توسط سخنگوی وزارت امورخارجه

خبرسازی رویترز درباره شروط برجامی ایران تکذیب شد

کدخبر: 2325072

سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعاها درباره شروط مطرح‌شده از جانب ایران برای باقی‌ماندن در برجام واکنش نشان داد.

نسیم آنلاین : سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای رویترز مبنی بر گره زدن ماندن در برجام از سوی ایران با فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، ضمن رد این خبرسازی گفت: نقطه نظرات و مطالبات بحق ایران در نامه 18 اردیبهشت رئیس جمهور محترم کشورمان به سران کشورهای باقی‌مانده در برجام به‌وضوح و با صراحت بیان شده است.

موسوی خاطرنشان کرد پرداختن به این گونه خبرسازی‌ها و گمانه‌زنی‌های ناقص و غیردقیق در فضای رسانه‌ای و عمومی نه‌تنها سازنده نیست بلکه می‌تواند به تخریب فضای مورد نیاز برای یک دیپلماسی جدی در شرایط کنونی منجر شود.

رویترز در گزارشی صادرات 1.5میلیون بشکه نفت و دسترسی به دلارهای نفتی را شرط ایران برای زنده نگه داشتن برجام عنوان کرده بود.

به گزارش تسنیم، رویترز مدعی شده: ایران اصرار دارد حداقل روزی 1.5 میلیون بشکه نفت صادر کند یعنی 3 برابر مقداری که تحت تحریم های آمریکا از این کشور انتظار می‌رود. این شرط ایران برای ماندن در قرارداد برجام است.

این رقم در دیدار اخیر مقامات ایران و غرب با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام شد ولی مکتوب نشده است.

به گزارش نسیم آنلاین روز 18 اردیبهشت ماه مصادف با سالروز خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

ارسال نظر: