جزئیات مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی

کدخبر: 2325187

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: مراسم سالگرد امام به قوت و در زمان‌ خود در حرم امام ایشان برپا می‌شود و نماز عید فطر هم در مصلی برگزار خواهد شد.

محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) در نشست خبری سی امین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) که صبح امروز در حرم مطهر ایشان برگزار شد، با سپاسگزاری از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس گفت: در آستانه برگزاری سی‌امین سالگرد ارتحال جانسوز امام راحل و پنجاه و ششمین سالگرد شروع نهضت مقدس اسلامی مان در 15 خرداد 42 هستیم که هر دو مناسبت با هم پیوند خورده‌اند.

وی افزود: در طول پنجاه و شش سال انقلاب و نهضت مان با حوادث سنگینی روبرو بوده‌ایم. بعضی ازحوادث به اندازه‌ای ویرانگر بوده که در آغاز راه بعضی از همراهان امام از صف مبارزه جدا شدند، بسیاری از افراد به گوشه انزوا و سکوت سیاسی خزیدند. بعضی ها هم عملا پرچم مخالفت را برداشتند و به یاد داریم که قبل از پیروزی انقلاب شعار و تکیه کلام غالب این افراد بود که «مشت با سندان و درفش نمی‌تواند مقابله کند». این وضع تا زمانی که انقلاب پیروز شد ادامه داشت و بعد از پیروزی انقلاب هم حوادث سخت‌تری در کشور واقع شد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) گفت: حوادثی مانند غائله های کردستان و خوزستان و تجزیه طلبان و بعد از آن، هجوم صدامیان به کشورمان بود. در ادامه خیانت منافقین و جریانات همسوی آنها به مردم را شاهد بودیم. بسیاری از نظرات این بود که انقلاب نمی‌تواند از این مشکلات عبور کند. در جنگ تحمیلی گروهی می‌گفتند بیایم ولو با ذلت جنگ را متوقف کنیم و شعارشان سازش بود. گروهی می‌گفتند جنگ وقتی پیروز می‌شود که 100 تانک دربرابر همین تعداد داشته باشیم و وقتی پیروز می‌شویم که به اندازه ابزار نظامی دشمن، مسلح باشیم.

انصاری ادامه داد: درحوادث دیگری چون تحریم‌های آمریکا و تهدیدات بسیاری هم که در عصر ما وجود دارد، هنوز برخی می‌گویند ما با قدرت‌های جهانی نمی‌توانیم مقابله کنیم. این موارد تنها برای عصر ما نیست، در زمان پیامبر هم بوده است. قرآن می‌فرماید که گمان می‌کنید، مشکلاتی که در گذشته بوده است، برای شما پیش نمی‌آید؟ در تاریخ بسیارند جمعیت‌های اندکی که در برابر دشمنان بزرگ گمان بر ناتوانی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بنابر نمونه‌های قرآنی امروز هم در سختی‌ها عده‌ای هستند که مقاومت نمی‌کنند. نقش رهبری در عبور دادن جامعه از مشکلات بسیار مهم و کلیدی است. امام روز چهارده خرداد دستگیر شد و خیابان ها را به خون کشیدند و عده‌ای در آن زمان ترسیدند و گفتند باید مسیر مبارزه عوض شود ولی امام در این وضعیت سخن از ضعف نگفت. بعد از حمله صدام به کشورما، وقتی فرماندهان نظامی خدمت امام گزارش این حمله را به ایشان دادند، امام فرمود نترسید دزدی آمد و سنگی انداخت و رفت. امام بر خودباروری تاکید داشتند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی تصریح کرد: مگر ملت‌های آمریکا و قدرت‌های دیگر از روز اول همینطور بودند؟ بسیار شان بیابان‌گرد بودند. چون به خودباوری رسیدند، پیشرفت کردند. مسئله دوم وحدت است و هیچ چیزی به اندازه وحدت جامعه نزد امام مورد تاکید نبود و هیچ چیزی به اندازه اختلاف، امام را اذیت نکرده است. هرکس ندای اختلاف سر داده امام را اذیت کرده و هر کسی که امروز در جامعه دشمنی اندازد و اختلاف ایجاد کند، دشمن امام است.

وی افزود: افکار و احزاب و شخصیت‌ها به تنهایی نمی‌توانند کار کنند. تکیه بر علم اگاهی نکته دیگر است؛ عده ای تلاش کردند بگویند تصمیمات نظام و امام برخی از مواقع احساسی بوده است. کسانی که با سبک و سیاق و اخلاق امام آشنایی دارند می‌دانند ایشان در تمامی ابعاد زندگی خود بر روی علم و آگاهی برخاسته از وحی و برداشت‌های دینی تکیه داشت. امام همه‌جا می‌گفت من باید در تصمیم خود جواب خدا را بدهم. امام در تصمیمات خود آگاهانه عمل کرد و این را به جامعه گفت.

انصاری با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه از قبل و تا بعد از انقلاب برای جذب افکار به خود، دو خبر واقعی را بیان و ده خبر دروغ را بیان می‌کردند و امروز هم به همین شکل عمل می‌کنند، تاکید کرد: خط امام خط آگاهی است و خط کوباندن رقیب با اهداف سیاسی نیست. ایشان بر نهراسیدن از دشمن تاکید داشت. امام فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند و دیدیم و می‌بینیم که نمی‌تواند غلطی کند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی درباره جزئیات مراسم ارتحال امام خاطر نشان کرد: امسال چون احتمال می‌دادیم که چهاردهم خرداد یا روز بعدش، با عید فطر مصادف شود؛ برای اینکه هم مقام معظم رهبری در این مراسم سخنرانی دارند و هم در روز عید فطر نماز را می‌خوانند و بعد از نماز سخنرانی داشته و پس از آن همبا مسئولین دیدار دارند، تصمیم گیری دراین زمینه برای ما سخت بود. به نتیجه قطعی نرسیدیم و پیشنهادات چندگانه را به دفتر مقام معظم رهبری ارائه دادیم و گفتیم که عصر روز 13 خرداد برنامه برپا کنیم و پیشنهاد دوم این بود که عید فطر و مراسم سالگرد را یکجا برگزار کنیم. اگر عید فطر روز 14 خرداد بود هر دو مراسم مجزا برگزار شود و اگر عید روز15 خرداد بود مراسم را با هم یکی می‌کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری بخاطر اینکه به مراسم امام (ره) اهتمام لازم دارند و به خاطر اینکه به مردم تاکید کنند که مراسم امام بسیار مهم است و نباید تحت تاثیر قرار گیرد، فرمودند مراسم سالگرد امام به قوت و در زمان‌ خود در حرم امام ایشان برپا شود و نماز عید فطر هم ظاهراً در مصلی برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام (ره) تصریح کرد: برای مردم هفت استان اطراف تهران برای اینکه که روزه این افراد برهم نخورد، ترتیبی دادیم شروع مراسم بعد از ظهر باشد و در آن زمان به سوی تهران حرکت کنند. ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از زائران و روزه داران آماده شده‌اند که به این عزیزان خدمت رسانی خواهند کرد.

انصاری تاکید کرد: در مراسم امسال تمام سفرای کشورهای خارجی حضور دارند. امسال به مناسبت اینکه مهمان خارجی دعوت نکردیم، تعداد زیادی از طلاب خارجی جامعه المصطفی در مراسم شرکت خواهند کرد. امسال مراسم را مانند سال گذشته از ساعت 17:30 آغاز و پس از شروع مراسم با تلاوت قرآن و عزاداری، به رهنمودهای حکیمانه رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی گوش فراخواهیم داد.

تسنیم

ارسال نظر: