وزارت نفت آرایشی غیرتحریمی دارد

کدخبر: 2328886

محمدعلی خطیبی گفت:‌ کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بوده و این شرایط سازوکار و برنامه خاص خود را می‌طلبد، بنابراین اجرای روش‌های عادی در شرایط تحریمی کشور، به هیچ عنوان جواب نمی‌دهد.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک، از ارقام پایین صادرات نفت خام ایران به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت که در حال حاضر، با توجه به فقدان آمار رسمی صادرات نفت خام کشور، آمار غیر رسمی صادرات پایین هم به شدت نگران کننده است و هیچگاه هم از سوی وزارت نفت تکذیب نشده است.

محمدعلی خطیبی اذعان داشته که کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بوده و این شرایط سازوکار و برنامه خاص خود را می‌طلبد، بنابراین اجرای روش‌های عادی در شرایط تحریمی کشور، به هیچ عنوان جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اقتصادی کشور برای شرایط تحریمی باید برنامه خاصی را طراحی و اجرایی کنند، تصریح کرد که در شرایط کنونی، برخی از مدیران، مدیریت ریسک را قبول نداشته و مدیری که نگران درج نام خود در فهرست تحریم‌های آمریکا است خود را برای حل مشکلات کلان کشور به آب و آتش نمی‌زند!

خطیبی اذعان داشت که عده‌ای از مدیران فعلی کشور نگران آقازاده‌های خود در خارج از کشور هستند بنابراین ترجیح می‌دهند که برای عدم برخورد با هر مشکلی در تصمیم‌گیری‌ها ریسکی هم نکنند که ریسک نکردن آنها باعث شده که فعالیت‌ها در شرایط کنونی تحریمی کشور ، با روال شرایط عادی پیگیری شود حال آنکه در شرایط جنگ اقتصادی، حرکت با روال عادی کاری را از پیش نمی برد.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک،تصریح کرده که وزارت نفت با آرایش شرایط عادی کشور اداره می شودکه خروجی وارقام صادرات نفت خام به شدت نگران کننده است.

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیرامون نشست یکصد وهفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفته که تصمیم خاصی دراین جلسه گرفته نشد و تصمیم قبلی دوباره تمدید شد.

وزرای انرژی کشورهای تولید کننده نفت اوپک و غیر اوپک در وین، با تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا ماه مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند که بر اساس توافق صورت گرفته، قرار شد کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک، توافق کاهش تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کنند. ایران همانند نشست گذشته اوپک از توافق کاهش تولید نفت معاف مانده است.

خطیبی درعین حال، با اشاره به مذاکره و توافق عربستان سعودی با روسیه گفت که یک عضو اوپک در سطح مقامات ارشد سیاسی با یک عضو غیراوپک (روسیه) مذاکره و توافقاتی کرده که بعد از آن، در حاشیه نشست اخیر اوپک آنها در تلاش بوده‌اند تصمیمات خود در اوپک مورد تایید قرار گیرد که نتیجه آن فقط تضعیف اوپک است .

وی توضیح داد که بدعت جدید این دو کشور تصمیم گیری در اوپک را به جای دیگر و به بیرون از اوپک منتقل کرده، حال آنکه نطفه تصمیمات اوپک باید دراین سازمان بسته شود.

وی با طرح این پرسش که چرا روسیه به عنوان کشور تولیدکننده غیراوپک هیچگاه به عضویت در سازمان اوپک در نیامده است ،خود پاسخ داد که در چهار دهه گذشته همکاری کشورهای غیراوپک با اوپک مقطعی بوده و دائمی نبوده و ادامه داد که در شرایط خاصی، اعضای اوپک و غیراوپک، با یکدیگر همکاری داشته‌اند، بنابراین غیراوپکی‌ها برای همکاری مقطعی صلاح نمی‌دانند که عضو اوپک بشوند زیرا نتیجه‌ای جز محدودیت برای آنها به دنبال ندارد.

خطیبی با اشاره به دور قبلی تحریمهای ضد ایرانی در سال 91 گفت که در آن سال و حاشیه اجلاس وزرای اوپک، ایران پیشنهاد داد که اگر کشوری مورد تحریم نفتی قرار گرفت سایر اعضا باید از آن حمایت کنند، اما عربستان سعودی این پشنهاد را مسکوت گذارد، بنابراین در شرایط تحریم نفتی فعلی، ایران باید دوباره این پیشنهاد را پیگیری کرده و به جریان بیاندازد زیرا در شرایط فعلی هم ایران و هم ونزوئلا یعنی دو عضو اوپک مشمول تحریم نفتی شده اند.

به گفته وی، برخی از کشورها در زمان اعلام تازه تحریم علیه ایران ونزوئلا اعلام کرده‌اند که کسری نفت دو کشور مذکور را جبران می‌کنند در حالیکه ایران باید دوباره این پیشنهاد را پیگیری کند تا اگر کشوری تحریم شد مابقی اعضاء، جاده صاف کن کشور تحریم کننده عضو اوپک نشوند. نود اقتصادی

ارسال نظر: