راشاتودی: سیاست چماق و هویج فرانسه در مقابل برنامه هسته‌ای ایران

کدخبر: 2329089

شبکه تلویزیونی راشاتودی در مطلبی به سیاست چماق و هویج فرانسه (سیاست زور و تشویق) در مواجه با برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

شبکه تلویزیونی راشاتودی در مطلبی به سیاست چماق و هویج فرانسه (سیاست زور و تشویق) در مواجه با برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

در این مطلب آمده است: همزمان با آمادگی تهران برای افزایش سطح غنی سازی به بیش از سطحی که در توافق هسته‌ای سال 2015 توافق شده بود، امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه از موافقت تهران و پاریس برای پیگیری گفت و گوها در این باره خبر داد. با این وجود، مکرون همزمان تهدید کرد اقدام نارضایت گونه تهران برای این کشور عواقبی خواهد داشت.

کاخ الیزه اواخر شنبه، ساعاتی پس از تماس تلفنی روسای جمهور فرانسه و ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف در این گفت‌وگو بر ادامه رایزنی‌ها تاکید کردند. مکرون قرار است در روزهای آینده با مقامات تهران و همپیمانان پاریس برای کاهش تنش‌ها گفت و گو کند.

با این وجود، درخواست مکرون برای مذاکره با ایران با لحنی تهدیدآمیز همراه بود. او در گفت و گو با روحانی بر این نکته تاکید داشت که هر گونه اقدام فرابرجامی ایران در مقوله ذخایر اورانیوم و سطح غنی سازی با اقدام متقابل رو به رو خواهد شد.

در سوی مقابل اما رئیس جمهور ایران تاکید داشت "توقف تمامی تحریم ها علیه ایران می تواند آغاز روند جدید میان تهران و کشورهای 1+5 باشد." روحانی بر اجرای کامل تعهدات اتحادیه اروپا تاکید کرد و خواستار اقدامات بیشتر بروکسل برای نجات برجام شد.

در پایان این مطلب آمده است: از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 کنار کشید، برجام در وضعیت متزلزلی قرار گرفته است. ایران سه کشور اروپایی امضا کننده برجام را به کم کاری برای جبران خروج آمریکا از برجام متهم می‌کند. تهران با دلسرد شدن از فقدان عمل از سوی اروپا، اعلام کرد تا زمانی که دیگر امضا کنندگان برجام اقدامی عملی انجام ندهند، دیگر به برخی از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود. روز دوشنبه هفته گذشته، برای نخستین بار از سال 2015، میزان ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران از سقف 300 کیلوگرم (توافق شده ذیل برجام) گذشت. تهران در نظر دارد امروز یکشنبه همزمان با پایان ضرب الاجل 60 روزه خود، در گام بعدی میزان سطح غنی سازی را از 3.67 درصد افزایش دهد. باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: