آیا آمریکا در میان نیرو‌های مسلح عراق نفوذ کرده است؟

کدخبر: 2329097

شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی انتشار نوار صوتی مکالمه فرماندهی اتاق عملیات الانبار با مامور سیا را تحلیل و بررسی کرد.

شبکه تلویزیونی المیادین انتشار نوار صوتی مکالمه فرماندهی اتاق عملیات الانبار با مامور سیا را برای مردم عراق یادآور حوادث تلخ سال ۲۰۱۴ و کوتاهی‌هایی دانست که فرماندهان و مقامات این کشور در آن سال مرتکب شده بودند.

المیادین با هدف بررسی این موضوع، بخش قابل توجهی از برنامه «المسائیه» را بدان اختصاص داد و سعی کرد با کمک کارشناسان به این سوال پاسخ دهد که این اتفاق به معنی نفوذ در میان نیرو‌های مسلح عراق است یا شکستی دیگر برای آمریکا به شمار می‌آید؟

«محمد الفهد» گزارشگر المیادین در گزارش خود که قبل از اظهارنظر کارشناسان و با تصاویری از مکالمه صوتی محمود الفلاحی، فرمانده اتاق عملیات الانبار با یکی از اعضای سیا آغاز می‌شود، گفت این تنها یک نوار صوتی نیست که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بلکه این نوار نشان از ارتباط فرماندهان عراقی با نهاد‌های اطلاعاتی بین‌المللی است. این سخن تحلیلی آنانی است که به شبکه اجتماعی منتشرکننده این نوار صوتی نزدیکند. در این نوار صوتی از الفلاحی خواسته می‌شود پایگاه‌ها و مراکز استقرار ارتش عراق و بسیج مردمی به آمریکا اعلام شود تا این مراکز هدف قرار گیرند.

«حسین الکنانی» پژوهشگر عراقی می‌گوید: «واقعیت این است که دولت آمریکا سعی کرد شبکه گسترده‌ای از مزدوران و جاسوسان را در کشور جاسازی کند، این شبکه‌ها یا به صورت مستقیم با سفارت آمریکا در ارتباطند یا با رژیم صهیونیستی و حتی با برخی کشور‌های عربی ارتباط دارند.»

اقدام وزارت دفاع عراق به تشکیل کمیته حقیقت یاب با هدف کشف ابهامات موجود در این زمینه، یکی از واکنش‌های رسمی به انتشار این نوار صوتی در عراق بوده است، اقدام وزارت دفاع در این زمینه گویا از این منظر است که این وزارتخانه بر خلاف برخی طرف ها، چندان تردیدی درباره این نوار صوتی ندارد.

«صباح العکیلی» عضو مرکز ارزیابی‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای الهدف در عراق معتقد است: «این کار تلاش برای جذب نیروی انسانی از میان شخصیت‌های عراقی، مداخله در امور داخلی کشور و حتی توطئه علیه روند سیاسی و امنیتی در عراق است که از طریق به کارگیری فرماندهان نظامی جهت هدف قرار دادن نیرو‌های امنیتی و بسیج مردمی صورت می‌پذیرد.»

در هر حال قبل از اعلام نتیجه تحقیقات، افشای این خبر برای مردم عراق بهت آور بود، زیرا موضوعی که فاش شد به امنیت ملی و سلامت نیرو‌های عراقی در مناطق مرزی و صحرایی کشور ارتباط دارد. فارغ از درست یا جعلی بودن این نوار صوتی، این اقدام یادآور سرشکستگی امنیتی و نظامی سال ۲۰۱۴ در عراق است که با کوتاهی برخی از فرماندهان و مقامات عالی کشور رخ داده بود هر چند تا به امروز این افراد محاکمه نشده‌اند.

یادآور می‌شود در فایل صوتی مذکور که گفته می‌شود متعلق به سرگرد «محمود الفلاحی»، فرمانده عملیات الانبار است. بر اساس این فایل صوتی، این فرمانده عراقی در حال گزارش موقعیت نیروهای ارتش، گروه‌های الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت در جنگ علیه تروریست های داعش است. باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر: