آیین نامه‌ مقابله با پایان‌نامه ‌فروشی تصویب شد

پایانِ پایان نامه فروشی ؟

کدخبر: 2325304

 پس از سال ها که نظام  فرهنگی وآموزشی کشور نتوانست درباره این معضل و فاجعه مدرک گرایی، از طریق ایجاد فرهنگ و اخلاق علمی مقابله کند، مجلس در شهریور ۹۶ در مصوبه ای لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کرد که حالا دولت نیز آیین نامه آن را به تایید اعضای کابینه رسانده است.

با یک جست وجوی ساده می توانی ده‌ها مورد بیابی که سفارش نگارش پایان نامه را می پذیرند؛ سفارش پایان نامه ارشد از دو تا پنج میلیون و گاهی بیشتر هم آب می خورد. همه آن ها که حداقل در مقطع ارشد تحصیل کرده اند چنین موضوعی اصلا برایشان عجیب وغریب نیست و حتما خودشان یا همکلاسی هایشان با این موضوع مواجه شده اند. پس از سال ها که نظام فرهنگی وآموزشی کشور نتوانست درباره این معضل و فاجعه مدرک گرایی، از طریق ایجاد فرهنگ و اخلاق علمی مقابله کند، مجلس در شهریور ۹۶ در مصوبه ای لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کرد که حالا دولت نیز آیین نامه آن را به تایید اعضای کابینه رسانده است. ابطحی عضو کمیسیون آموزش مجلس ماه های قبل خواستار تسریع دولت در تدوین این آیین نامه شده بود. به هر روی دولت در آخرین جلسه اش به این موضوع پرداخت و ربیعی سخنگوی کابینه دیروز چنین گفت: طرح این موضوع در دولت سبب تصویب آیین نامه‌ای شد که براساس آن دانشگاه ها، تمهیداتی جدی برای مقابله با این پدیده نامبارک که افراد سودجو، آن را تبدیل به کسب و کار غیراخلاقی برای خود کرده اند اجرایی کنند. از جمله این تمهیدات می‌توان به تشکیل کمیته‌های تشخیص اشاره کرد که با بررسی مدارک، اگر دریابند که مدرکی حاصل از تقلب پایان نامه و فعالیت علمی جعلی بوده آن را باطل اعلام کنند. به گفته وی، همچنین دانشگاه‌ها مکلف شدند متن پایان نامه‌ها را پنج سال پس از تاریخ دفاع براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کنند.

مصوبه ای برای اخلاق علمی! سخنگوی دولت گفت: این آیین نامه می‌تواند خواست گسترده استادان فرهیخته و زحمتکش دانشگاهی را برآورده کند و به اخلاقی کردن بیشتر فعالیت‌های علمی منجر شود. به نظر می‌رسد ضروری است هیئت‌های ممیزه دانشگاه‌های کشور سختگیری بیشتری در خصوص پذیرش پایان نامه‌ها و مقاله‌های دانشگاهی برای ارتقا اعمال کنند تا ان شاءا... در آینده شاهد این پدیده نامیمون نباشیم.

ارسال نظر: