واکنش‌ها و پاسخ عراقچی به سخنان جنجالی‌اش/ آقای عراقچی سَری به کلاس سواد رسانه‌ای بزنید

آیا عراقچی از سخنانش درباره مهاجران افغانستانی عقب نشسته؟

کدخبر: 2325052

عراقچی در توجیه سخنان جنجالی اش مدعی شد: «دوستان داخل مواضع شان اروپا پسند نباشد و باید بحث کاملا درک کنند»‌؛ اما جناب عراقچی کاش شما هم درک رسانه ای داشتید. چرا این سخنان باید در رسانه ایرانی و مخاطبان داخلی گفته می شد؟ آیا راه بهتری برای انتقال پیام به اروپایی ها نبود؟

نسیم آنلاین : سید عباس عراقچی پس از دو روز سکوت پس از سخنان جنجالی‌اش در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو در خصوص مهاجران افغانستانی،‌ در گفتگویی تلویزیونی با برنامه صبحگاهی شبکه سه تاکید کرد: «از صحبت‌هایم در مورد اتباع افغانستانی، سوءبرداشت و سوءتفاهم شده است. معاون سیاسی وزیر خارجه در خصوص واکنش‌ها به اظهاراتش در مورد اتباع افغانستانی در ایران گفت: از صحبت‌های بنده یک سوءبرداشت و سوءتفاهم بزرگ صورت گرفته است. این تعبیر که «اگر تحریم‌ها فشار بیاورد مجبوریم با افغان‌ها خداحافظی کنیم»، تعبیر بنده نیست و اصلاً چنین برنامه‌ای هم ندارید.» ما تا جایی که بتوانیم کمک خواهیم کرد ولی نمی‌شود که غربی‌ها ما را تحریم کنند و مسئولیت خودشان را در این رابطه فراموش کنند.

مسبب آوارگی مردم افغانستان، آمریکایی‌ها هستند . اروپایی‌ها باید در هزینه‌ی مهاجرت افغانستانی‌ها مشارکت کنند. دوستان داخل مواضعشان اروپا پسند نباشد و باید بحث کاملاً درک کنند. هزینه‌ای که ما پرداخت می‌کنیم در بحث مهاجرت ۸ میلیارد یورو در سال است . این پرداخت هزینه فقط با ایران نیست و مسئولیت بین‌المللی است . اروپایی‌ها باید بدانند باید در موضوع پناهندگان و مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریست باید به تعهداتشان عمل کنند. ( گزارش مشروح و فیلم صحبت‌های عراقچی را اینجا ببینید )

آقای عراقچی سَری به کلاس سواد رسانه‌ای بزنید

علی جمشیدی دبیر گروه سیاسی روزنامه فرهیختگان در واکنش به سخن عراقچی در این روزنامه نوشت:

این سخنان که احتمالاً علاوه بر حاشیه‌‌های این یکی، دو روزه تبعات ثانوی هم خواهد داشت؛ وقتی از زبان عراقچی رسانه‌‌ای شد، این شبهه را ایجاد کرد که «چرا معاون سیاسی وزارت امور خارجه با حدود 30 سال سابقه دیپلماتیک که انتظار می‌‌رود از حداقل‌‌های سواد رسانه‌‌ای برخوردار باشد و دست‌‌کم در سخن بسیار کم‌اشتباه ظاهرشده و گزیده و دقیق‌‌گویی را دنبال کند، این‌‌طور بی‌‌محابا سخن می‌‌گوید؟»

سوای اشتراکات فرهنگی کهن که روابط عمیق و مستحکمی میان مردم ایران با افغانستانی‌‌ها ایجاد کرده، طبق حداقلی‌‌ترین آمارها، 30 درصد کالاهای وارداتی افغانستان از برندهای ایرانی است که حجم ریالی بالایی یعنی رقمی نزدیک به 5/2 میلیارد دلار را شامل می‌‌شود .

همچنان‌که سیدعباس عراقچی اظهار می‌‌کند حداقل سه میلیون افغانستانی در حال حاضر در ایران سکونت دارند، سه میلیون نفر که قریب به اتفاق‌‌شان اگر در ایران متولد نشده باشند، بیشتر از دو یا سه دهه از دوران حیات خود را در ایران سپری کرده‌‌اند. این افراد امروز به علت اشتراکات فرهنگی و زبان مشترک و حضور بلند‌‌مدت میان مردم ایران، اولاً در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران با ایرانیان وصلت کرده و پیوندهای خانوادگی ایجاد کرده‌‌اند .

سخنان عراقچی باعث شد منتقدانی که این روزها به حمایت از دولت برخاسته بودند، یا حداقل آن‌هایی که مدتی بود در سکوت فرورفته بودند دوباره فعال‌شده و به انتقاد از دولت بپردازند و شکاف با کابینه دوازدهم را بیشتر کنند .

مسئله بعدی اما همان نکته‌‌ای است که در ابتدای بحث برای تاکید بیان شد. اینکه «چرا عباس عراقچی باید این نکته را در تلویزیون رسمی ایران و در مقابل مخاطبان داخلی بیان کند؟» با توجه به توصیفاتی که در بالا رفت، کاملاً مشخص است که مخاطب این سخن اروپایی‌‌ها اعم از مسئولان و افکار عمومی است و بیان آن در داخل خالی از حاشیه نیست، از این‌رو واضح است که معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در جایگاه یک مقام رسمی، به‌جای شبکه دوم سیما، ‌‌باید در دیدار با همتایان اروپایی خود و در پشت درهای بسته یا نهایتاً در رسانه‌‌ای که مخاطب آن مردم و مسئولان اروپایی بودند، این تهدید را بیان می‌‌کرد و بی‌‌خود و بی‌‌جهت در داخل، زمینه‌ساز آشفتگی روحی و روانی نمی‌‌شد. البته ناگفته نماند این خطا در تشخیص و حاشیه‌‌سازی قبلاً نیز از سید‌عباس عراقچی دیده‌شده بود، عکس گرفتن در پشت میز مذاکره از جان کری یا تصور اینکه پرتاب یک خودکار در مذاکرات باعث تأمین منافع ایران می‌‌شود، نمونه‌‌‌های ساده و رسانه‌‌ای شده مربوط به چند سال اخیر است .

جنابعالی گفته بودید، من تیتر یک آن روز کیهان را به وندی‌شرمن نشان دادم و... بعد چی؟ !

حسین شریعتمداری در واکنش به سخنان «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در شماره امروز روزنامه کیهان نوشت: اظهارات سخیف آقای عراقچی در‌باره برادران و خواهران افغانی مقیم ایران، در جغرافیای سخنان آن شب ایشان یک «وصله ناجور»! است

فقط نیم‌نگاهی به آنچه آقای عراقچی در این مصاحبه مطرح کرده است به‌وضوح نشان می‌دهد که ایشان غیر از تکرار مکررات، هیچ سخن تازه و نا‌شنیده‌ای برای مخاطبان آن برنامه نداشته است. تنها سخن تازه آقای عراقچی در مصاحبه یادشده، اظهارات دشمن‌پسند وی درباره مهاجران مظلوم افغانستان در ایران اسلامی است از این روی، به‌وضوح می‌توان نتیجه گرفت که ایشان در مصاحبه خویش غیر از آنچه در این خصوص گفته است برنامه دیگری نداشته است

باید از آقای عراقچی پرسید؛ جنابعالی از کدام جایگاه سخن می‌گویید و حکم صادر می‌کنید؟! اگر به نمایندگی از وزارت خارجه سخن می‌گویید که وای به حال وزارت خارجه! و اگر از پیش خود اظهارنظر کرده‌اید که بازهم وای به حال وزارت خارجه‌ای که جنابعالی معاون سیاسی آن هستید! آیا اظهارات سخیف شما دقیقاً و بیکم و کاست همسو با سیاست اعلام شده آمریکا و اسرائیل برای جدا کردن ملت‌های مسلمان منطقه از ایران اسلامی نیست؟! مگر همین دو روز قبل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با همین منظور و انگیزه به عراق نرفته بود؟! مگر جان بولتون رسماً از جدایی میان ملت‌های مسلمان منطقه با ایران اسلامی به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک آمریکا یاد نکرده بود؟ !

جناب عراقچی! چرا رگ غیرتتان علیه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نجنبیده است؟! مثلاً چرا نگفته‌اید به ادامه کار شرکت‌های غربی در ایران خاتمه می‌دهیم؟! یادتان هست که در ملاقاتی به اظهارات وندی شرمن ‌اشاره کردم که گفته بود فریبکاری در ذات و در دی. ان.‌ای ( DNA ) ایرانیان است و پرسیده بودم چرا خواستار حذف او از میز مذاکرات با آمریکا نمی‌شوید؟ و جنابعالی گفته بودید، من تیتر یک آن روز کیهان را به وندی‌شرمن نشان دادم و... بعد چی؟! به حضور وی در مذاکرات علی‌رغم آن جسارت بی‌شرمانه رضایت دادید! چرا در آن ماجرای خفن رگ غیرتتان نجنبید؟! چون آمریکایی بودند؟ !

انتقاد تند افخمی از اظهارات اخیر عراقچی

خیر برخی مسئولان در کم‌حرف زدن و کم‌کار کردن است

علیرضا زاکانی ، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر عباس عراقچی نوشت: «متأسفانه کمتر حرف زدن و یا کمتر کار کردن برخی از مسئولان کشور، خیرش برای مردم و مملکت بسیار بیشتر است. یکی از این حضرات، جناب عراقچی است که از اظهار نظرات ناصوابش، سخنان اخیرش پیرامون برادران عزیز افغانستانی است و از کارکردهای مضرش، تولد موجود ناقص‌الخلقه‌ای به نام برجام.»

پایبندی ایران به اخلاق اروپا را جری کرده است

با اینحال برخی اصولگرایان چون عبدالله گنچی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز به تایید سخنان عراقچی پرداختند. گنجی در صفحه توئیتر خود نوشت:

اروپایی ها سالانه ۶میلیارد یورو به ترکیه نقدی پرداخت می کنند که سد راه آوارگان سوریه به اروپا شود.سیل آوارگان کابوس اروپاست چرا ایران در قبال هشت میلیارد یورو که صرف مهاجران به ایران می کند چنیین مطالبه ای از اروپا نداشته باشد؟

ایران باید برای تامین هزینه نیروی انسانی ومالی خود در مبارزه با مواد مخدر وهزینه سه میلیون مهاجر با اروپا وارد گفتگو شود.اگر نمی پذیرند راه ترانزیت و مهاجرت را باز کند.پایبندی ما به اخلاق آنان را جری کرده است

حجم ویدیو: 10.68M | مدت زمان ویدیو: 00:04:16 دانلود ویدیو
ارسال نظر: