آزادی نزار زاکا؛ استحکام جایگاه حزب الله در لبنان

کدخبر: 2325258

نزار زاکا و آزادی اش مسئله عجیبی نبود زیرا تبادل، سرنوشت محتوم بخش عمده‌ای از افراد خارجی است که به جرم جاسوسی بازداشت می‌شوند. اما نقش آفرینی حزب الله نشان از جایگاه این جریان در لبنان است.

نسیم آنلاین : آزادی جاسوس لبنانی-آمریکایی از سوی ایران و تحویل این فرد به دولت لبنان یکی از سوژه های جنجالی این روزهای رسانه هاست. «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان چندی پیش اعلام کرد: «از زمانی که نزار در تهران بازداشت شد، نامه‌ها و درخواست‌هایی [برای کمک به آزادی وی] دریافت کردم. با خانواده وی نیز دیدار داشتم و مذاکرات ناموفقی که برای تبادل انجام شد، دنبال می‌کردم. زمانی که دریافتم مسأله وی نباید طول بکشد دست به کار شدم».

عون توضیح داد: نزار قبل از اینکه آمریکایی باشد، لبنانی است و نباید تنهایش گذاشت. نزد رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی (برای آزادی وی) پادرمیانی کردم و وی [با درخواست من برای پیگیری موضوع] موافقت کرد. «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی را مأمور کردم تا هر آنچه لازم است در این باره انجام دهد، وی مرد این مأموریت‌هاست».

با سخنان میشل عون و سفر مدیرکل امنیت عمومی لبنان به تهران رسانه ها از آزادی نزار راکا در آینده نزدیک خبر دادند. اتفاقی که بسیار زود هم تایید شد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، خبر تحویل نزار زاکا جاسوس آمریکایی به مقامات لبنان را تایید کرد.

نزار زاکا، فرد لبنانی-آمریکایی که حدود دو سال قبل توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شد، در حالی که مدتی از محکومیت خود را گذرانده بود، روز گذشته تحویل مقامات لبنانی شد.

آمریکایی ها برای آزادی نزار زاکا در سال های گذشته تلاش های فراوانی کردند. به طور نمونه می توان به دیدار پمپئو وزیرخارجه آمریکا با پسر نزار زاکا اشاره کرد.

برخلاف آن‌چه بعضاً در رسانه‌ها منتشر شد، ایران بنا به درخواست میشل عون رئیس جمهور لبنان، اقدام به آزادی زاکا نکرده بلکه درخواست سیدحسن نصرالله بوده است که مورد قبول تهران واقع شده است. پیش‌تر عون از دکتر روحانی و دکتر ظریف چنین درخواستی داشت که البته ایران آن را نپذیرفت.

حزب‌الله، برخلاف تبلیغات مخالفانش، یک حزب لبنانی است که البته روابط مستحکمی با ایران دارد. پذیرش درخواست سیدحسن نصرالله در ماجرای زاکا از سوی ایران، بر هویت لبنانی این حزب اثرگذار است. این هویت با اقدامات دفاعی و تهاجمی حزب‌الله در مقابله با اسرائیل از یک‌سو و داعش و جبهه النصره در بلندی‌های قلمون از سوی دیگر، در بعد امنیت‌سازی برای لبنان برجسته شده بود؛ در ماجرای بازداشت سعد الحریری در ریاض، با سخنرانی فراجناحی و ملی نصرالله به همراه موارد دیگر، در بعد سیاسی ارتقا یافت و حالا در ماجرای زاکا، این هویت در بعد اجتماعی و شهروندی، پررنگ‌تر شد اگرچه حزب‌الله می‌داند که زاکا جاسوس آمریکا بوده است اما بنا به ملاحظات داخلی لبنان، برای آزادی او پادرمیانی کرده است.

تبادل، سرنوشت محتوم بخش عمده‌ای از افراد خارجی است که به جرم جاسوسی بازداشت می‌شوند. این قاعده، البته منحصر به ایران هم نیست. لذا ماجرای زاکا را نباید خارج از این قاعده تحلیل کرد؛ او پس از این‌که تخلیه اطلاعاتی شده و بخشی از دوران محکومیتش را گذرانده است، با چند زندانی ایرانی در کشورهای دیگر مبادله می‌شود و البته باعث سربلندی حزب‌الله‌ در لبنان نیز خواهد شد.

ارسال نظر: