تحلیل کارشناسان آمریکایی از جنگ پهپادهای یمنی

به عصر «جنگ پهپادها» خوش آمدید

کدخبر: 2325191

پهپادهای مورد استفاده توسط انصارالله، مهم‌ترین منبع نگرانی برای نیروهای نظامی هستند زیرا مطابق نظر نیکولاس هِراس محقق اندیشکده امنیت آمریکایی نوین، آشکارسازی و انهدام آن‌ها دشوار است. این محقق عقیده دارد که ردیابی پهپادهای کوچک توسط رادار مشکل است و مسیر پروازشان نسبت به هواپیماها بسیار انعطاف‌پذیر است. به‌علاوه پهپادهایی که از سیستم‌های GPS بهره می‌گیرند را می‌توان از میان حفره‌های دفاع هوایی هدایت نمود.

نسیم آنلاین : ایان آلن در گزارشی که اینتل‌نیوز منتشر کرده است نوشت:جنگ‌های اخیر در غرب آسیا، به‌ویژه درگیری‌های یمن ثابت می‌کند که استفاده از پهپاد های کوچک در شورش‌ها به یک پدیده دائمی تبدیل‌شده است. قدرت‌ها از جمله قدرت‌های خارجی مانند آمریکا به مدت 20 سال است در خاورمیانه از پهپادها برای جنگ استفاده می‌کنند. اما درگیری‌ها در عراق و سوریه و به‌ویژه درگیری‌ها در یمن نشان می‌دهد که ما وارد «عصر جدید از جنگ پهپادها» شده‌ایم.

بهره‌گیری از پهپادهای بسیار کوچک از 2010 با شروع جنگ شهری در سوریه افزایش‌یافته است. طرف‌های درگیر به‌سرعت درک کرده‌اند که استفاده از پهپادها، چه پهپادهایی که از زمین کنترل می‌شوند و چه پهپادهایی که توسط مختصات GPS هدایت می‌شوند، می‌توانند با پرداخت کسری از هزینه یک جت جنگنده یک قدرت هوایی مفید فراهم کنند. در جنگ کنونی یمن پهپادها برای اهداف نظامی و فوق نظامی تکثیر شده‌اند.

انصارالله از پهپادها برای حمله به اهداف دولتی و اهدافی مانند میدان‌های هوایی، تاسیسات نفتی و پایگاه‌های نظامی در همسایگی عربستان سعودی بهره گرفته‌اند. آرین طباطبایی متخصص اندیشکده رند، مدعی است بیشتر این پهپادها و دانش اصلاح آن‌ها برای مقاصد نظامی توسط ایران به انصارالله داده شده است.

ایران در سال 1980 به توسعه فنّاوری پهپادهای نظامی روی آورده است اما تا 2015 از آن‌ها در خارج از حریم هوایی خود استفاده نکرده بود. این تغییر رویکرد به خاطر ظهور داعش به‌عنوان خطری در منطقه اتخاذ شد. اکنون پهپادهای ایرانی در همه‌جا هستند، در عراق، در سوریه و در یمن. این پهپادها، از جمله پهپادهای مورد استفاده توسط انصارالله، مهم‌ترین منبع نگرانی برای نیروهای نظامی هستند زیرا مطابق نظر نیکولاس هِراس محقق اندیشکده امنیت آمریکایی نوین، آشکارسازی و انهدام آن‌ها دشوار است. این محقق عقیده دارد که ردیابی پهپادهای کوچک توسط رادار مشکل است و مسیر پروازشان نسبت به هواپیماها بسیار انعطاف‌پذیر است. به‌علاوه پهپادهایی که از سیستم‌های GPS بهره می‌گیرند را می‌توان از میان حفره‌های دفاع هوایی هدایت نمود.

ارسال نظر: