کلی گویی‌های زنگنه در گفتگوی ویژه خبری/ایجاد منطقه‌ای برای استارتاپ‌های حوزه نفت

کدخبر: 2329240

صحبت‌های زنگنه در برنامه دیشب گفتگوی ویژه خبری، نکات چندان جدیدی نداشت و مخاطبین صرفا پاسخ هایی کلی از وزیر نفت شنیدند.

نسیم آنلاین : انتظار می‌رفت که زنگنه پاسخی به سوالات مربوط به صادرات نفت ندهد، اما بسیاری منتظر بودند که او در قبال مباحث مطرح پیرامون وضعیت حقوقی پرسنل، برنامه وزارت نفت برای افزایش ظرفیت پالایشی و کاهش مصرف بی رویه بنزین پاسخ دهد که جوابی نداد و نکات دیگری را بیان کرد.

این روزها گمانه‌های زیادی در مورد کاهش شدید فروش نفت ایران مطرح است، اما زنگنه در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید وضعیت صادرات ما به چه صورت پیش می‌رود در موضعی دو پهلو بیان داشت:‌ حال صادرات ما خوب است. وی در ادامه دلیل خود برای پاسخ ندادن به این سوال را اینگونه گفت که اگر بگوید خوب است فشارهای آمریکا بیشتر می‌شود و اگر بگوید بد است مردم نگران می‌شوند! اما ادامه نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به وضعیت فروش نفت به شوخی گفت که اگر دوستان داخلی بگذارند با دشمنان میجنگیم و با یاری خدا موفق میشویم.

در شرایط فعلی برای ایران فروش نفت مهم تر از قیمت نفت است

زنگنه در مورد اجلاس ۱۷۶ اوپک نیز تاکید کرد:‌ نمی‌شود یک کشور با نام اوپک با کشور دیگری مذاکره کند و بعد بیاید بگوید این تصمیم را گرفتیم و شما اجرا کنید. همه حرف‌های من درباره «تک‌روی» و خطر «یکجانبه‌گرایی در اوپک» به خوبی شنیده شد به نحوی که در روز نشست اوپک به من پیغام دادند، ‌خواهش می‌کنیم دیگر این موضوع را در گفت‌وگوهای خود بیان نکنید ما حرف‌های شما را شنیدیم و پیام دریافت شد.

او موضع همیشگی خود پیرامون اینکه نفت سلاح نیست را مجددا بیان کرد و افزود که دود سیاسی کردن بازار نفت به چشم همه می‌رود و فقط این گونه نیست که به چشم ما برود . وی پیرامون تعاملات میان اوپک و غیر اوپک برای ایجاد ثبات در بازار اذعان داشت که در شرایط فعلی برای ایران فروش نفت مهم تر از قیمت نفت است.

او به ادعای وزیر انرژی عربستان که ایران را تهدیدکننده امنیت انرژی جهان نامیده بود، با کنایه‌ای پاسخ داد: آقای فالح که از ایران به‌عنوان تهدیدکننده امنیت انرژی جهان نام برده فرد تکنوکرات و محترمی است و به‌طور معمول حرف‌های سیاسی از ایشان نمی‌شنویم، احتمال دارد از وی خواسته‌اند چنین حرف‌های سیاسی را بیان کند. بهتربود آقای فالح تا من در وین بودم این حرف‌ها را بیان می‌کردند تا پاسخ دهم، چرا وقتی سه هزار کیلومتر فاصله گرفتم این حرف‌ها را مطرح کردند؟

اولین موضع وزارت نفت در مورد نفتکش‌ّها

وزیر نفت که در مورد توقیف نفتکش حامل نفت یا فرآورده نفتی ایران در تنگه جبل الطارق تاکنون سکوت کرده بود بدون بیان موضع خود، صرفا اعلام کرد که وزارت امور خارجه با قدرت در حال پیگیری است.

وی درباره نفتکش‌هایی که در عربستان و مصر هستند، ادامه داد: در عربستان توقیف نفتکشی در کار نیست و موضوع بر سر دستمزد کار است و شرکت ملی نفتکش در حال حل این موضوع است که این کشتی هرچه زودتر بازگردد؛ یک کشتی هم در مصر توقیف شده بود که درباره آن هم به دنبال حل مشکل هستند.

تحریم جدید پتروشیمی تأثیری نداشت

بیژن زنگنه وضع تحریم های جدید پتروشیمی را امری دانست که جدید نیست و گفت:‌ تحریم جدید پتروشیمی‌ها موضوع تازه‌ای نبوده است، من هم منظور آمریکا را از این موضوع متوجه نشدم و در ظاهر این مسئله بیشتر برای تبلیغات و اینکه نشان دهند که ایران را تحت فشار قرار می‌دهند است، در صورتی که این تحریم بر صنعت پتروشیمی ایران تأثیری نداشت.

افزایش تولید بنزین به بیش از 110 میلیون بشکه در روز

اما در ادامه گفتگو مجری برنامه موضوع صادرات فرآورده به جای نفت را مطرح کرد که زنگنه به گونه‌ای مبهم پاسخ داد:‌ من نمی‌توانم در این باره زیاد صحبتی کنم زیرا سبب افزایش فشار بر کشور می‌شود، اما پالایشگاه‌های ما حدود یک سال است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند و این رقم بیشتر از این هم می‌تواند بشود.

در این هفته همه تولید بنزین ما از 110 میلیون بشکه در روز خواهد گذشت. و این بالاترین رقم در تاریخ است که ما داشته‌ایم. ما امکان صادرات همه فرآورده ها را داریم. وی اما در پاسخ به سوال مجری که پرسید افزایش ظرفیت پالایش ما تا چه میزان خواهد بود، پاسخی مبهم داد و صرفا گفت افزایش بسیار قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر نفت در پاسخ به مجری پیرامون استفاده از کارت سوخت گفت: وزارت نفت با دستور رئیس جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری شود. در این برنامه تنها سوخت‌گیری بنزین با کارت سوخت دیده شده است و سهمیه‌بندی بنزین موضوع دیگری است.

برنامه های وزارت نفت در سال رونق تولید

مهندس زنگنه در پاسخ به سوال مجری برنامه وزارت نفت را در سال رونق تولید بیان کرد: در بخش بالادستی، امسال نزدیک روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی در بخش دریا وارد مدار می‌کنیم که برای ما بسیار حیاتی است، در بخش خشکی به غیر فاز ۱۴ پارس جنوبی بقیه پالایشگاه‌ها تمام شده‌اند .

در شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت مناطق مرکزی و نفت فلات قاره ایران طرحی (نگهداشت و افزایش توان تولید نفت) مبنی بر تجهیز سرمایه از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد که از پارسال آغاز شده است و صددرصد از پیمانکاران ایرانی استفاده می‌شود و عمده تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی باید خریداری شود . وی با بیان اینکه این طرح ۶ میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد را دارد که از محل درآمدهایش بازپرداخت انجام خواهد شد، افزود: حدود ۶ هزار میلیارد تومان مناقصه‌های این طرح برگزار و قراردادهایش امضا شده است و بقیه طرح نیز درحال انجام مناقصه است. کاهش سرعت زمان‌بندی این طرح نیز به دلیل این بوده است که مشکلی برای صادرات پیش نیاید، زیرا بازپرداخت‌ها باید از محل صادرات اضافه انجام شود .

وی در مورد گازرسانی به روستاها نیز گفت: امسال جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گاز به ۸۰ درصد و جمعیت شهری زیر پوشش شبکه گاز بیش از ۹۹ درصد است که در مجموع به ۹۵ درصد می‌رسد .

افزایش ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی

در حوزه پتروشیمی نیز زنگنه خبر داد: تا پایان سال ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰، ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی به نسبت سال ۹۲ (به قیمت سابق) دوبرابر می‌شود و نسبت به سال ۹۷، حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که جهش بزرگی در این صنعت است و خوشبختانه بخش قابل توجهی از این تولیدات به عنوان خوراک واحدهای داخل عرضه می‌شود .

ایجاد منقطه‌ای برای استارتاپ های حوزه نفت

وزیر نفت با اشاره به حمایت ویژه وزارت نفت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: وزارت نفت تصمیم گرفته است حدود ۱۷ هکتار زمین و ساختمان را در انبار نفت ری که پیش از این متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت بود، به استقرار استارتاپ‌های حوزه نفت اختصاص دهد که این کار به‌زودی انجام خواهد شد و موضوعی بسیار مهم برای آینده استارتاپ‌هاست و بنده معاون خودم در امور مهندسی، پژوهش و فناوری را به‌طور ویژه مأمور پیگیری این موضوع کرده‌ام.

برای آزادگان کسی نیامد وگرنه قرارداد آن را هم امضا می‌کردیم

زنگنه در پاسخ به سوال مجری در مورد تفاوت نگاه وزارت نفت در توسعه میدان آزادگان جنوبی توسط نیروهای داخلی و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت های خارجی،‌ ادامه داد: برای توسعه آزادگان جنوبی شرکتی نیامد، وگرنه قرارداد آن را هم امضا می‌کردیم، زیرا معتقد نیستم که اکنون برداشت بهینه از آزادگان جنوبی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در اینجا دو موضوع مطرح است، نخست آنکه ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری فاز ۱۱ پارس جنوبی لازم است، افزون بر این ما توانایی فنی لازم برای حفظ فشار گاز مخزن را نداریم. هنوز یک مورد در ایران و منطقه اجرا نشده که وقتی فشار گاز در مخزن کاسته می‌شود کاری کنیم که فشار گاز سر چاه نیفتد و بتوانیم تولید را با همان مقدار برای نمونه روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب در یک فاز ادامه دهیم .

زنگنه به حضور شرکت فرانسوی توتال در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: توتال فازهای ۲ و ۳، ۴ و ۵ پارس جنوبی را اجرا کرد. ما در ادامه از حضور و فعالیت این شرکت فرانسوی تجربه‌های زیادی مانند روش مدیریتی، سفارش‌گذاری، طراحی و ریزه‌کاری‌هایی که داشتند را به دست آوردیم و توانستیم فازهای دیگر را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در آن زمان هرچه پول فراهم کرده بودیم صرف تکمیل این ۲۷ فاز کردیم، زمانی که من وارد شدم (سال ۹۲) فقط ۱۰ فاز تمام شده داشتیم، اما در این مدت ما جز فاز ۱۴ که معادل دو فاز است، معادل ۱۵ فاز، پالایشگاه وارد مدار تولید کرده‌ایم و تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، ۱۷ فاز دریایی در مدار خواهد بود. این کاری فوق‌العاده مهم در طول ۱۰ تا ۱۲ سال است.

درخواست چین برای تعلیق قرارداد

زنگنه در مورد پروژه فاز 11 گفت: چینی‌ها به وضوح حرفی نزده‌اند، اما در عمل فعلا میل به حضور ندارند و از ما تقاضای تعلیق دو ساله کرده‌اند که به معنای معطل کردن است و ما نیز گفته‌ایم نمی‌توانیم این را بپذیریم و باید راه‌های دیگری را بر اساس قرارداد پیدا کنیم.

زنگنه در مورد آزادگان افزود که این میدان را هم اگر می‌توانستیم واگذار کنیم، انجام می‌دادیم. نه فقط برای سرمایه بلکه برای تکنولوژی. وی با غیرقابل قبول دانستن وضعیت برداشت صیانتی از میدان آزادگان افزود: اکنون میانگین برداشت از لایه سروک میدان آزادگان جنوبی کمتر از ۶ درصد است، یعنی بالای ۹۰ درصد نفت در آن مخزن باقی می‌ماند، چه کسی جواب این موضوع را به نسل‌های آینده می‌دهد؟ نفت همان‌جا می‌ماند و ما نمی‌توانیم برداشت کنیم. فناوری در بخش بالادست نفت یعنی فراهم کردن امکان برداشت بیشتر نفت از ذخایر است.

وی ادامه داد: اینکه ما فقط شعار بدهیم و بگوییم بلدیم! بله؛ ما در این حد که برداشت می‌کنیم اکنون از عراق جلوتریم، ظرفیت تولید ایران در میدان‌های نفتی غرب کارون به‌طور تقریبی ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، اما در نگاهی درازمدت به فناوری‌های نو نیاز داریم.

وزیر نفت گفت: عراقی‌ها از بهترین پیمانکاران آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کنند و موظف نیستند با ما کار کنند، آنها برداشت می‌کنند و اگر ما دیر بجنبیم سهم ما را هم برداشت می‌کنند، در این باره دیگر برادری مطرح نیست آنها کار خودشان را می‌کنند و به هیچ‌وجه جواب هم نمی‌دهند.

مهم‌ترین چالش توسعه پتروپالایشگاه ها، تجهیز منابع از بازار داخلی

زنگنه درباره کمک وزارت نفت برای تسریع در اجرای طرح پتروپالایشگاه‌ها توضیح داد: وظیفه ما تامین خوراک است، اما مهم‌ترین چالش این طرح تجهیز منابع از بازار داخلی است. برای نمونه برای راه‌اندازی پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که اگر این سرمایه از بازار داخلی تامین شود به ضمانت برای بورس و وثیقه نیاز دارد، در حالی که بورس وثیقه معنوی و ارزشی را نمی‌پذیرد و من نیز در این باره با طراحان صحبت کرده‌ام و آنها گفته‌اند که در مذاکراتی با بورس، این سازمان قول داده که در این باره کمک کند. من نیز استقبال می‌کنم، زیرا اشتغال زیادی در کشور ایجاد می‌شود و برای ما نیز قدرت ایجاد می‌کند .

سقف حقوق را دولت تعیین می‌کند

در آخر برنامه نیز مجری در مورد وضعیت حقوق و معیشت پرسنل صنعت نفت پرسید که زنگنه با کلی گویی پاسخ داد: کاری که از دست ما بر می‌آید این است که با این اوضاع سختی که داریم پرداخت حقوق‌ها را به‌موقع انجام دهیم، افزایش حقوق‌ها طبق مصوبه‌های دولت انجام شده است و سقف حقوق‌ها را نیز دولت تعیین می‌کند نه ما .

ارسال نظر: