القدس العربی:

عقربه‌های ساعت هسته‌ای ایران به قبل از ۲۰۱۵ بازمی‌گردد؟

کدخبر: 2329287

روزنامه القدس العربی با طرح احتمال افزایش غنی‌سازی ایران تا بیست درصد، وقت‌کشی اروپا برای وادار کردن ایران به مذاکره جدید را بی‌نتیجه خواند و نوشت، چگونه ممکن است ایران زیر فشار تحریم واردمذاکره شود؟

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی چاپ لندن در بخش دیدگاه روزنامه، یادداشتی با این عنوان منتشر کرد که «آیا عقربه‌های ساعت هسته‌ای ایران به قبل از 2015 بازمی‌گردد؟».

در این یادداشت آمده است: این اتفاقی کاملا پیش‌بینی شده بود که در برابر سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه تهران که با خروج از توافق بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران شروع شد و دو مرحله از اعمال تحریم‌های شدید را پشت سر گذاشت تا به اقتصاد ایران بخصوص در حوزه نفتی ضربه بزند، دولت ایران هم دست به اقدام متقابل بزند.

به عقیده نویسنده، بنابراین انتظار می‌رفت که ایران از افزایش سطح غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در برجام، یعنی ۳.۶۷ درصد خبر بدهد و پیش از این هم گام دیگری را در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشته و گذر از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گام اول ایران برای کاهش تعهدات برجامی بود.

القدس العربی افزود: روشن است که تهدید تهران به کاهش گام به گام تعهدات برجامی در پایان هر مهلت 60 روزه برای فشار بر دیگر کشورهای شریک در امضای توافق 2015 است تا آنها هم به نوبه خود واشنگتن را برای لغو تحریم‌ها یا کاهش آن تحت فشار قرار دهند یا راه حل‌هایی مناسب را که ضامن دور زدن تحریم های آمریکاست، ایجاد کنند.

این روزنامه تاکید کرد: منصفانه است به یاد بیاوریم پس از آنکه آمریکا از برجام عقب‌نشینی کرد، ایران بیش از یک سال بردباری نشان داد و قابل درک است که نمی‌تواند صبر بیشتری در برابر قیمت گزافی که به دلیل ادامه تحریم‌ها پرداخت می‌کند، نشان بدهد؛ به خصوص در حوزه نفت خام، که میزان صادرات آن از یک میلیون بشکه در هر ساعت به 300 هزار بشکه در حال حاضر کاهش یافته است.

ناظران بین‌المللی که اجرای تعهدات برجامی را دنبال می‌کردند، تایید کردند که تهران به تعهدات خود پایبند بوده است و 98 درصد از ذخایر اورانیوم خود را به روسیه صادر کرده، قلب رآکتور اراک را بتن‌ریزی و بیش از 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخه غنی‌ساز خارج کرده است.

القدس العربی نوشت: این بدان معنا نیست که این اقدامات در همه زمان‌ها قابل برگشت نیست، به طوری که ایران به پیش از امضا توافق خود بازگردد، با وجود اینکه برنامه هسته‌ای ایران هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به حد غنی‌سازی دارد که می‌تواند تصور ساخت بمب اتمی را ایجاد کند.

این روزنامه افزود: تاکنون شواهدی وجود ندارد که احتمال بدهد ایران به غنی‌سازی نود درصدی برسد اما در عوض ثابت شده است که نسبت 20 درصد که در سال 2015 به دست آمد، کافی بود تا باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را بی درنگ در مذاکراتی سخت و طولانی شرکت دهد که بعدا توافقی مشهور از آن به دست آمد که به امضای انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا هم رسید.

القدس العربی آورده است: این قضیه سوال‌هایی را درباره تکالیف این پنج طرف امضاکننده برجام مطرح می‌کند و اقدامات لازمی که برای اطمینان از عدم فروپاشی نهایی این توافق باید اتخاذ کنند و این که آیا سیاست وقت کشی کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان و فرانسه عملا برای متقاعد کردن ایران به انصراف از نقض بیشتر این توافق کافی است؟ درست است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، همچنان با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ارتباط برقرار می‌کند تا در مورد احتمال مذاکره در مورد پیش نویس توافق نامه جدید بحث کند. اما آیا تهران می تواند زیر یوغ تحریم‌های ایالات متحده از یک طرف و فشارهای جریان هایی در داخل ایران که اصلا با توافق مخالفند وارد مذاکره شود؟

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: