سقوط «کفرنبوده»؛ بازی اردوغان با «کارت آتش‌بس»

کدخبر: 2325146

چند روز پس از تسلط ارتش سوریه بر شهرک راهبردی «کفرنبوده» در جنوب استان ادلب و در حالی که تصور می‌شد دمشق در آستانه آغاز عملیات آزادسازی «خان‌شیخون» است، تحولات به گونه‌ دیگری رقم خورد و تروریست‌ها مجددا بر کفرنبوده مسلط شدند.

نیروهای ارتش سوریه صبح روز چهارشنبه (اول خردادماه) پس از چندین ساعت درگیری سنگین و نفس گیر سه موج حملات گروه‌های تروریستی را در جنوب استان ادلب دفع و از سقوط شهرک راهبردی کفرنبوده جلوگیری کردند. نیروهای سوری در جریان دفع حملات که از سه محور (کفرنبوده، الشیخ ادریس و تل هواش) صورت گرفت، خسارت‌های سنگینی را به گروه‌های تروریستی وارد کردند و بیش از ۱۰۰ تن از آنان را کشته و زخمی کردند.

چند روز پس از تسلط ارتش سوریه بر شهرک راهبردی «کفرنبوده» در جنوب استان ادلب و در حالی که تصور می‌شد دمشق در آستانه آغاز عملیات آزادسازی «خان‌شیخون» است، تحولات به گونه‌ دیگری رقم خورد و تروریست‌ها مجددا بر کفرنبوده مسلط شدند. رفت‌وبرگشت این شهر حاوی برخی نکات است:

۱.پس از تحرکات جدید دمشق در جنوب ادلب، شمال حماه و شمال شرق لاذقیه و آزادسازی برخی از شهرها و روستاها، رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای روس خود از تحولات جدید ابراز نگرانی کرد. چند روز پس از این تماس، آتش‌بس 72 ساعته‌ای در منطقه درگیری اعلام شد و بلافاصله پس از پایان آتش‌بس، حملات سنگین تروریست‌ها به کفرنبوده آغاز و شهر سقوط کرد.

۲.خبرهای دریافتی از کفرنبوده نشان می‌دهد ترکیه در همین روزهای آتش‌بس به تجهیز و تسلیح تروریست‌ها پرداخته است. به عبارت دیگر، بازپس‌گیری این شهر و توقف پیش‌روی‌های ارتش سوریه تا اندازه‌ای برای اردوغان مهم بوده که در زمان کوتاه آتش‌بس، با تمام قدرت برای تغییر معادلات ورود کرده و به تسلیح و تجهیز بیشتر تروریست‌ها پرداخته است.

۳.حضور پرشمار تروریست‌ها از گروه‌های متعدد و ادامه عملیات با وجود تلفات بالا در مراحل نخست حمله، نشان از کار دشوار دمشق در آزادسازی ادلب دارد. ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی بعید است به سادگی از ادلب دست بکشند و این پرونده نیز احتمالاً به جمع چالش‌های مهم منطقه غرب آسیا خواهد پیوست که سال‌هاست حل‌نشده باقی‌مانده‌اند. چه‌اینکه مسکو نیز ابزارها و البته اراده کافی برای فشار بیشتر به حامیان تروریست‌ها را ندارد.

۴.معادله «شکست، اعلام آتش‌بس و پیروزی مجدد» برای نخستین مرتبه نیست که از سوی تروریست‌ها و حامیان آن‌ها اجرا می‌‌شود. فهم اینکه اردوغان با چه برنامه‌ای چند روز پس از شروع درگیری‌ها، مسکو را برای آتش‌بس متقاعد می‌کند نیز قاعدتاً چندان دشوار نبوده است. اینکه پوتین چرا و با چه هدفی بازهم برابر اردوغان عقب نشسته، پرسشی است که پاسخ آن را باید در تحولات کلان مثلث روسیه، ترکیه و آمریکا جست‌وجو کرد.

اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال نظر: