گزارش سایت حماس از حمایت ایران از مقاومت فلسطین؛ از آغاز تا کنون

کدخبر: 2325649

یک وب‌سایت نزدیک به حماس در گزارشی تفصیلی به روند حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی از ابتدا تا کنون پرداخت و تأکید کرد، رهبران حماس به خوبی می‌دانند رابطه با تهران و حامیان مقاومت «راهبردی» است.

از آغاز انقلاب اسلامی ایران، تهران بر اساس موضع مشترک با گروه‌های مقاومت فلسطینی برای نابودی رژیم صهیونیستی، روابط متمایزی با آنها برقرار کرد و «یاسر عرفات» رئیس پیشین تشکیلات خودگردان اولین رهبری بود که پس از پیروزی انقلاب وارد تهران شد.

وبگاه فلسطینی « الرساله » وابسته به حماس در گزارشی تفصیلی به بررسی این رابطه میان ایران و مقاومت فلسطین پرداخت و نوشت: اختلاف جمهوری اسلامی ایران با عرفات باعث نشد که ایران مسیر خود برای حمایت از مقاومت فلسطین را گم کند، تهران از زمان تأسیس جهاد اسلامی در قدس در دهه هشتاد از این جنبش حمایت کرد و همچنین از زمان تأسیس حماس در دهه هشتاد قرن گذشته روابط پیشرفته‌ای با این جنبش برقرار کرد.

این وبگاه افزود: جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز « انتفاضه سنگ » به حمایت از مقاومت فلسطین ادامه داد، در « انتفاضه الاقصی » به آن شدت داد و در ده سال اخیر به اوج خود رساند و با هر دور تنش (میان مقاومت و رژیم صهیونیستی) ایران در ایجاد و تقویت توانایی‌های مقاومت فلسطین سهیم بوده است. علی‌رغم حالت سستی در روابط ایرانی-فلسطینی در برخی برهه‌ها به دلیل دگرگونی‌های سیاسی در منطقه عربی، ایران حمایت نظامی از شاخه‌های نظامی گروه‌های مقاومت را متوقف نکرد و کانال‌های ارتباطی دائمی خود را حفظ کرد؛ ایران امروز تنها کشوری است که علنا از مقاومت فلسطین حمایت نظامی دارد.

 

کنفرانس حمایت از انتفاضه و ایجاد اردوگاه «مرج الزهور»

درادامه گزارش مذکور آمده، کنفرانس حمایت از انتفاضه که در ایران برگزار می‌شود و بر حمایت دولت و ملت ایران از حقوق ملت فلسطین تأکید دارد «برجسته‌ترین ایستگاه» در ایجاد روابط با مقاومتی بود که در انتفاضه سنگ (۱۹۸۷) نقش داشت و در رأس این موضوع حماس قرار داشت که در کنفرانس اول حمایت از انتفاضه دعوت و از این جنبش خواسته شد نماینده‌ای در تهران تعیین کند تا روابطی محکم میان حماس و ایران برقرار شود.

الرساله افزود: همانگونه که ایجاد اردوگاه «مرج الزهور» در جنوب لبنان برای تبعیدشدگان حماس و جهاد اسلامی (توسط رژیم صهیونیستی) در تقویت روابط میان حماس، ایران و حزب الله نقش داد و دلیل آن نقش مثبت سپاه ایران در ارائه انواع کمک به تبعیدشدگان با هدف تقویت پایداری آنها بود.

زمینه‌های مختلف حمایت ایران از مقاومت فلسطین

سیاسی

این وبگاه فلسطینی تصریح کرد: ایران از کشورهای محدودی است که به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را رد کرده و خواستار محو آن از نقشه بین‌المللی است، ایران همچنین راه‌کارهای مسالمت‌آمیز مانند راه‌حل دو دولتی را مردود می‌داند و همه اینها با دیدگاه‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی و در رأس آنها حماس، جهاداسلامی، جبهه مردمی و غیره هماهنگ است.

الرساله ادامه داد: وزن منطقه‌ای ایران در منطقه، نقطه قوت فلسطین و مقاومت آن است. ایران از حزب‌الله در لبنان حمایت می‌کند و این جنبش (حزب‌الله) تهدیدی مستمر برای دشمن در جبهه شمالی (مرز با لبنان) است و فعالیت مستمر حزب‌الله در جبهه جولان به مقاومت در غزه نیز کمک می‌کند.

نظامی

در ادامه این گزارش درباره کمک‌های نظامی ایران به مقاومت به موارد زیر اشاره شده است:

اول: ارائه تجهیزات نظامی متنوع و موشک‌های قدرتمند

دوم: آموزش ده‌ها تن از اعضای مقاومت، انتقال تجربه‌های میدانی و اطلاعاتی و کمک به توسعه ساختار مقاومت و قدرت میدانی آن برای مقابله با دشمن اسرائیلی

سوم: ارائه طرح‌ها برای ارتقای موشک‌ها و تونل‌های مقاومت و حمایت مالی از آن به نحوی که مقاومت توانسته توانایی‌های خود در این زمینه را توسعه دهد

چهارم: کمک به توسعه زیرساخت‌های مقاومت

مالی

الرساله کمک‌های مالی ایران به مقاومت فلسطین را به شرح زیر توضیح داد:

اول: ارائه کمک مالی . دوم: کمک به حمایت مالی از دولت دهم فلسطینی (دولت حماس با نخست‌وزیری اسماعیل هنیه در آن زمان) پس از تحریم بین‌المللی و ادامه این حمایت پس از حوادث سال ۲۰۰۷ (آغاز محاصره غزه). این حمایت را قریب سه سال ادامه داد. سوم: ادامه حمایت مالی از شاخه نظامی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس.

رسانه‌ای

این وبگاه فلسطینی تصریح کرد، ایران در ارائه کمک‌های مالی از سازمان‌های رسانه‌ای تابع مقاومت سهیم بود و در ارتقای بسیاری از کادرهای رسانه‌ای عامل در زمینه رسانه فلسطین کار کرده است. ایران و متحدان آن در منطقه ماشین رسانه‌ای خود را برای ارائه تصویر چهره پرافتخاری از مقاومت فلسطین بسیج کرده‌اند.

اجتماعی

الرساله در ادامه اعلام کرد: ایران در ارائه کمک مالی از ۹ هزار خانواده شهید در فلسطین از زمان انتفاضه الاقصی (۲۰۰۰م) مشارکت کرده است. ایران در زمینه اجتماعی در نوار غزه بویژه در ماه رمضان فعال است و حدود ۲۰ هزار افطاری را به صورت روزانه در این منطقه توزیع می‌کند.

توسعه روابط مقاومت فلسطین و حماس در ایستگاه‌های مختلف

ایستگاه اول : ایجاد روابط متمایز با سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و در رأس آن یاسر عرفات. اما این موضوع در نتیجه شرایط سیاسی آن زمان مانند جنگ ایران و عراق و تلاش عرفات برای میانجی‌گری در پرونده گروگان‌های سفارت‌ آمریکا در تهران زیاد طول نکشید. (البته باید ذکر کرده که) ایران از آغاز تأسیس جهاد اسلامی در دهه هشتاد قرن گذشته از این جنبش حمایت کرده است.

ایستگاه دوم : انتفاضه سنگ در سال ۱۹۸۷ ایستگاه مهمی در توسعه روابط میان گروه‌های فلسطینی و ایران به شمار می‌رود. با به راه افتادن قطار تسویه فلسطینی-اسرائیلی (مذاکرات سازش) بسیاری از گروه‌های فلسطینی این اقدام ساف را نپذیرفتند و بنابراین روابط آنها و ایران به دلیل وحدت موضع، قوی‌تر شد.

ایستگاه سوم : با آغاز انتفاضه سنگ ایران نخستین پشتیبان نظامی از مقاومت مسلحانه بود، تجربه‌های نظامی، مال و سلاح به فلسطینی‌ها داد و پس از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه این موضوع بیشتر شد. ایران و حزب‌الله از تمام گروه‌های مقاومت مسلح حمایت کردند و گروه‌های فسلطینی از قدرتی برخوردار شدند که قادر به ضربه به دشمن بود و این میراث تا امروز ادامه دارد.

ایستگاه چهارم : طبیعت روابط در ایستگاه‌های سوم و چهارم زیاد اختلاف نداشت جز اینکه در بعد سیاسی، ایران از دولت دهم فلسطین به دلیل محاصره حمایت کرد همانگونه که عملیات مشترک القسام و «الویه الناصر» در ربودن «گلعاد شالیت» به تحولی محوری در طبیعت روابط منجر شد؛ شاید آنچه بسیاری از سیاستمداران و کسانی که این امور را پیگیری می‌کردند، نمی‌دانستند این موضوع بود که عملیات ربایش نظامیان اسرائیلی در جنوب لبنان توسط حزب‌الله با هدف کاهش حملات به غزه در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت. در این دوره خطوط امداد سلاح و هماهنگی میان مقاومت فلسطین، ایران و حزب‌الله تقویت شد.

ایستگاه پنجم : این ایستگاه در مقایسه با موارد قبلی، کوتاه‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین است. در این دوره در نتیجه برخی تحرک‌های مردمی در تعدادی از کشورهای منطقه (اشاره به اتفاقات سوریه در سال ۲۰۱۱ و سرد شدن روابط حماس با ایران) رفتار ضد انقلاب‌ها و کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) برای از بین بردن توانایی‌های محور مقاومت، شاهد سستی در سطح سیاسی بود اما چیزی نگذشت که این سستی به دلیل وجود دشمن مشترک و دوراندیشی دو طرفه از بین رفت و امور به روند قبلی خود بازگشت.

ایستگاه ششم : جنگ ۲۰۱۴ علیه نوار غزه نقطه عطف توانایی های مقاومت فلسطین و در رأس آنها گردان‌های القسام در مقابله با دشمن بود، مقاومت به خوبی امتحان خود را پس داد و این موضوع باعث شد حامیان مقاومت، سستی سیاسی را پشت سر بگذارند و از مقاومت حمایت نظامی کنند. این مرحله در نتیجه تغییرات در کادر رهبری حماس شاهد بهبود در سطح سیاسی نیز بود؛ سران سیاسی و نظامی حماس و در رأس آنها سران حماس در نوار غزه اعتقاد دارند که روابط با ایران و حامیان مقاومت، راهبردی است و اظهارات «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه نیز بر همین موضوع تأکید دارد. فارس

ارسال نظر: