گرمای شدید دامن نیروگاه های هسته ای فرانسه را گرفت

کدخبر: 2328815

تبعات گرمای شدید که مناطق مختلفی از قاره سبز را در یک هفته اخیر تحت تاثیر قرار داده، دامن نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه را هم گرفته و تعدادی از آنها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

شرکت برق فرانسه (الکتریسیته دو فرانس) که دومین شرکت بزرگ تولید برق در جهان محسوب می‌شود و دارای ۵۸ راکتور هسته‌ای فعال در بیش از ۲۰ نیروگاه هسته‌ای مستقر در فرانسه است، اعلام کرد که تصمیم دارد تعدادی از این راکتورها را برای جلوگیری از توقف فعالیت نیروگاه‌ها به طور موقت از مدار خارج کند؛ این نیروگاه‌ها دو سوم برق فرانسه را تولید می‌کنند.

راکتورهای مستقر در نیروگاه‌های فرانسه ۳۴ رآکتور ۹۰۰ مگاواتی، ۲۰ رآکتور ۱۳۰۰ مگاواتی و ۴ رآکتور ۱۴۵۰ مگاواتی را شامل می‌شود که شرکت برق فرانسه اعلام کرد می‌تواند برخی راکتورهای هسته‌ای را به دلیل موج گرما متوقف کند.

به نوشته روزنامه "ژورنال دو دینمانش" شرکت برق فرانسه اعلام کرد باران‌های ناکافی و درجه حرارت بالا می‌تواند این شرکت را مجبور به تعطیلی مقطعی برخی از این راکتورها در طول فصل تابستان کند.

گرمای تابستان امسال شرایط سختی را برای نیروگاه‌های هسته‌ای مرکزی فرانسه ایجاد کرده و بحران آب و هوایی نگرانی جدی مدیران اجرایی شرکت برق فرانسه را بدنبال داشته و اعلام کرده اند برای خنک سازی ۵۸ راکتور هسته‌ای با مشکل جدید مدیریت منابع آب روبرو هستند.

این هشدار از ابتدای ماه ژوئن برای مناطق "لورن" و "وین" اعلام شده است.

مشکل به طور خاص مربوط به نیروگاه "سیوو" (Civaux) واقع در ۳۵ کیلومتری "پوآتیه"(Poitier) است؛ دو راکتور ۱۴۵۰ مگاواتی این نیروگاه توسط آب‌های رودخانه وین خنک می‌شود.

رسانه‌ها می‌گویند سطح این رودخانه اکنون به پایین ترین میزان خود رسیده است. هشدار شرکت برق فرانسه پس از آن صورت گرفت که دمای هوا در روستای "گلرک دو مونتو" مون پلیه واقع در جنوب فرانسه به ۴۵.۹ درجه سانتیگراد رسید.

گرمای شدید در فرانسه همچنین موجب مرگ دستکم چهار نفر در شهرهای "اورین" و "ایله ویلن" شد. البته در تابستان سال ۲۰۱۸ بود که موج گرما موجب شد تا شرکت برق فرانسه فعالیت سه راکتور هسته‌ای را در شرق این کشور متوقف کند.

مناطق مختلف اروپا این روزها با موج شدید گرمای هوا روبرو است و در میان کشورهای واقع در این قاره سبز، فرانسه و اسپانیا با دمای بیش از ۴۳ و نزدیک به ۴۶ درجه رکوردار بودند.

کارشناسان سازمان ملل متحد بامداد امروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کردند: افزایش گرما می‌تواند بر اقتصاد جهانی هزینه‌ای معادل دو هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار تحمیل کند. ایرنا

ارسال نظر: