توطئه کانالیزه کردن اقتصاد ایران به‌وسیله اینستکس

کدخبر: 2325325

در صورت پیوستن چین، روسیه، هند و ترکیه به اینستکس، عملا تعاملات ایران زیر ذره‌بین و تحت کنترل اروپا و آمریکا قرار خواهد گرفت و این امر باعث آسیب‌پذیری بسیار شدید اقتصاد کشور خواهد شد.  تجمیع تعاملات تجاری در اینستکس اروپایی مانند این است که همه شیرهای آب شربی که به یک شهر وارد می‌شوند، جمع کرده و یک شیر بزرگ برای آن در نظر بگیریم و اختیار آن را نیز به دشمنان بسپاریم!

حسین حاجیلو:‌ وزیر خارجه ترکیه درباره تعاملات تجاری ایران و ترکیه به‌تازگی گفته است: «ترکیه برای ورود به سازوکار با اتحادیه اروپا و ایران مذاکره می‌کند». این اولین بار نیست که یک مقام خارجی درباره انتقال تعاملات اقتصادی به اینستکسِ اروپایی (ابزار پشتیبان تجاری) اظهار نظر می‌کند.

پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در اظهاراتی گفته بود: «مکانیزم تجاری بین اروپا و ایران باید شرایط را برای توسعه مبادلات بازرگانی بین ایران و کشورهای دیگری مانند روسیه و چین فراهم کند». همچنین ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرده است مقامات مسکو و بروکسل در حال انجام مذاکراتی درباره پیوستن روسیه به مکانیزم اینستکس برای مبادلات تجاری با ایران هستند. از سوی دیگر رویترز به نقل از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده است هند به پیوستن به اینستکس تمایل دارد تا نفت ایران را بخرد.

شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای ورود کشورهای دیگر به اینستکس تمایل شدیدی دارند. به عنوان مثال، گروه بین‌المللی بحران (وابسته به جورج سوروس) اخیرا در گزارشی پیشنهاد کرده است: «چین می‌تواند به خرید نفت از ایران ادامه دهد یا روسیه می‌تواند به سوآپ نفت با تهران اقدام کند؛... و درآمد آن را به‌عنوان اعتبار به کانال بانکی ویژه اروپایی (اینستکس) تزریق کند که به ایران اجازه دهد از اروپا کالا وارد کند». علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران نیز طی مصاحبه‌ای با بی.‌بی.‌سی پیشنهاد کرده است: «اگر چین به واردات نفت از ایران ادامه دهد یا روسیه وارد تبادلات نفتی با ایران شود، درآمد این را به اینستکس واریز کنند و از این طریق بکوشند تجارت بین ایران و اروپا را حفظ کنند.»

در صورت پیوستن چین، روسیه، هند و ترکیه به اینستکس، عملا تعاملات ایران زیر ذره‌بین و تحت کنترل اروپا و آمریکا قرار خواهد گرفت و این امر باعث آسیب‌پذیری بسیار شدید اقتصاد کشور خواهد شد. تجمیع تعاملات تجاری در اینستکس اروپایی مانند این است که همه شیرهای آب شربی که به یک شهر وارد می‌شوند، جمع کرده و یک شیر بزرگ برای آن در نظر بگیریم و اختیار آن را نیز به دشمنان بسپاریم! این اقدام برخلاف استقلال اقتصادی بوده و برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد، باید مبادلات کشور از مبادی مختلف انجام پذیرد. ایران باید با چین، روسیه، هند، ترکیه و کشورهای دیگر از روش‌های دوجانبه مانند پیمان‌های پولی برای تجارت استفاده کند تا این تعاملات از گزند تحریم‌های آمریکا و اروپا در امان بماند. بنابراین دولت نباید ورود کشورهای غیراروپایی به اینستکس را بپذیرد.

روزنامه جام جم

ارسال نظر: