فریدمن کیست؟

افتتاح تونلی در زیر قدس با حضور سفیر جنجالی آمریکا+ فیلم

کدخبر: 2325744

دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی همراه با شماری از وزرای اسرائیلی و جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا به غرب آسیا تونلی را در زیر منازل فلسطینیان ساکن محله سلوان در قدس اشغالی افتتاح کرد. حفر این تونل منجر به اخراج فلسطینیان از این منطقه و آواره شدن آنان خواهد شد.

نسیم آنلاین : انتشار فیلم و تصاویری از فریدمن سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی در روز گذشته تیتر بسیاری از رسانه های منطقه ای و جهان عرب بود. با پایان طرح ساخت تونلی در فضای زیرین منازل فلسطینیان در سلوان، جنوب مسجد الاقصی، صهیونیست ها این تونل را با نام «طریق الحجاج» و در واقع به عنوان بخشی از طرح یهودی سازی قدس اشغالی، با حضور رسمی نمایندگانی از آمریکا افتتاح کردند.

داستان تونل سلوان در قدس اشغالی چیست؟

دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی همراه با شماری از وزرای اسرائیلی و جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا به غرب آسیا تونلی را در زیر منازل فلسطینیان ساکن محله سلوان در قدس اشغالی افتتاح کرد. حفر این تونل منجر به اخراج فلسطینیان از این منطقه و آواره شدن آنان خواهد شد.

افتتاح این تونل حتی با واکنش بخشی از صهیوینست ها هم همراه شده است. قرار است شماری از اعضا و فعالان جنبش اسرائیلی «صلح اکنون» تظاهراتی را در مراسم بهره‌برداری از این پروژه در قدس اشغالی برگزار کنند و اعتراض خود را به آن نشان دهند.

این تازه‌ترین اقدام آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس است. در پی شدت گرفتن انتقادها از حضور نمایندگان آمریکا در مراسم افتتاح این تونل, جیسون گرینبلات واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت, فلسطینیان مدعی هستند حضور ما در این اتفاق تاریخی حمایت از یهودی سازی قدس است و این کار اقدامی خصمانه علیه فلسطنییان تلقی می شود حال آنکه یهودی سازی چیزی که تاریخ و آثار تاریخی مشخص کرده است برای ما ممکن نیست, ما می توانیم این آثار را بشناسیم همانگونه که شما می توانید از مخالفت ها با چنین اقداماتی دست بردارید, صلح جز بر اساس واقعیت ها ممکن نیست .

بلافاصله پس از انتشار این فیلم و آغاز حفر تونل در زیرمنازل فلسطینی، حنان عشراوی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت: دولت ایالات متحده آمریکا در ارتکاب جنایت صهیونیست ها ضد مردم فلسطین در قدس سهیم است.

پیش از این اردن با صدور پیامی به سران آمریکایی این عمل آنان را محکوم و غیرقانونی توصیف کرده و آن را عامل برانگیخته شدن دوباره آتش تنش برشمرده بود.

علاوه براین سفیان القضاة وزیرخارجه اردن تاکید کرده بود که کشورش تمامی تلاش ها و اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت تغییر ماهیت اسلامی قدس را محکوم کرده و غیر قابل قبول می داند.

همچنین سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی, حماس, به اعلام آمادگی آمریکا برای حضور در مراسم افتتاح تونلی در قدس اشغالی, واکنش نشان داد و آن را تداوم سیاست های خصمانه آمریکا علیه ملت فلسطین ارزیابی .

حازم قاسم در واکنش به تصمیم جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا به خاورمیانه و دیوید فریدمن سفیر واشنگتن در اراضی اشغالی برای مشارکت در مراسم افتتاح تونلی موسوم به طریق الحجاج در منطقه سلوان در قدس اشغالی گفت : افزایش جسارت آمریکا در دشمنی با فلسطینیان که با برگزاری کنفرانس بحرین آشکار شد، جسارت اشغالگران را نیز افزایش داد تا در مناطق اشغالی به ویژه در قدس, جنایات بیشتری مرتکب شوند .

قابل ذکر است این اقدامات رژیم صهیونیستی به طور کل قوانین بین الملل و ارزش های انسانی را زیر پا گذاشته و همچنین بندهای قرارنامه سازمان یونسکو را نیز نقض می کند چراکه این قرارنامه تمامی پروزه های تونل سازی اسرائیل زیر منازل فلسطینیان را غیر قانونی می داند.

فریدمن کیست؟

فریدمن سفیر کنونی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی دارای تفکرات بسیار افراطی در حمایت از رژیم صهیونیستی است. حتی بسیاری رای آوردن وی به عنوان سفیر از سوی سنا را غیرممکن میدانستند.

ترامپ برای صندلی سفارت‌خانه این رژیم در رژیم اشغالگر یک یهودی‌ای را معرفی نمود که واکنش‌های گوناگونی به همراه داشت. فریدمن برای گرفتن رأی اعتماد سنا هم کار ساده‌ای نداشت.

به‌گونه‌ای که تا قبل از جلسه رأی‌گیری در سنای آمریکا تعداد آرا ۵۰ موافق و ۴۸ مخالف بود که با پیوستن ۲ سناتور دموکرات به جمع موافقان، توانست رأی بیاورد. در بین سناتورهای یهودی نیز طرفدار نداشته و از ۱۱ عضو یهودی سنا، فقط ۱ نفر به اوی رأی موافق داد .

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فریدمن آن است که از طیف ارتدوکس‌های یهودی معروف به حریدی هاست. اردتدوکس‌های یهودی جزو طیف افراطی و راست‌گرای صهیونیستی هستند که مخالف صلح با فلسطینیان و تشکیل طرح دو دولت هستند .

از نکات جالب توجه آن است که دیوید فریدمن سابقه دوستی قدیمی با ترامپ دارد. او مدرک خود در رشته حقوق را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گرفت و در زمانی که ترامپ به خاطر رکود کازینوهایش در شهر «آتلانتیک سی تی» ایالت نیوجرسی، اعلام ورشکستگی کرد، فریدمن وکیل او شد و در دادگاه از او دفاع کرد .

یکی از سخنان حاشیه‌ساز فریدمن انتقال منزل سفیر از تل‌آویو به یکی از شهرک‌های صهیونیستی به‌منظور حمایت از شهرک سازی‌ها بود. امری که تاکنون اتفاق نیافته است. ضمن آنکه وی از حامیان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هم بود. برخی انتخاب فریدمن را به معنی جدی بودن ترامپ برای عملیاتی کردن یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش یعنی انتقال سفارت به قدس می‌دانستند .

حضور سارا نتانیاهو در مراسم افتتاح تونل

از نکات مهمی که مورد توجه رسانه ها هم قرار گرفت حضور همسر نتانیاهو در مراسم در کنار فریدمن بود. همسر نتانیاهو اخیرا باید پرونده های فساد مالی محکوم شده است

حجم ویدیو: 3.77M | مدت زمان ویدیو: 00:00:35 دانلود ویدیو
ارسال نظر: