آیا می توان بدون نفت کشور را اداره کرد؟

برنامه اداره کشور بدون نفت +متن سند

کدخبر: 2325252

معاونت پژوهش‌های اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان « برنامه اداره کشور بدون نفت» آورده است؛ مؤثرترین و پایدارترین راه مقابله با استفاده از اهرم نفت علیه ایران، اداره ارادی کشور بدون نفت است.

نسیم آنلاین : معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «برنامه اداره کشور بدون نفت» آورده است؛ مؤثرترین و پایدارترین راه مقابله با استفاده از اهرم نفت علیه ایران، اداره ارادی کشور بدون نفت است. برنامه اداره کشور بدون نفت، از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول این گزارش، برای صفر کردن منابع نفتی از بودجه عمومی دولت (نه صفر کردن صادرات آن) برنامه ارادی و فعالانه ارائه شده و در بخش دوم، برنامه لازم برای خنثی کردن آثار کاهش احتمالی تحمیلی صادرات نفت ـ ولو تا مرز فرضی صفر ـ در تراز پرداخت‌ها و بازارهای مرتبط توضیح داده شده است.

آنگونه که در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده این برنامه به دنبال آن است که بتواند به صورت «عملیاتی و قابل اجرا»، با «کمترین تنش» اجتماعی و سیاسی، در محیط اقتصاد کلان و با حمایت‌های اقتصادی لازم از اقشار آسیب‌پذیر، منابع نفتی بودجه را «از لحظه شروع برنامه» به صفر برساند، آن را طی اجرای برنامه حفظ کرده و در پایان، اقتصاد را وارد مرحله‌ای جدید از بودجه‌ریزیِ بدون اتکا به منابع استخراجی کند. همچنین این برنامه به دنبال آن است که در صورت کاهش تحمیلی صادرات نفت نیز، اقتصاد پایداری خود را از دست ندهد.

برنامه تصفیر نفت- صفر رساندن نقش نفت در بودجه- به دنبال «استحکام» ساختار بودجه کشور در مقابل نوسانات یا شوک‌های نفتی است و در عین حال، منابع نفتی را، برای استفاده نسل‌های آتی و توسعه کشور، حفظ و صرف خواهد کرد.

متن کامل گزارش اداره کشور بدون نفت را اینجا مطالعه کنید.

ارسال نظر: