درآمد ۵ کشور دنیا از دانشجویان بین‌المللی، ۲۵ درصد GDP ایران

کدخبر: 2325141

طبق آمار، در سال ۲۰۱۶، تعداد دانشجویان بین‌المللی به حدود ۱.۵ میلیون نفر در دنیا رسید که در مقایسه با  ۱.۲ میلیون در سال ۲۰۰۰ میلادی، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.با توجه به روند روبه رشدی که در شمار دانشجویان بین‌المللی در دنیا وجود دارد، یونسکو پیش‌بینی کرده‌ است شمار این دانشجویان تا سال ۲۰۲۰ به مرز تقریبی ۷ میلیون نفر برسد.

مهاجـرت از کشوری به کشور دیگر به بهانه تحصیل در کنار تمام سختی‌ها و مشقت‌هایی که دارد و دوری از خانواده و وطن که برای بسیاری از افراد آزاردهنده است، هزینه‌های سنگینی را در پی دارد. دانشجویانی که به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی در کشوری دیگر به تحصیل می‌پردازند، معمولا برای تامین هزینه‌های تحصیلی خودشان در کشور محل تحصیل یا از خانواده‌های خود هزینه تحصیل خود را دریافت می‌کنند یا اینکه برای تامین هزینه، مجبور به کار کردن هستند .

حضور در کشوری دیگر به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی با تمام معضلاتی که به دنبال دارد، سهم زیادی از اقتصاد آن کشور را شامل می‌شود. طبق آمار، در سال ۲۰۱۶، تعداد دانشجویان بین‌المللی به حدود ۱.۵ میلیون نفر در دنیا رسید که در مقایسه با ۱.۲ میلیون در سال ۲۰۰۰ میلادی، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. آمریکا و انگلیس به تنهایی در سال ۲۰۰۰ یک‌سوم دانشجویان بین‌المللی را جذب کردند. با توجه به روند روبه رشدی که در شمار دانشجویان بین‌المللی در دنیا وجود دارد، یونسکو پیش‌بینی کرده‌ است شمار این دانشجویان تا سال ۲۰۲۰ به مرز تقریبی هفت‌میلیون نفر برسد. بین کشورهای دنیا، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا و استرالیا اصلی‌ترین مقاصدی هستند که دانشجویان برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند . این آمارها حکایت از آن دارد که شمار دانشجویان بین‌المللی در مقایسه با سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ به بیش از دومیلیون نفر افزایش یافته است . با رشدی که شاهد آن هستیم، انتظار می‌رود شمار دانشجویان بین‌المللی تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۶.۹ میلیون نفر برسد که نسبت به سال 2015 حدود 51 درصد افزایش را نشان می‌دهد . آمریکا ۱۹ درصد دانشجویان بین‌المللی را به خود جلب می‌کند و این در حالی است که سهم انگلستان از دانشجویان خارجی ۱۰ درصد است. استرالیا هشت درصد، فرانسه هفت درصد، آلمان پنج درصد، روسیه، کانادا و ژاپن هم با جذب سه درصد دانشجویان بین‌المللی بالاترین آمار دانشجویان بین‌المللی جهان را از آن خود کرده‌اند. نتیجه بررسی چهار کشور اول دنیا از نظر داشتن دانشجوی بین‌المللی و نیز کشور ژاپن و نقش آن در اقتصاد کشورها بیانگر آن است که مجموع درآمدهای اقتصادی آنها از دانشجویان بین‌المللی چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با ۴۴۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی ایران، حدود یک‌چهارم یا ۲۵ درصد کل GDP ایران را شامل می‌شود .

انگلیس

آخرین گزارش‌ها از انگلیس حکایت از آن دارد که با توجه به اعمال مالیات بر درآمد در این کشور و پرداخت‌های ملی بیمه، ۲.۳ میلیارد پوند معادل چهارمیلیارد و ۷۶ میلیون دلار طی یک روند ۱۰ ساله به اقتصاد این کشور سرازیر می‌کنند. اما با وجود بهره‌ای که دولت انگلیس از دانشجویان بین‌المللی می‌برد، محدودیت‌های بیشتری را برای اعطای ویزا به آنها وضع کرده و هر روز این سختگیری‌ها بیشتر می‌شود. البته این هزینه اعلام شده، مبلغ شهریه‌های دانشگاهی را دربرنمی‌گیرد. طبق آمار سال ۲۰۱۸، دانشجویان بین‌المللی با تحصیل در انگلیس سالیانه 25میلیارد دلار وارد اقتصاد این کشور می‌کنند. در انگلستان، از کل کشورهای عضو اتحادیه، 134هزار و 835 دانشجوی بین‌المللی و از کل کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، ۳۰۷ هزار و ۵۳۵ دانشجوی بین‌المللی در این کشور تحصیل می‌کنند که در مجموع، 442 هزار و 370 دانشجوی بین‌المللی را تشکیل می‌دهند . به گزارش topuniversities ، از این میان، سهم دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اقتصاد انگلیس ۱.۲ میلیارد پوند معادل یک‌میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار ارزیابی شده است. این درحالی است که دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، سالیانه حدود دومیلیارد پوند معادل ۲ میلیارد و ۵۴۸ میلیون دلار به اقتصاد این کشور اضافه می‌کنند. البته این میزان برحسب سطح تحصیلی دانشجویان متفاوت است، به‌طوری که دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد حدود ۱.۶ میلیارد پوند معادل دومیلیارد دلار وارد اقتصاد انگلیس می‌کنند. تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۸۲۹ تریلیون دلار است .

آمریکا

بیش از یک‌میلیون دانشجوی بین‌المللی در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند که ۳۹ میلیارد دلار از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهند . آمریکا طی سال‌های تحصیلی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، از ایجاد بیش از ۴۵۵ هزار و ۶۲۲ شغل حمایت‌کرده است. نیویورک، ماساچوست، تگزاس و پنسیلوانیا بیشترین مزایا را از هزینه‌های زندگی دانشجویی را دربرمی‌گیرند که شهریه و هزینه‌ها را هم شامل می‌شود. درواقع، به ازای ثبت‌نام هر هفت دانشجوی بین‌المللی در آمریکا، سه شغل ایجاد می‌شود . به گزارش marketwatch ، تجزیه و تحلیل‌ها از اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۲۰۱۷- ۲۰۱۸، حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی حدود ۲.۷ میلیارد دلار وارد اقتصاد آمریکا کردند که همین مقدار از بیش از ۱۵ هزار شغل حمایت می‌کرد. این امر اهمیت دانشجویان بین‌المللی را برای اقتصاد این کشور نشان می‌دهد. با وجود اینکه شمار دانشجویان بین‌المللی از سال ۲۰۰۱ دوبرابر شده، سهم بازار آمریکا از تا چهار درصد افت داشته است. رشد نرخ دانشجویانی که آمریکا را به‌عنوان مقصد خود برای تحصیل انتخاب کرده‌اند از سال گذشته کاهش یافته است درحالی که کشورهای رقیب مانند کانادا و استرالیا، با رشد دوبرابری، به ترتیب ۲۰ و ۱۵ درصد رشد داشته‌اند. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال جاری تاکنون ۲۱.۵ تریلیون دلار است .

استرالیا

به گزارش universityworldnews ، بخشی از اقتصاد استرالیا هم مانند بسیاری از کشورها به هزینه‌هایی است که دانشجویان بین‌المللی وارد این کشور می‌کنند. استرالیا با داشتن حدود ۶۰۰ هزار دانشجوی خارجی چیزی بالغ بر ۲۴.۷ میلیارد دلار درآمد دارد. افزایش ۲۲ درصدی، حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ که مربوط به دانشجویان بین‌المللی بود، بزرگ‌ترین افزایش سالانه درآمد اقتصادی از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌آمد. پولی که دانشجویان بین‌المللی از شهریه‌ و هزینه‌های زندگی وارد اقتصاد استرالیا می‌کنند، بعد از سنگ آهن و زغال‌سنگ سومین منبع اصلی درآمد اقتصادی این کشور را شامل می‌شود. استرالیا در سال ۲۰۰۵، پنجمین کشور بزرگ جهان از نظر جذب دانشجویان بین‌المللی بود، به‌طوری که در آن سال، ۳۷۵ هزار دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در استرالیا ثبت‌نام کردند که نسبت به ۳۰ هزار دانشجوی خارجی در سال ۱۹۸۵ افزایش بیش از ۱۰ درصدی را نشان می‌داد. تعداد دانشجویان بین‌المللی در استرالیا در سال ۲۰۱۸ به حدود ۵۲۵ هزار و ۵۴ نفر رسید. تولید ناخالص داخلی استرالیا در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال قبل از آن، ۲.۷ GDP استرالیا در سال ۲۰۱۷، حدود ۱.۳۲۳ تریلیون دلار بود که بین ۱۹۶ کشور، سیزدهمین کشور با بالاترین تولید ناخالص داخلی بود .

فرانسه

به گزارش local ، فرانسه بعد از استرالیا چهارمین کشور دنیا از نظر داشتن بالاترین دانشجویان بین‌المللی است. طبق آمار سال ۲۰۱۸، حدود ۳۴۳ هزار دانشجوی بین‌المللی در فرانسه تحصیل می‌کنند که در مجموع هفت‌درصد دانشجویان بین‌المللی دنیا را در خود جای داده‌ است. این در حالی است که شمار دانشجویان خارجی در فرانسه بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با افت ۸.۱ درصدی روبه‌رو بود. بخش زیادی از دانشجویان بین‌المللی فرانسه را دانشجویان آفریقایی تشکیل می‌دهند اما دولت این کشور امیدوار است با تقویت و رشد روابط بین‌المللی، بتواند جذب دانشجو از دیگر نقاط دنیا را هم افزایش دهد. دانشجویان بین‌المللی در فرانسه سالیانه ۵.۲ میلیارد دلار وارد اقتصاد این کشور می‌کنند. علاوه‌بر پولی که این دانشجویان در مدت اقامت خود برای زندگی هزینه کرده و شهریه‌ای که برای دانشگاه پرداخت می‌کنند، ۵۲۲ میلیون دلار از سفر دوستان و خانواده‌های دانشجویان بین‌المللی به فرانسه کسب می‌کنند. تولید ناخالص داخلی فرانسه حدود ۲.۵۸۳ تریلیون دلار است .

ژاپن

به گزارش icef ، ژاپن چند سال پی‌در‌پی با افزایش شمار دانشجویان بین‌المللی مواجه بوده است. آخرین آمارها حاکی از آن است که تا ماه می ‌۲۰۱۷، حدود ۲۶۷ هزار و ۴۲ دانشجوی بین‌المللی در ژاپن تحصیل می‌کردند که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، با افزایش ۱۱.۶ درصدی روبه‌رو بوده است و انتظار می‌رود ژاپن تا سال ۲۰۲۰ میزبان ۳۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی باشد. با این اوصاف، تا این سال، دانشجویان فارغ‌التحصیل بین‌المللی تا ۵۰ درصد رشد خواهند کرد. تولید ناخالص داخلی ژاپن در سال ۲۰۱۸ بیش از چهار تریلیون دلار بوده است. دانشگاه‌های ژاپن با توجه به شهریه‌های معقول و نسبتا مناسبی که دارند، یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل است. در تمام دانشگاه‌های ملی این کشور، شهریه کمتر از پنج‌هزار دلار می‌شود که رشته‌های پزشکی تا دندانپزشکی را دربرمی‌گیرد. البته هزینه ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در ژاپن در هر نیمسال بین ۳ تا ۲۰ هزار دلار است که به ازای ۳۰۰ هزار دانشجو، در هر نیمسال درآمدی بین ۹۰۰ میلیون دلار تا ۶ میلیارد دلار را دربرمی‌گیرد. از سوی دیگر، طبق برآوردهای صورت گرفته، هر دانشجوی خارجی در ژاپن در مجموع هزار و ۲۲ دلار صرف هزینه‌های مسکن، حمل‌ونقل، غذا، تلفن، کتاب و درمان‌های پزشکی و موضوعات اجتماعی می‌کند. طبق آمار حدود ۹۳ درصد دانشجویان بین‌المللی ژاپن را کشورهای آسیایی به‌ویژه چین تشکیل می‌دهد. طبق این آمار، به‌طور متوسط دانشجویان بین‌المللی که در ژاپن تحصیل می‌کنند، سالیانه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور تزریق می‌کنند .

ایران

ایران یکی از کشورهای منطقه است که دانشجویان بین‌المللی متعددی را جذب می‌کند. در ایران حدود ۴۰ هزار دانشجوی خارجی از ۸۵ کشور جهان حضور دارند و مشغول تحصیل هستند. هرچند، برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که این تعداد چهار برابر شود. از این میان، ۲۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های تحت‌پوشش وزارت علوم و بیش از ۱۰ هزار دانشجوی خارج هم در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند. در این میان، حدود ۲ هزار نفر از دانشجویان بین‌المللی در ایران را دانشجویان افغانستانی و عراقی تشکیل داده‌اند و بیشتر از کشورهای منطقه مانند سوریه و لبنان در ایران مشغول تحصیل‌ هستند. با توجه به این تعداد دانشجوی خارجی و نظر به چند‌برابر شدن آن تا چند سال آینده، انتظار می‌رود تاثیر چشمگیری روی رونق اقتصادی ایران داشته باشد و دانشگاه‌ها از طریق این فرصت بتوانند سر و سامانی به وضعیت آموزش عالی دهند؛ به‌طوری که نه‌تنها صندلی‌های دانشگاه‌ها را پر می‌کنند، بلکه درآمدزایی مناسبی را هم به دنبال دارد. تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۴۰ میلیارد دلار بوده است و شهریه‌هایی که دانشگاه‌ها از این دانشجویان دریافت می‌کنند و نیز هزینه‌هایی که آنها در کشور می‌کنند شامل هزینه مسکن، تغذیه، حمل‌ونقل و... بی‌شک در اقتصاد کشور بی‌تاثیر نخواهد بود .

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: