حمله به ۲ نفتکش در دریای عمان از کجا آب می خورد

بررسی تناقض‌های روایت آمریکایی

کدخبر: 2325285

پس از انفجار و آتش سوزی دو تانکر بزرگ نفتی که ژاپنی و نروژی بودند، آمریکا در دو عرصه رسانه ای و دیپلماتیک تلاش کرد با ارائه یک سناریو، ایران را به عنوان عامل این حادثه معرفی کند اما تناقض های  این روایت ،شواهد و اظهارنظرها و همچنین نشست بی نتیجه شورای امنیت این نقشه آمریکا را که در آب های دریای عمان اجرا شده ، تاکنون نقش بر آب کرده است.

یزدان پناه: آمریکایی ها بلافاصله پس از این اتفاق انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند؛ از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به صراحت مدعی شد: «ایران عامل حادثه در دریای عمان است.» پمپئو گفت که شورای امنیت سازمان ملل درباره این حادثه تصمیم گیری خواهد کرد.

عربستان سعودی نیز همین موضع را گرفت و عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان کاملا جای پای پمپئو قدم گذاشت: «ریاض دلیلی برای مخالفت با ارزیابی مایک پمپئو ندارد و با او موافق است.» «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هرچند ژست مستقل گرفت و گفت که «کشورش ارزیابی مستقل خود را درباره حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان انجام خواهد داد.» اما او هم مشابه عربستانی ها موضع آمریکا را پذیرفت:«دلیلی نیست که ارزیابی آمریکا باور نشود.» در پاسخ به این اتهامات سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: «ظاهرا برای آقای پمپئو و دیگر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف بار برای نفتکش ها راحت ترین و ساده انگارانه ترین کار است.

در حالی که نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست های پنهان به دنبال اثرگذاری بر این تلاش ها در منطقه هستند و چه کسانی از آن سود می برند؟!» همچنین شبکه خبری CBS از یک مقام پنتاگون نقل کرده که «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است. هرچند «سنتکام»، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه در بیانیه ای سعی کرد مواضع دولتمردان این کشور را تعدیل کند: «جنگ با ایران به نفع ما و جهان نیست».

پنتاگون همچنین ویدئویی سیاه و سفید و غیرقابل تشخیص و بی کیفیت را منتشر کرد و مدعی شد که این ویدئو را یک بالگرد آمریکایی از دریای عمان از یک قایق گشتی سپاه گرفته که سعی داشته یک مین دریایی را از بدنه کشتی ژاپنی آتش گرفته جدا کند. محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان همان ساعات اول درباره این حادثه توئیت زد: «حملات گزارش شده به نفتکش‌های مرتبط با ژاپن در حالی رخ داد که شینزو آبه برای گفت وگوهایی گسترده و دوستانه با آیت‌ا... خامنه‌ای ملاقات می‌کرد. حتی کلمه مشکوک هم نمی‌تواند گویای آن چیزی باشد که پشت پرده ماجرای امروز بوده است. پیشنهاد ایران برای مجمع گفت وگوی منطقه‌ای الزامی است.»

ظریف همچنین در توئیت دیگری این اتفاق را نتیجه طراحی «گروه ب» یعنی بن سلمان، بنیامین نتانیاهو، بولتون و بن زاید دانست: « ادعاهای بی اساس واشنگتن علیه تهران نشان می‌دهد که گروه «ب» «نقشه ب» را که همان دیپلماسی تخریب است، دنبال می کند.من چند ماه پیش دقیقاً در خصوص این سناریو هشدار دادم، من پیشگو نیستم اما می دانم تفکر گروه «ب» از کجا سرچشمه می گیرد.» پس از این اتفاق کشتی های دچار حادثه شده، درخواست کمک فوری می کنند که بالگردهای ارتش ایران به کمک آن ها رفتند و ۴۴ ملوان دو تانکر به بندر جاسک منتقل شدند.

نشست بدون سند و بی نتیجه شورای امنیت آمریکا پس از این فضاسازی های رسانه ای و دیپلماتیک پرونده این حادثه را همان پنج شنبه شب در شورای امنیت مطرح کرد. نشستی که بی بی سی درباره آن گزارش داد : «بدون هیچ گونه نتیجه‌ای به پایان رسید» و سی ان ان درباره آن نوشت که «شورای امنیت از ارائه هرگونه واکنش رسمی به این حادثه امتناع کرد.» حتی رادیو ملی آمریکا که از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های این کشور است گزارش داد: پمپئو بدون ارائه مدرک گفت که ایران مسئول انفجار دو نفتکش در دریای عمان است. منصور العطیبی سفیر کویت در سازمان ملل که رئیس دوره ای شورای امنیت بود نیز گفت که «هیچ کشوری مدرکی دال بر آن که مسئول این اتفاق چه کسی است ارائه نکرد». روسیه نیز درباره هرگونه نتیجه‌گیری شتاب زده و نیز تلاش برخی کشورهای شناخته‌شده برای تحمیل کردن مسئولیت حادثه به یک کشور خاص هشدار داد. اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که «باید اطلاعات بیشتری درباره اتهام زنی آمریکا به ایران در حادثه دریای عمان جمع شود».

یک تحلیلگر عربستان در توئیتر: «سازمان اطلاعات امارات با هدف برافروختن جنگ علیه ایران، نفتکش‌ها را در بندر الفجیره هدف قرار داده است...ایران هر چه قدر در معرض تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد،آن قدر ساده‌لوح نیست که روند کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند.گمان می‌کنند که [جنگ] بازی کودکان است... ایران می‌تواند امارات را با یک ریتوئیت ساقط کند.»

جورج گالووی نماینده سابق پارلمان انگلیس در توئیتر: «اگر معتقد هستید که ایران به آن کشتی‌های ژاپنی حمله کرده، آن هم درست همان موقع که نخست‌وزیر ژاپن با آن ها صحبت می‌کرده تا کمکی بکند، شما گوسفندی بیش نیستید، در خدمت سگ‌های جنگ‌طلب!»

تناقض های ویدئوی آمریکایی

با این حال به رغم تلاش رسانه ای گسترده آمریکایی ها برای مقصر نشان دادن ایران در این حادثه به نظر می رسد این وجه از نقشه آمریکایی ها نیز تاکنون به جایی نرسیده است. ۱- اولین تناقض ویدئوی مشکوک و بی کیفیت پنتاگون را مالک کشتی ژاپنی در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح و در حقیقت ادعای آمریکا را رد کرد: «ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این موضوع نشان می دهد نفتکش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است.» وی امکان دخالت اژدر و مین را که مقام های آمریکایی مطرح کرده بودند رد کرد چرا که به گفته او «خسارت های وارد شده فراتر از خط تراز کشتی با سطح آب (واترلاین) است.» آسوشیتدپرس نوشت : این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود «در تناقض است.» اکانت نیویورک‌تایمز درتوئیتر هم نوشت : اپراتور ژاپنی کشتی‌ها می‌گوید یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده در خلیج عمان، مورد حملۀ یک شیء پرنده قرار گرفت؛ بدین‌ترتیب حداقل بخشی از روایت مقامات آمریکایی که ایران را مقصر می‌دانند، محل مناقشه است. ۲- دومین تناقض در شباهت نداشتن کشتی فیلم آمریکایی ها به کشتی ژاپنی حادثه دیده است. به نوشته یک فعال رسانه ای حوزه نظامی درفیلم منتشرشده توسط پنتاگون خطوط روی بدنه کشتی باعکس دیگری که خود آمریکایی ها از بدنه کشتی(بعد از انفجار) منتشر کرده‌اند، کاملا متفاوت است. موضوعی که در تصاویر نیز دیده می شود.

۳- سومین تناقض در جمعیت روی قایق است. در قایقی که آمریکا مدعی شده برای پنهان کردن اثر مین به کشتی ژاپنی نزدیک شده، حداقل ۱۱ نفر حضور دارند که حضور این تعداد روی شناوری که می خواهد کار پنهانی انجام دهد جای تامل دارد. همچنین شکل و شمایل قایقی که آمریکا مدعی شده یک قایق گشتی سپاه است با قایق های نظامی متفاوت است و از موشک اندازهای معمولی روی قایق فیلم ادعایی آمریکا خبری نیست. ۴- چهارمین نکته در این ویدئو در حقیقت کیفیت آن است. آیا تجهیزاتی که آمریکایی ها دارند نتوانسته یک فیلم با کیفیت از این اتفاق ادعایی بگیرد یا تصاویر مخدوش، سیاه و سفید و غیر قابل تشخیص نباشد؟

روزنامه خراسان

حجم ویدیو: 1.24M | مدت زمان ویدیو: 00:00:34 دانلود ویدیو
ارسال نظر: