چرا کشته شدن جوان اتیوپیایی در سرزمین های اشغالی جرقه اعتراضات گسترده شده است؟

کدخبر: 2328864

چند روز گذشته سرزمین های اشغالی شاهد درگیری و اعتراضات وسیعی بود. این اعتراضات از سوی یهودیان اتیوپیایی‌تبار که به فالاشه مشهورند دنبال می شود.

نسیم آنلاین : چند روز گذشته سرزمین های اشغالی شاهد درگیری و اعتراضات وسیعی بود. این اعتراضات از سوی یهودیان اتیوپیایی‌تبار که به فالاشه مشهورند دنبال می شود. هزاران نفر از معترضان در فلسطین اشغالی در واکنش به کشته شدن یک جوان ۱۹ ساله توسط یک افسر پلیس رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. معترضان می گویند یک افسر صهیونیست جوانی ۱۹ ساله را در جریان درگیری خیابانی او با یک نوجوان ۱۳ ساله به قتل رسانده است. شاهدان عینی گفته‌اند او در شرایطی به سمت تقا شلیک کرده که خطری از جانب او تهدیدش نمی‌کرده است.

تظاهرات کنندگان کشته شدن این جوان اتیوپیایی را دلیلی بر بی‌اهمیتی به مهاجران اتیوپیایی خواندند.

در ادامه تصاویری از این تظاهرات ها را ببینید:

شرایط اتیوپیایی‌ها در سرزمین‌های اشغالی

امروزه بیش از ۱۲۰ هزار اتیوپیایی‌تبار در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند که حدود ۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. از این جمعیت، تنها یک‌سوم آن‌ها متولد خود سرزمین‌های اشغالی هستند و مابقی آن‌ها، از آفریقا مهاجرت نموده‌اند. پس از تشکیل رژیم صهیونیستی، در اصالت آیین اتیوپی‌ها بحث‌های زیادی رخ داد و تردید ایجاد شد و به نظر رهبران صهیونیست، آن‌ها یهودیانی «راستین» نبودند. لذا در ابتدا از زندگی در اراضی مقدس منع شدند. این ممنوعیت تا سال ۱۹۷۵ ادامه داشت، اما در این سال اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت این رژیم، یهودیان فالاشه را به رسمیت شناخت و ممنوعیت مذکور برداشته و یهودیان اتیوپیایی از «حق» مهاجرت به سرزمین مقدس برخوردار شدند.

بر طبق جدیدترین آمارهای وزارت رفاه و خدمات اجتماعی رژیم صهیونیستی، حدود ۷۵ درصد از خانواده‌های اتیوپیایی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دوسوم از آن‌ها- و در برخی از شهرها نزدیک به ۹۰ درصدشان- محتاج کمک‌های دولتی و اعانات برای گذران زندگی خود هستند. نرخ بیکاری در میان آن‌ها نزدیک به ۷۰ درصد است و تنها ۲۱ درصد از نوجوانان اتیوپیایی شرایط حضور در دانشگاه‌ها را پیدا می‌کنند.

فالاشه ها و چالش هویتی

یکی از دلایلی که فالاشه ها را به سوی اعتراض سوق داده تصویب قانون دولت-ملت یهود است. این قانون در بند نخست به تعریف آنچه «دولت اسرائیل» نامیده شده می‌پردازد. «اسرائیل» یک سرزمین برای «قوم یهود» براساس حق طبیعی، فرهنگی، دینی و تاریخی معرفی می‌شود. تاکید بر قوم یهود به جای آیین یهود، نژادپرستانه بودن این قانون را کاملاً عیان می‌کند. ضمن آنکه طبیعی، مذهبی و تاریخی دانستن سرزمین فلسطین برای قوم یهود کاملاً امری ضد حقوقی و ضد انسانی حتی بر اساس تمام قطعنامه‌های سازمان ملل، شورای امنیت و یونسکو است. در این بند تأکید شده حق تعیین سرنوشت «اسرائیل» تنها منحصر به قوم یهود است؛ این ادعا به معنای نادیده گرفتن و کنار گذاشتن اعراب یهودی، دروزی ها و حتی یهودیان فالاشه و آفریقایی است که اکثر صهیونیست‌ها آنان را از قوم یهود نمی‌دانند.

حجم ویدیو: 2.39M | مدت زمان ویدیو: 00:00:19 دانلود ویدیو
ارسال نظر: