رئیس‌جمهور موقت مولداوی خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد

کدخبر: 2325233

رئیس جمهور موقت مولداوی با حکمی خواستار انحلال پارمان و برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر شد.

«پاول فیلیپ» رئیس‌جمهور موقت مولداوی در اولین اقدام پس از رسیدن به این مقام اعلام کرد، حکمی را در راستای برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر (شهریور) به امضا رسانده است.

به نوشته خبرگزاری « رویترز »، فیلیپ روز یک‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت:‌ «دادگاه قانون اساسی شرایطی را برای انحلال پارلمان فراهم کرده است. در حال امضای حکمی در راستای برگزاری انتخابات زودهنگام در ۷ سپتامبر هستم».

همچنین به نوشته خبرگزاری « تاس »، «میهای پاللونگی» رئیس دادگاه قانون اساسی مولداوی در این باره گفت: «دادگاه قانون اساسی نیاز به انحلال مجلس دهم را به‌خاطر ناتوانی‌هایش در تشکیل کابینه تا موعد مقرر اعلام کرد».

این در حالی است که احزاب سیاسی در این کشور، روز گذشته بر سر تشکیل یک کابینه جدید به نخست‌وزیری «مایا ساندو» وزیر علوم پیشین مولداوی به توافق رسیدند.

پارلمان این کشور از انتخابات ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۷) تا کنون نتوانست کابینه تشکیل دهد.

همچنین این دادگاه، امروز (یک‌شنبه) «ایگور دودون» رئیس‌جمهور مولداوی را از مقام خود برکنار کرد. دودون روز شنبه اعلام کرده بود که در برابر فشارها برای استعفا تسلیم نمی‌شود.

سفارت‌های روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا از تلاش‌های مولداوی جهت یافتن راه‌حل برای بحران سیاسی استقبال کردند. دودون به آن‌ها درخصوص احتمال وقوع بی‌ثباتی بیشتر در فضای سیاسی هشدار داده بود.

طبق قانون اساسی مصوب سال ۱۹۹۴ مولداوی، یک دادگاه مستقل قانون اساسی متشکل از ۶ قاضی در این کشور ایجاد شده است. قضات دادگاه قانون اساسی را رئیس‌جمهور (۲ نفر)، پارلمان (۲ نفر) و شورای عالی مولداوی (۲ نفر) به مدت ۶ سال تعیین می‌کنند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: