افزایش درگیری در حماه و ادلب همزمان با حمله مزدوران ترکیه به کردها در شمال حلب!

کدخبر: 2325024

از جمعه‌شب درگیری و حملات نظامی در دو جبهه سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است. از یک سو درگیری در حومه ادلب و شمال غربی استان حماه وارد مرحله جدیدی شده و از سوی دیگر ارتش ترکیه و مزدوران آن در منطقه درع الفرات به سمت مناطق تحت سیطره کردها در حومه عفرین حمله کردند.

نسیم آنلاین : از جمعه‌شب درگیری و حملات نظامی در دو جبهه سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است. از یک سو درگیری در حومه ادلب و شمال غربی استان حماه وارد مرحله جدیدی شده و از سوی دیگر ارتش ترکیه و مزدوران آن در منطقه درع الفرات به سمت مناطق تحت سیطره کردها در حومه عفرین حمله کردند.

از جمعه‌شب ارتش سوریه سطح تنش و درگیری در حومه ادلب را وارد مرحله تازه‌ای کرد. بعد از ۴۸ ساعت حملات هوایی بسیار شدید و بی‌سابقه، جمعه‌شب یگان ویژه تکاوری ارتش سوریه (موسوم به «نیروهای ببر») به فرماندهی «سهیل حسن» برای محاسبه حساسیت و نقاط کمین گروه‌های تروریستی، عملیات‌های شناسایی را در دستور کار قرار دادند. در این عملیات شناسایی، تعداد محدودی از نیروهای تکاوری قوات النمر از محور غربی شهر قلعة المضیق وارد قلمرو اشغالی تروریست‌ها در منطقه کوهستانی سهل الغاب شدند که در کمین تروریست‌های «جبهه وطنیه» گرفتار شدند. در اثر این کمین، چند نیروی ارتش سوریه کشته و زخمی شدند.

لازم به ذکر است که تلفات در عملیات‌های شناسایی امر متداولی است. در جریان عملیات آزادسازی حلب، نیروهای ارتش سوریه حدود سه هفته در کنار رزمندگان فلسطینی «لواء قدس» از محور «مزارع الفلاح» و «حندرات» به طور مداوم به مواضع تروریست‌ها حمله می‌کردند تا اولا تمرکز تروریست‌ها به این سمت جلب شده و از شمال شرق حلب غفلت کنند، ثانیا کمین‌ها و تونل‌های آنان در فلاح و حندرات به عنوان دروازه‌های شمالی حلب کشف گردد.

همزمان با این تحولات، ارتش سوریه اعلام کرد نیروهای جدیدی به نقاط مرزی مشرف بر قلمرو ادلب ارسال خواهد کرد. در واکنش به این اقدام، گروه تروریستی هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) با استفاده از نیروهای موسوم به خط‌شکن به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله کرد.

در نتیجه درگیری‌های پراکنده دیروز در حومه ادلب، سه گروه بزرگ تروریستی مدعی شدند مجموعا نزدیک به ۳۰ نیروی ارتش سوریه را به قتل رسانده‌اند؛ اما منابع وابسته به دمشق تعداد کشته‌های ارتش را کم‌تر از ده نفر خواندند. در این درگیری‌ها، گروه تروریستی «جبهه وطنیه» دو پایگاه ارتش سوریه را با موشک هدف قرار داده و یک خودروی نظامی را منفجر کرد. هم‌چنین در کمین سهل الغاب تلفات اندکی به ارتش وارد ساخت. از سوی دیگر اتاق عملیاتی «وحرض المؤمنین» از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه ارتش سوریه در محور «المشاریع» حمله کرد که تعداد اندکی تلفات داشت. گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام» نیز از طریق یک عملیات خط‌شکن و شلیک موشک و خمپاره تلاش کرد تلفاتی به ارتش سوریه وارد کند که تقریبا ناکام ماند!

صبح شنبه رسانه‌های سوری خبری را منتشر کردند که ابعاد جدیدی از عملیات احتمالی را نشان می‌داد. بر پایه این اخبار، «ماهر اسد» حکم فرماندهی عملیات آزادسازی ادلب را دریافت کرده است! ماهر اسد از فرماندهان نزدیک به محور مقاومت در ارتش سوریه است و انتصاب وی می‌تواند پیام مهمی برای آنکارا به دنبال داشته باشد.

عصر شنبه اما رخداد جدید و بی‌سابقه‌ای رخ داد. ارتش سوریه از طریق پایگاهی در شهر «بریدیج» واقع در شمال غرب استان حماه، پایگاه ارتش ترکیه در منطقه «شیر مغار» را با موشک و خمپاره هدف قرار داد که ۴ کشته و تعدادی زخمی را به دنبال داشت. ترکیه به این حمله واکنشی نشان نداد؛ اما دقایقی بعد از این حمله هلی‌کوپترهای ارتش ترکیه در پایگاه شیر مغار فرود آمدند تا جنازه‌ها و مجروحین را به کشورشان منتقل کنند!

همزمان با این تحولات، ارتش ترکیه و مزدوران آن در منطقه درع الفرات که در قالب «ارتش وطنی» زیر نظر آنکارا سازماندهی شده‌اند، روستاهای شمال تل رفعت و منغ حمله کردند. این منطقه در سیطره شبه‌نظامیان کرد موسوم به قسد می‌باشد. منابع غیررسمی ارتش ترکیه، هدف اولیه این عملیات را تأمین امنیت جاده ارتباطی میان اعزاز و عفرین عنوان کردند؛ اما به نظر می‌رسد آنکارا تلاش می‌کند تا «تل رفعت» و «منغ» را اشغال کند!

در همان ساعت اولیه عملیات ارتش ترکیه، روستای «مرعناز» توسط ارتش وطنی اشغال شد. اندکی بعد منابع وابسته به آن‌ها ادعا کردند روستاهای «المالکیه» و «شوارغه» نیز به اشغال مزدوران ترکیه درآمد. با این حال نیمه شب اخبار جدیدی منتشر شد که ثابت می‌کرد مزدوران ترکیه از این سه روستا عقب‌نشینی کرده‌اند! همزمان تصاویری از حضور وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش ترکیه در اتاق عملیات فرماندهی این عملیات منتشر شد!

ارسال نظر: