۲۷۴ شرکت تامین اجتماعی فقط ۹۶۵ میلیارد تومان سود دادند +جدول

سوددهی «شستا» ۳۵ درصد کاهش یافت

کدخبر: 2325183

بجای اینکه شرکتهای زیرنظر وزارت رفاه مثل شستا و صندوق‌های بازنشستگی را توانمند کنند تا سودده شود و میزان کمکی که از دولت میگیرد را کاهش دهد، میخواهند واگذارشان کنند!

نسیم آنلاین : پایگاه تحلیلی « نود اقتصادی » در گزارشی نوشت: گزارش۹ماهه عملکرد سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۷ (آخرین گزارش منتشر شده) نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی این سازمان که غالبا شامل شستا است، در ۹ماهه سال ۹۷ حدود ۹۶۵ میلیارد تومان سود به این مجموعه داده‌اند که نسبت به ۱/۴ هزار میلیارد تومان ۹ماهه سال ۹۶ حدود ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سازمان تامین اجتماعی ۲۷۴ شرکت در قالب شستا دارد که سهام و دارایی این مجموعه در حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

نکته قابل تامل اینکه شستا در برخی سالها همچون سال ۹۳ که اتفاقا بخش تولید با رکود هم مواجه بود، حدود ۴/۵ هزار میلیارد تومان سود به تامین اجتماعی پرداخت کرده بود که این میزان در دو سال اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

حال با توجه به اینکه بخشی از شرکتهای شستا در حوزه فرآوردهای نفتی و معدنی فعال هستند که با التهابات ارزی دو سال اخیر بیشترین سوددهی را داشته‌اند، جای سوال است که چرا سوددهی مجموعه شستا کاهشی است؟

مهدی مهرپور سردبیر نود اقتصادی دراین باره در توئیتر خود نوشته است: بجای اینکه شرکتهای زیرنظر وزارت رفاه مثل شستا و صندوق‌های بازنشستگی را توانمند کنند تا سودده شود و میزان کمکی که از دولت میگیرد را کاهش دهد، میخواهند واگذارشان کنند! از 250 شرکت شستا، زیر هزار میلیارد تومان سود درآمده، این را درست کنید، نه اینکه به یک نااهل واگذارش کنید!

ارسال نظر: