رد پای آمریکا و هم پیمانانش در اتفاقات دریای عمان

حمله مشکوک به نفتکش‌ها؛ دلیلی عیان برای «چرا مذاکره نمی‌کنیم؟»

کدخبر: 2325283

حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان درست هم‌زمان با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار با رهبر انقلاب را می‌توان آخرین تلاش آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش یعنی سعودی،‌ امارات و تل‌آویو برای فشار بر ایران و تنش‌زا نشان دادن منطقه در صورت عدم پذیرش مذاکره دانست.

نسیم آنلاین : امروز صبح باز دریای عمان شاهد یک اتفاق عجیب و مشکوک برای نفتکش ها بود. این بار دو کشتی پس از حادثه دچار حریق شدند و ۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفت‌کش خارجی با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند و این اتفاق تلفات جانی نداشت.

علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح آخرین جزئیات حادثه امروز برای دو فروند نفت‌کش در آب‌های عمان گفت: صبح امروز این اتفاق رخ داد، ساعت 8:50 امروز یک فروند نفت‌کش که از بندر الروس به سمت تایوان در 25 مایلی جاسک در حال حرکت بود دچار حریق شد که 23 خدمه این کشتی خود را به آب انداختند و با هدایت مرکز جست‌وجو و نجات دریایی ابتدا کشتی عبور این خدمه را از آب گرفت و سپس تحویل شناورهای ناجی شد .

دومین نفت‌کش نیز ساعت 9:50 امروز در 28 مایلی جاسک دچار حریق شد، این نفت‌کش با پرچم پاناما از بندرعباس راهی سنگاپور بود که در 28 مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد .

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر ادامه داد: بلافاصله با هماهنگی مرکز جست‌وجو و نجات دریایی هرمزگان هر ۴۴ خدمه این کشتی به بندر جاسک منتقل شدند و از آن‌ها پذیرایی شد، خدمات مناسب به آن‌ها ارائه‌شده است و افرادی که نیاز به درمان داشتند تحت درمان قرار گرفتند .

ژاپن؛ آخرین راه التماس مذاکره آمریکایی‌ها

در ماه‌های گذشته برخی مذاکره با آمریکایی‌ها را در رسانه‌ها و تریبون‌هایشان مطرح کردند. دمیدن در دو قطبی جنگ یا مذاکره، مقدمه سازی این سناریو در میان افکار عمومی بود که البته ناکام ماند. جدیت رهبر معظم انقلاب رد سناریو «یا مذاکره یا جنگ» با مطرح کردن «نه مذاکره و نه جنگ» در کنار عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از برخی لفاظی هایشان مهم‌ترین دلایل ناکامی غرب و غرب‌گرایان داخلی در این سناریو بود .

شکست این سناریو تا جایی پیش رفت که حتی ناو هواپیمابر آمریکایی‌ها که به سمبل نمادین آمادگی و تهدید آمریکایی‌ها تبدیل شده بود به خلیج‌فارس نیامد.

هرچند آمریکایی‌ها از سخنان و تحرکات ماجراجویانه عقب‌نشینی کردند و ترامپ با دادن شماره تلفن برای مذاکره التماس گونه رفتار کرد؛ اما باید توجه داشت که سناریو اصلی مذاکره در موضوعات فرا برجامی بود. آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با تحت تأثیر قرار دادن فضای افکار عمومی داخلی در وضعیت بغرنج اقتصادی و ارزش پول ملی و ... مسئولین ایرانی را مجاب به مذاکره کنند.

تکرار فجیره، هم‌زمان با دیدار نخست‌وزیر ژاپن و رهبر انقلاب

ژاپن آخرین امید ترامپ برای رسیدن به هدف خود یعنی باز کردن باب مذاکره با ایران بود. ترامپ با در پیش بودن انتخابات نیاز فراوانی به مذاکره و داشتن برگ برنده در سیاست خارجی برای رقابت با رقبایش چون جو بایدن است. آمریکایی‌ها گمان می‌کردند با تشدید فشارها علیه ایران، تهران را مجاب به مذاکره مکی کنند. اعلام تحریم‌های پتروشیمی درست پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن را هم می‌توان به همین مسئله مربوط دانست .

تکرار حادثه فجیره و حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان که یکی در مالکیت ژاپن و دیگری نروژ بوده درست هم‌زمان با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار با رهبر انقلاب را می‌توان آخرین تلاش آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش یعنی سعودی،‌ امارات و تل‌آویو برای فشار بر ایران و تنش‌زا نشان دادن منطقه در صورت عدم پذیرش مذاکره دانست .

دکتر ظریف با اشاره به این اتفاق در توئیتی نوشت: «حملات گزارش‌شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفتگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفتگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است . »

چرا نباید مذاکره کرد؟

رفتار تیم امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و تلاش برای برهم زدن امنیت به هر قیمتی به‌خوبی عیان کننده استدلال رهبر انقلاب برای مذاکره نکردن با ترامپ است. آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار با شینزو آبه با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه آمریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است، خطاب به آقای آبه گفتند: «ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود.»

این حملات بار دیگر نشان داد که آمریکا و تیم بی از نتایج مذاکرات و رفت آمدهای دیپلماتیک عصبانی است. آنها صلح نمی خواهند بلکه به زعم خود با حمله به کشتی های نفتی به ایران پیام مذاکره یا جنگ را ارسال کردند.

لازم است برخورد مسئولین جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای باشد که دشمن متوجه شود که راهبرد و سیاست آنان برای ایران نخ‌نما شده است و با این تنش خای مقطعی دچار سو محاسبه نخواهد شد و تجربه تلخ مذاکره هسته‌ای را در موضوعات دیگر مانند منطقه‌ای،‌ موشکی، حقوق بشر و ... تکرار نخواهد کرد .

حجم ویدیو: 53.54M | مدت زمان ویدیو: 00:02:12 دانلود ویدیو
ارسال نظر: