ائتلاف سعودی در حال فروپاشی

کدخبر: 2329408

انتشار اخباری مبنی بر عقب نشینی امارات از بخش‌هایی از یمن و تلاش ناشیانه عربستان برای توجیه این عقب نشینی باعث شده تا ائتلاف سعودی بیش از پیش در معرض فروپاشی قرار بگیرد.

انتشار سخنان یک مسئول بلند پایه اماراتی در خصوص تصمیم این کشور مبنی بر خارج کردن بخشی از نظامیان خود از برخی مناطق یمن بحث و جدل های فراوانی را در خصوص بی نتیجه بودن تجاوز ۵ ساله ائتلاف سعودی علیه یمن که هزینه های هنگفتی را بر کشورهای شرکت کننده در آن تحمیل کرده به وجود آورده است.

این مسئول اماراتی به تازگی اعلام کرده که امارات تعداد نیروهایش در یمن را کم کرده است و از راهبرد نظامی به راهبرد صلح که در اولویت است، حرکت خواهد کرد. وی افزود: نیروهای ما از یمن خارج می‌شوند.

کاهش نیروها به دلایل استراتژیکی در الحدیده در غرب و دلایل تاکتیکی در مناطق دیگر است. در همین راستا یک مسئول نظامی در دولت مستعفی یمن اعلام کرد که امارات پادگان الخوخه واقع در جنوب استان الحدیده را به صورت کامل تخلیه کرده و آن را تحویل نیروهای یمنی داده است.

صرف نظر از اینکه آیا این اقدام به صورت عملی اجرا خواهد شد و یا آنکه در حد گمانه زنی و اظهار نظرهای رسانه ای باقی می ماند باید به این نکته توجه کرد که اختلافات داخلی میان مقامات سعودی و اماراتی بر سر مسائل منطقه ای به ویژه پرونده یمن طی ماه های اخیر بسیار شدت گرفته به طوریکه امارات قصد دارد سیاستهای مستقل تری از عربستان در قبال مسائل منطقه ای در پیش بگیرد و شاید بتوان گفت سودای رهبری جهان عرب به جای عربستان را در سر می پروراند.

عربستان نیز در این بین برای سرپوش گذاشتن بر این اختلافات تلاش دارد تا خروج نظامیان اماراتی را از یمن توجیه کند. در همین راستا ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی با مطرح کردن سخنانی سعی در سرپوش گذاشتن بر عقب نشینی امارات از جنگ یمن دارد. وی اخیراً اعلام کرده است: امارات هم چنان در کنار ما است اما هر کشوری قدرت و نقش مشخصی در ائتلاف عربستان دارد.

اختلافات سیاسی میان ریاض و ابوظبی به حدی است که مرکز سوفان که یک پایگاه تحلیلی آمریکایی به شمار می آید با اشاره به مواردی همچون حمله به نفتکش ها در خلیج فارس و جنگ یمن عنوان داشت که امارات در حال فاصله گرفتن از عربستان در حوزه سیاست خارجی است.

براساس گزارش این مرکز، اول از همه ماجرای حمله به نفتکش ها در خلیج فارس موجب بروز اختلاف میان امارات و عربستان شد. ریاض تاکید داشت که ایران عامل این حملات است اما ابوظبی اعلام کرد که شواهد و سندی برای اثبات دست داشتن ایران در این حملات وجود ندارد و همین امر موجب بروز اختلاف میان امارات با آمریکا و عربستان شد.

در جایگاه دوم نیز جنگ یمن موجب بروز اختلاف میان دو کشور شده است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی وعده یک پیروزی آسان را در یمن به حاکمان امارات داده بود اما اکنون با گذشت پنج سال از آغاز جنگ یمن، عربستان و امارات هیچ دستاوردی نداشته اند و این جنگ تبدیل به یک کابوس شده است.

بررسی عملکرد ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و خروج گاه به گاه برخی کشورها از این ائتلاف چه به صورت رسمی و علنی و چه از طریق کاهش نظامیان شرکت کننده در جنگ یمن و در نهایت نیز تلاش امارات برای کنار کشیدن تدریجی از این جنگ که بعد از گذشت ۵ سال تبدیل به یک درگیری فرسایشی و البته با دستاوردهای نظامی غیر قابل چشم پوشی نیروهای مقاومت یمن شده نشان می دهد که ائتلاف متجاوز سعودی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

این اقدام امارات باعث می شود عربستان مجبور شود تا در حساب و کتابهای خود در قبال جنگ یمن تجدید نظر کند. هم چنین روابط میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در حال حاضر نیز بسیار شکننده و متشنج است به سمت آینده تاریکی حرکت کند که یک نمونه آن بحران به وجود آمده میان قطر و چهار کشور عربی (امارات، عربستان، بحرین و مصر) از سال ۲۰۱۷ تاکنون به شمار می آید؛ بحرانی که نه تنها هیچ چشم اندازی برای حل آن در آینده نزدیک وجود ندارد بلکه هر لحظه بر شدت آن افزوده می شود.

بعید نیست که امارات با چراغ سبز آمریکا برای کاهش تعداد نظامیان خود در برخی مناطق یمن به بهانه «اقدام استراتژیک و تاکتیک» وارد عمل شده باشد چرا که آمریکا نیز با دیدن بی نتیجه بودن جنگ یمن و گسترش دایره عملیات نیروهای مقاومت یمن از داخل این کشور به سمت اهداف حیاتی در امارات و عربستان که هر روز شدیدتر و هجومی تر میشود به مزدوران سعودی و اماراتی خود دستور پایان دادن به تجاوز یمن را صادر کرده است.

بنابراین نباید دور از انتظار باشد که طی روزها و یا هفته های آتی شاهد اقدام مشابه امارات از سوی عربستان به بهانه تغییرات «تاکتیکی و یا استراتژیکی» و یا «تلاش برای تحقق صلح در یمن به جای جنگ در این کشور» باشیم.

مسئولان اماراتی پایان ماه گذشته میلادی اعلام کرده بودند که به دلیل افزایش تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس قصد دارند نیروهای خود را در شهر عدن در یمن کاهش دهند! سخنانی که به صورت واضحی نشان از ترس امارات از اذعان مستقیم به شکست در یمن و تلاش برای توجیه خروج خود از یمن دارد.

در نهایت باید گفت که امارات با دیدن عملیات نظامی گسترده نیروهای مقاومت یمن که با استفاده از موشک های بالستیک و پهپادهای ساخت متخصصان این کشور علیه مهم ترین تأسیسات نفتی و اهداف حیاتی عربستان از جمله فرودگاه های این کشور انجام می شود از یک سو و تحمیل شدن هزینه های هنگفت بر ابوظبی برای تأمین بودجه تجاوز نظامی به یمن به عنوان یکی از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف سعودی و بی نتیجه بودن آن طی ۵ سال گذشته از سوی دیگر و در سایه تشدید اختلافات با ریاض در خصوص مسائل منطقه ای تصمیم به اتخاذ یک حرکت به قول خود استراتژیک گرفته و قبل از آنکه بیش از این دیر شود خود را از باتلاق جنگ فرسایشی یمن و ممانعت از تحمیل شکست های بیشتر در برابر نیروهای مقاومت یمن بیرون می کشد؛ اقدامی که به احتمال زیاد در آینده نزدیک دیگر کشورهای شرکت کننده در ائتلاف سعودی از آن پیروی کنند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: