ساکن هستند و این یک تهدید امنیتی واقعی برای اسرائیل به شمار می‌رود، چرا که باعث فقدان عمق استراتژیک این رژیم شده و می‌تواند در صورت هدف قرار گرفتن اسرائیل در این مناطق، خسارت‌های انسانی زیادی به بار آورد. نداشتن عمق راهبردی باعث شده بخش قابل‌توجهی از جمعیت و صنایع حیاتی رژیم صهیونیستی چون ذخایر آمونیاک و انبارهای هسته‌ای در یک منطقه محدود جغرافیایی متمرکز گردند. فقدان عمق راهبردی در سرزمین‌های اشغالی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مؤلفه‌های تصمیم‌ساز میان سیاست‌مدارن تل‌آویو است. به‌طور مثال این مشکل موجب شده رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه جنگی درازمدت و تمام‌عیار را برای خود متصور نباشد.

سید حسن در بخشی از سخنانش می‌گوید:

«در نوار ساحلی سرزمین‌های اشغالی، از شهرک نتانیا تا اشدود که طول آن 70 کیلومتر و عرض آن 14 الی 20 کیلومتر است، تعداد زیادی از شهرک‌های اسرائیلی در این نوار قرار دارند. این نوار یا مربع که 1200 کیلومترمربع است تمامی مراکز دولتی اسرائیل از جمله فرودگاه بن‌گوریون و انبارهای سلاح و کارخانجات پتروشیمی و دو بندر تل‌آویو و اشدود در آن قرار دارد. تصور کنیم مقاومت که هزاران موشک در اختیار دارد به این منطقه دسترسی دارد. آیا با موشک‌باران این منطقه، رژیم صهیونیستی می‌تواند با پیامدهای آن کنار بیاید؟ چه کسی می‌تواند طرف دیگر را به عصر حجر بازگرداند؟»

۲.بالابردن بازدارندگی و افزایش هزینه جنگی جدید

بخش زیادی از پیغام سید حسن نصرالله در مصاحبه با شبکه لبنانی برای طرف اسرائیلی بر پایه ایجاد بازدارندگی برای لبنان و بالا بردن هزینه جنگ از سوی رژیم صهیونیستی است.

سید در بخشی از سخنانش بر سیاست ابهام‌زایی تأکید و اصرار می‌کند. حزب‌الله همواره سعی کرده از این ابهام استفاده نماید به‌گونه‌ای که هیچ‌گاه توانایی نظامی و راهبردش را شفاف و علنی نکند. این سیاست قطعاً هزینه تصمیمات جدید را برای دشمن صهیونیستی افزایش خواهد داد.

«چه کسی گفت که ما دارای موشک‌های ضد هوایی هستیم؟ ما در این موضوع از سیاست ابهام سازنده پیروی می‌کنیم.»

«در صورت بروز هر جنگ ورود به الجلیل جزو برنامه مقاومت خواهد بود و روز جنگ خواهیم گفت که کدام طرح را اجرا خواهیم کرد.»

«در سال 2006 توانایی هجومی محدودی داشتیم. امروز توانایی هجومی منحصر بفردی داریم که مجهز به سلاح‌های منحصر بفرد است. ما دارای «نیروی رضوان» و «هنگ‌های عباس» هستیم که در عملیات تهاجمی تخصص دارند. توانایی موشکی چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ نوع پیشرفت داشته و موشک‌هایی که داریم سلاحی دقیق است. همچنین در زمینه پهپادها، در سال 2006 تعداد کمی از آن‌ها را داشتیم اما امروز این سلاح قدرتمند بوده و امکانات زیادی در این زمینه در اختیارداریم. »

۳.استقلال عمل مقاومت در سوریه

و سومین پیغام مهم دیروز سید حسن به سران تل‌آویو به سوریه برمی‌گردد. در سال‌های بحران سوریه سیاست رژیم صهیونیستی در قبال حضور حزب‌الله در سوریه، بازدارندگی از قدرت‌یابی بیش از پیش این جریان بالاخص در حوزه تسلیحاتی بوده است.

رژیم صهیونیستی طی چهار سال گذشته بدون هیچ واهمه و ترسی و حتی علناً کاروان‌های حزب‌الله از دمشق به سوی بیروت را بمباران کرده است. هدف از این حملات بازدارندگی در مقابل افزایش قدرت تسلیحاتی حزب‌الله بوده است. این حملات در برخی از مناطق جولان به منظور حفظ بازدارندگی افزایش حضور و نفوذ حزب‌الله و مقاومت در مرزهای مناطق اشغالی جولان هم تکرار شده است. شهدایی چون جهاد مغینه، حسن شاطری، محمدعلی الله دادی و ... ناشی از این راهبرد صهیونیست در قبال جان‌فشانی سربازان و سرداران مقاومت برای افزایش قدرت مقاومت و حزب‌الله بوده است.

اما سید حسن نصرالله با سخنانش تمام تلاش‌های تل‌آویو را با ابهام روبرو و باری دیگر ترس را به تن صهیونیست‌ها انداخت.

«اسرائیل می‌گوید که هدف از حمله به سوریه جلوگیری از رسیدن سلاح به لبنان است و من به آن‌ها می‌گویم که سلاح‌ها رسید و اسرائیل در حال فریب مردم خود است. اسرائیل در حال ماجراجویی در سوریه است. به نتانیاهو می‌گویم که هر آنچه می‌خواهید انجام دهید ایران هرگز از سوریه خارج نخواهد شد.»

بخشی از سخنان سید حسن تأکید بر استقلال عمل حزب‌الله و مقاومت در سوریه با علنی کردن دیدارهایش با بشار اسد بود.

«ما با روسیه دوست هستیم و با آن‌ها هماهنگی داریم البته از آن‌ها دستور نمی‌گیریم و طرفی که هماهنگی را انجام می‌دهد وزارت دفاع سوریه است هماهنگی بزرگی میان روسیه و ایران چه در زمینه نظامی و چه سیاسی وجود دارد. کسانی که بر روی اختلافات ایران و روسیه حساب باز می‌کند می‌گویم که امروز ایران و روسیه از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک‌تر هستند...دائما با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار می‌کنم اما به دلیل شرایط امنیتی زمان‌های این دیدار را نمی‌گویم.»

جمع‌بندی

سید حسن نصرالله در سیزدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه باری دیگر برخلاف بسیاری از شایعات نشان داد امنیت لبنان را اولویت خود می‌داند و در سخنانی مبتکرانه و با نگرشی آفندی (نه انفعالی) بازدارندگی و هزینه ماجراجویی صهیونیست‌ها را بالاتر برد.

ارسال نظر: