آیا امارات به دنبال تغییر رویکرد منطقه‌ای است؟

کدخبر: 2325614

وزیر خارجه امارات در سفر به مسکو با همتای روسی خود دیدار کرد و پس از این دیدار خواستار الحاق کشورهای منطقه به توافق هسته‌ای با ایران شد.

«عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات دیروز در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود گفت که امارات خواهان ثبات است و نمی‌خواهد منطقه بیش از این شاهد تنش و ناآرامی باشد.

روزنامه الکترونیکی « رأی‌الیوم » با اعلام این مطلب نوشت که موضوع مهم در سخنان بن زاید این بود که گفت «در رابطه با مسئله حمله به کشتی‌ها در بندر الفجیره امارات نمی‌توان یک کشور خاص را متهم کرد».

«کمال خلف» نویسنده این مقاله نوشت که لحن امارات در مسکو با لحن تُند و تهدیدآمیز ابوظبی در هفته‌های گذشته که ایران را به دست داشتن در عملیات‌های نظامی اخیر و حمله به نفتکش‌ها متهم کرده بود، کاملا متفاوت بود اما دلیل این تغییر چیست و چه چیزی باعث شد بن زاید به مسکو سفر کند؟

نویسنده با اشاره به اینکه ایران گفته بود امارات در تلاش برای تبدیل شدن به اسرائیل دوم در منطقه است، نوشت که ایرانی‌ها می‌دانند که ابوظبی تحریک آمریکا به برای حمله به ایران را رهبری می‌کند و تا حدودی لحن ایران علیه امارات شدیدتر از لحن آن علیه عربستان شد و گذشته از آن برخی اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که انصارالله یمن هفته گذشته پس از حملات متوالی به اهداف سعودی قصد حمله به برخی اهداف امارات را داشت اما این اتفاق تا کنون نیفتاده است که باید دید آیا این گروه از تصمیم خود صرف‌نظر کرده و اگر اینگونه است دلیل آن چیست؟

وی افزود که ابوظبی بخوبی می‌داند که روسیه می‌تواند کانال مناسبی برای تماس با تهران و یا مذاکره غیرمستقیم با آن باشد و ابوظبی از طرح ابتکاری روسیه برای کاهش تنش در منطقه بهره‌برداری می‌کند همچنانکه وزیر خارجه روسیه نیز در مقابل همتای اماراتی خود تأکید کرد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بایستی به منظور پرهیز از خشونت در منطقه، به گفت‌‌وگو تشویق کنند.

نویسنده همچنین نوشت که انعکاس رویکردهای جدید امارات به تهران نیز رسیده است و آنگونه که برخی منابع آگاه و نزدیک به تهران می‌گویند ممکن است به حد پایان دادن به نزاع با ایران یا حتی خروج امارات از جنگ یمن برسد و انعکاس این رویکردها حتی به یمن و مشخصا انصارالله نیز رسیده است و شاید دلیل تأخیر این گروه در هدف قرار دادن اهداف ابوظبی و محدود کردن حملات به اهداف سعودی، نیز همین باشد.

وی در پایان می‌نویسد که اگر این اطلاعات دقیق باشد در آن صورت سوالات و سناریوهایی مطرح می‌شود نخست اینکه آیا امارات به تنهایی و بدون متحد سعودی خود تغییر رویکرد می‌دهد یا اینکه در این باره با ریاض هماهنگ است؟ و آیا تغییر رویکرد امارات و تمایل برای آرام‌سازی با ایران چه تأثیری در منطقه و پرونده‌های یمن، سوریه و رابطه با آمریکا خواهد داشت سوم اینکه آیا روی آوردن امارات به روسیه به معنای آن است که حاکمان امارات در اندیشه رویکردهای مختلف هستند.

ارسال نظر: