حمیدرضا صالحی، کارشناس صنعت برق:

نساختن نیروگاه در سال‌های گذشته دلیل کمبود برق است نه بیت کوین

کدخبر: 2329249

گرمای هوا نسبت به سال‌های گذشته زودتر شروع شده و همزمان شاهد افزایش مصرف برق در کشور هستیم. ریشه اصلی کمبود برق، اقتصاد برق است نه استخراج ارز بیت کوین. در روزهای اخیر وقوع برخی خامورشی ها در کشور از سوی مسئولین دولتی متوجه بیت کوین شده است. این در حالی سات که پارسال کمبود باران مقسر جلوه داده می‌شد.

نسیم آنلاین : در روزهای اخیر وقوع برخی خامورشی ها در کشور از سوی مسئولین دولتی متوجه بیت کوین شده است. این در حالی سات که پارسال کمبود باران مقسر جلوه داده می‌شد.

هفته های گذشته وزارت نیرو و صنعت برق کشور که در پایش مستمر میزان مصرف و تولید برق به منظور جلوگیری از بروز خاموشی ها در تابستان سال جاری هستند، با پدیده‌ای جدید مواجه شده‌اند که می تواند به صورت غیرمجاز مصرف برق پیک را حتی تا ۲۰۰۰ مگاوات افزایش دهد و این به معنای ایجاد مشکل برای برق‌رسانی مطلوب در تابستان سال جاری است. لذا شرکت مادرتخصصی توانیر با صدور ابلاغیه‌ای، دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد.

حمیدرضا صالحی، کارشناس صنعت برق درخصوص کمبود برق در کشور گفت: گرمای هوا نسبت به سال‌های گذشته زودتر شروع شده و همزمان شاهد افزایش مصرف برق در کشور هستیم به همین دلیل وزارت نیرو بحث خاموشی‌ها را پیش کشیده است.

وی افزود: با توجه به ترسالی سال جاری و افزایش دبی آب و ذخایر پشت سدها انتظار داشتیم امسال با مشکل خاموشی‌ها روبه‌رو نباشیم، ولی پیک مصرفی‌مان زودتر شروع شده و تا مرز 58 هزار مگاوات رسیده است، ولی مساله مهم‌تر این‌که با معضل نساختن نیروگاه در سال‌های گذشته روبه‌رو بوده‌ایم.

این کارشناس صنعت برق اذعان کرد: قیمت برق برای مصرف‌کنندگان در سال‌های گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته است و قیمت آن همچنان برای مصرف‌کنندگان طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی70 تومان است و هنوز واقعی سازی نشده است.

صالحی یادآور شد: با واقعی نشدن قیمت این محصول باید همواره شاهد افزایش مصرف برق باشیم، ولی در عین حال با توجه به فشار اقتصادی زیاد روی مردم نباید این امر یک‌باره اتفاق بیفتد، البته دولت می‌تواند قیمت‌ها را واقعی و درآمدها را به جیب قشر پایین سرازیر کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای وزارت نیرو مبنی بر افزایش استخراج ارز بیت کوین به عنوان دلیل اصلی کمبود برق گفت: استخراج‌کنندگان این ارز به دلیل ارزانی انرژی در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه از این امر استقبال کرده‌اند، ولی ریشه اصلی کمبود برق، اقتصاد برق است نه استخراج ارز بیت کوین. این کارشناس صنعت برق در ادامه افزود: اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد تصمیم بر این شد توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و از طرفی با پایین آمدن درآمد دولت در دو سال گذشته وزارت نیرو سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای توسعه نیروگاه‌ها نداشته است.

ارسال نظر: