۵چالش داوطلبان مصاحبه دکتری دانشگاه های دولتی

کدخبر: 2325319

هر ساله این مصاحبه‌ها محل شایعه و شائبه‌هایی است که داوطلبان به‌نحوی، اساتید و دانشگاه هم به‌نوعی دیگر آن را در رسانه‌ها منعکس می‌کنند.

براساس زمان‌بندی اعلام‌شده، مصاحبه‌های آزمون دکتری 98 دانشگاه‌ها از هفته گذشته آغاز شد و داوطلبان پس از گذر از مرحله انتخاب‌رشته، اکنون خود را برای مرحله «مصاحبه علمی» آماده می‌کنند. از آنجا که تاثیر مصاحبه در پذیرش داوطلبان 50 درصد خواهد بود، می‌توان به اهمیت این مرحله از آزمون دکتری که تاثیر آن با آزمون کتبی برابری می‌کند پی برد. در این مرحله ممکن است داوطلبانی که در آزمون کتبی رتبه ممتازی به دست آورده‌اند به دلیل آنکه از چم و خم نحوه مصاحبه اطلاعی ندارند، نتوانند در دانشگاه مدنظر خود پذیرش بگیرند و در عین حال داوطلبانی نیز هستند که هرچند رتبه چندان خوبی نداشته‌اند اما با توجه به کسب مهارت‌های لازم در زمینه مصاحبه، توانسته‌اند فراتر از حد انتظار در این مرحله حاضر شوند و مصاحبه‌کنندگان را برای پذیرش خود در یک دانشگاه متقاعد کنند.

آنچه اهمیت دارد مساله نحوه مصاحبه‌ای است که در دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد.

هر ساله این مصاحبه‌ها محل شایعه و شائبه‌هایی است که داوطلبان به‌نحوی، اساتید و دانشگاه هم به‌نوعی دیگر آن را در رسانه‌ها منعکس می‌کنند.

اما امسال مساله‌های زیادی در این آزمون، داوطلبان را درگیر کرده است. یکی از داوطلبان در رابطه با روند فعلی در دعوت به مصاحبه برخی دانشجویان می‌گوید: «نتایج دعوت به مصاحبه کنکور دکتری، شوک بزرگی را به شرکت‌کنندگان در آزمون ورودی وارد کرد. طبق مصوبه مجلس و صفحه اول دفترچه انتخاب‌رشته، نمره قبولی نهایی شامل 50 درصد نمره آزمون و 50 درصد نمره مصاحبه می‌شود. با ترازهای اعلام‌شده توسط سازمان سنجش نمره مصاحبه در بسیاری از رشته‌ها حذف یا به کمتر از 10 درصد رسیده است که به‌عنوان مثال ظرفیت پذیرش یک رشته در دانشگاه تهران 12 نفر است که تا رتبه هفت دعوت به مصاحبه شده‌اند و تاکنون دانشگاه و سازمان سنجش هیچ پاسخی به داوطلبان ارائه نداده‌اند.» پس از این مساله و کاهش ظرفیت‌ها، موضوع نحوه مصاحبه یکی دیگر از چالش‌های داوطلبان بود که برخی از آنان اعتراضات خود را اعلام کردند.

۱.زمان متفاوت مصاحبه

یکی از داوطلبان مصاحبه‌شونده دانشگاه تهران درخصوص نحوه انجام مصاحبه در این دانشگاه می‌گوید: «مدت زمان مصاحبه داوطلبان با یکدیگر تفاوت داشت که بر این اساس مصاحبه برخی داوطلبان تنها چند دقیقه بود و برخی نیز زمان مصاحبه‌شان به 20 دقیقه هم می‌رسید. همچنین در دانشگاه تهران در برخی گرایش‌ها رزومه مصاحبه‌شوندگان بررسی نشد و دانشگاه اعلام کرد که رزومه افراد در روزهای آتی بررسی خواهد شد.»

این داوطلب ادامه داد: «اساتید حاضر در محل مصاحبه از داوطلبان آزمون دکتری در ساعت‌های نخست برگزاری مصاحبه فعال‌تر بودند و هرچه زمان مصاحبه به ساعات پایانی خود می‌رسید، خستگی اساتید بر روند انجام مصاحبه داوطلبان مشهودتر می‌شد. تفاوت زمان مصاحبه‌های حضوری داوطلبان با یکدیگر این حس را القا می‌کرد در حق داوطلبانی که در ساعات پایانی روز مصاحبه داشتند به دلیل خستگی اساتید به‌نوعی ظلم شده است.»

۲.کمیت جای کیفیت

دانشجوی دیگری از دانشگاه تهران می‌گوید: «داوطلبان باید برای شرکت در مصاحبه هر گرایش مبلغ 100 هزارتومان بپردازند. به‌عنوان مثال علوم اجتماعی گرایش‌های مختلفی دارد و دانشگاه تهران حدود هفت گرایش پذیرش دانشجو انجام می‌د‌هد. داوطلبی که بخواهد تنها در مصاحبه‌های همین دانشگاه تهران شرکت کند، باید 700 هزارتومان هزینه کند! جالب‌تر اینجاست که معمولا مصاحبه گرایش‌های مختلف یک رشته در یک جلسه انجام می‌شود و مدت زمان جلسه مصاحبه هم یکسان است و تفاوتی ندارد که متقاضی چند گرایش هستید. با این حال داوطلبان باید مبلغ 100 هزارتومان به‌ازای هرگرایش بپردازند که این منطقی و البته عادلانه به نظر نمی‌رسد. حالا فرض کنید اگر یک داوطلب بخواهد در مصاحبه چند دانشگاه شرکت کند، چه مبلغ زیادی باید هزینه کند و اگر به هر علتی توان هزینه کردن را نداشته باشد، شانس کمتری خواهد داشت.»

۳.تعداد مقالات اهمیت دارد یکی دیگر از داوطلبان که برای مصاحبه به دانشگاه شاهد مراجعه کرده بود، می‌گوید: «در مصاحبه‌های حضوری آزمون دکتری کمیت جای کیفیت را گرفته بود و سوالاتی که از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شد، تنها در حوزه کمی بوده است. در مصاحبه این دانشگاه بیشتر تعداد مقالات موردنظر استاد بود و از داوطلبان درخصوص موضوع پایان‌نامه‌های ارشد و موضوع مقالات‌شان سوالاتی پرسیده نشد که به نظر می‌رسد مصاحبه داوطلبان آزمون دکتری در این دانشگاه بیشتر کمی بوده است.»

۴.خستگی و فرسایشی بودن زمان مصاحبه تاثیرگذار است

یکی از داوطلبان مصاحبه‌شونده دانشگاه تربیت‌مدرس می‌گوید: «در جلسه مصاحبه این دانشگاه برای داوطلبان آزمون دکتری تنها تعداد مقالات مطرح بود. در مصاحبه حضوری این دانشگاه از داوطلبان حاضر در رشته روانشناسی از حیطه‌های تحقیقاتی موردعلاقه افراد و موضوع پایان‌نامه‌های آنان سوالی نشد.» او افزود: «به نظر می‌رسد به دلیل طولانی بودن زمان مصاحبه، اساتید در ظهر و بعدازظهر از توان کمتری برخوردار بودند که این امر، مدت مصاحبه داوطلبان در این زمان‌ها را کوتاه‌تر کرد.»

۵.اعمال سلیقه اساتید

جالب است بدانید که دانشگاه‌ها بودجه خاصی برای انجام مصاحبه‌ها و نیز آزمون‌های این‌چنینی دارند و انجام مصاحبه‌های پذیرش دکتری نیز یکی از وظایف‌شان است، از آن‌طرف اساتید مصاحبه‌گر هم اعضای هیات‌علمی همان دانشگاه هستند و بابت این مصاحبه و دیگر فعالیت‌هایشان حقوق دریافت می‌کنند و دخیل بودن در پذیرش دانشجوی دکتری و تایید صلاحیت او هم یکی از وظایف‌شان است. با این تفاسیر درمورد مصاحبه حضوری دکتری حرف و حدیث بسیار است. برخی مدعی هستند اساتید تمایل بیشتری به پذیرش و دادن امتیاز بیشتر به دانشجویان سابق خودشان دارند، برخی تفاوت دیدگاه‌های علمی را مطرح می‌کنند و می‌گویند اساتید مصاحبه‌کننده دانشجویانی را می‌پسندند که جهت‌گیری علمی‌شان به آنها نزدیک است و البته تفاوت دیدگاه‌های سیاسی هم گاهی مطرح است و دخالت‌هایی دارد که در برخی دانشگاه‌ها خیلی به چشم می‌آید.

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: