فضائلی در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران

جوانان گام دوم انقلاب را با استفاده از تجارب نسل اول محکم بردارند/ مردم مدیران جهادی و انقلابی انتخاب کنند

کدخبر: 2312480

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با توصیه به مردم، مسئولین و دولت به منظور پرهیز از لفاظی و اجابت‌های شعاری نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: مردم باید مدیران معتقد به توانایی داخلی و تفکر انقلابی و جهادی انتخاب کنند از وظیفه دولت برای گسترش معنویت و الگوی دهی به جامعه در رفتار، کردار، سلوک زیست و زندگی طبق قانون اساسی گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مهدی فضائلی تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره اهمیت و ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب در سالگرد چهلمین فجر جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای را به عنوان گام دوم انقلاب صادر کردند که این بیانیه بعد از برگزاری باشکوه راهپیمایی 22 بهمن و حضور با عظمت و حماسی مردم ایران اسلامی در کشور صادر شده است.

وی افزود: این بیانیه در اولین روزهای ورود به دهه پنجم انقلاب صادر شده است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بسیار با اهمیت است و باید همه اقشار جامعه و نخبگان آن را مطالعه و درجهت تبیین آن تلاش کرده و مسئولان هم در جهت تحقق و اجرای مفاد آن گام بردند گفت: برخی از افراد تعبیر مانفیست و برخی افراد تعبیر منشور را درباره بیانیه گام دوم انقلاب کرده‌اند.

گام دوم انقلاب؛ ترسیم چشم انداز روشن ایران اسلامی

وی تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب بسیار جامع است چرا که از فراگیری محتوایی برخوردار بوده و ضمن نگاهی به گذشته و تاریخ به شرایط امروز کشور و توصیف وضعیت فعلی پرداخته و نقطه روشن و چشم‌اندازی را برای آینده جمهوری اسلامی تعیین و ترسیم کرده است همچنین راه رسیدن و تحقق این نقطه روشن را تبیین کرده و موتور محرک و پیشرانی که می‌تواند این مسیر را طی کند تا به چشم‌انداز اصلی برسد در این بیانیه وجود دارد.

فضائلی با بیان اینکه در این بیانیه اشاره گذرایی به انحطاط ایران در دوران تاریخ قاجار و پهلوی دارد گفت: دستاوردهایی که در طول 4 دهه اخیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده به صورت صریح در این بیانیه تنظیم شده است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: وضعیت و ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های موجود در کشور به صورت بسیار واقع‌بینانه در بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد.

گام دوم انقلاب؛ تمدن زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج)

وی خاطرنشان کرد: تمدن نوین اسلامی به عنوان چشم‌انداز روشنی است که رهبری معظم انقلاب به عنوان نقطه‌ قابل دست‌یافتنی و تمدنی که می‌تواند زمینه‌ساز و فراهم آورنده بستر حضور حضرت ولی‌عصر (عج) در این بیانیه وجود دارد.

وی گفت: اگر چه سال جاری، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفته‌ایم اما می‌دانیم که دشمنان انقلاب اسلامی به زعم باطل خود منتظر بودند که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران برگزار نشود و حتی آمریکایی‌ها با برنامه‌ریزی‌های متعدد وعده ندیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را داده بودند و می‌دانیم که آنها اینگونه نیست که فقط بلف بزنند اما همواره اینگونه بوده است که وعده‌هایی را داده‌اند و برای وعده‌های خود برنامه‌ریزی قبلی کرده‌اند. این در حالی است که به فضل الهی و همراهی مردم و رهبری خردمندانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این نقشه‌ها بر آب شده و مانند دیگر نقشه‌های دشمنان محاسبات‌شان باطل شده است.

فضائلی افزود: اگر چه 40 سالگی در عمر انسان بخش مهمی و نیمی از عمر وی را شامل می‌شود و توقع پختگی و بلوغ و تجربیات همه‌جانبه‌ای را از افراد می‌توانیم داشته باشیم، این در حالی است که چهل سالگی در عمر تمدن‌ها عمری طولانی محسوب نمی‌شود چرا که وقتی عمر هزار ساله برای یک تمدن حساب می‌شود قطعا 40 سال عمر طولانی به حساب نمی‌آید.

گام دوم انقلاب و ۷ توصیه رهبری به جوانان برای رسیدن به تمدن نوین

تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در طول 40 سال دستاوردها و تجارب بزرگی را به دست آورده و آن را برای برداشتن گام دوم قطعا به پای خواهد گرفت که بر همین اساس بیانیه گام دوم انقلاب صادر شده است.

وی اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب، توصیه‌هایی برای رسیدن به چشم‌انداز و تحقق آن برداشته شده است که مهمترین آن بحث پیشرفت و تلاش بیشتر برای رسیدن به دانش و انواع فناوری‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی و تلاش در جهت تحقق بیشتر عدالت و مبارزه مؤثرتر با فساد است.

فضائلی با بیان اینکه 7 توصیه از سوی مقام معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان صورت گرفته است گفت:‌معظم‌له در این بیانیه توصیه‌هایی را به جوانان به منظور رسیدن به تمدن نوین انقلاب اسلامی فرموده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: موتور محرک و نیرویی که می‌تواند جامعه ما را با تحقق توصیه‌های رهبری انقلاب به تمدن بزرگ برساند، جوانان هستند. ضمن اینکه 36 میلیون جمعیت کشورمان جوان محسوب می‌شوند و همچنان جامعه‌ای پویا و جوان به حساب می‌آییم و نیروی جوان مؤمن و تحصیل‌کرده و باانگیزه قطعا قدرت بالایی برای پیشبرد برنامه‌ها و تحقق اهداف دارد.

به توانایی جوانان و انگیزه و ایمان آنها نیاز داریم

وی گفت:‌ عمده دستاوردها در عمر 40 ساله انقلاب اسلامی توسط جوانان و نیرو و توانایی آنها به دست آمده است وا گر به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بازگردیم و به نهادهایی که برای تأمین امنیت و سازندگی کشور تشکیل شده است نگاهی بیندازیم، متوجه حضور این جوانان در آنها شده و می‌بینیم که جوانان مؤمن و متعهد و با انگیزه در ارکان اصلی سپاه پاسداران، جهادسازندگی و وزارت اطلاعات حضور دارند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه توضیحاتش افزود: بروز غائله‌های اوایل پیروزی انقلاب در کشور مانند غائله‌های گنبد، آذربایجان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با برنامه‌ریزی و حماسه‌آفرینی جوانان خاتمه پیدا کرد. ضمن اینکه رشادت‌های جوانان در 8 سال دفاع مقدس باعث شد که حتی یک سانتی‌متر از خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار نگیرد همچنین عمده رزمندگان ، جوانان 20 تا 25 ساله بودند.

فضائلی اظهار داشت: دانشمندان و پژوهشگران کشورمان در دهه 80 که تلاش‌هایی را برای فناوری هسته‌ای انجام دادند عمدتاً جوان بودند و در گزارشات در میانگین سنی آنها عنوان شده که این دانشمندان بین 30 تا 35 سن داشته و دارند.

مسئولیت‌ها را به نسل فعلی با استفاده از تجارب نسل اول بدهیم

وی افزود: اگر پیشرفت‌ها و دستاوردهای امروزه از سوی جوانان به دست آمده در ادامه کار هم چاره‌‌ای جز سپردن کار به جوانان نداشته و نداریم چرا که آنها با انگیزه و با اراده هستند و نسل اول و دوم انقلاب باید آماده واگذاری مسئولیت به آنها باشند ضمن اینکه این نسل باید تجارب خود را در اختیار نسل جوان بگذارد و نسل فعلی هم باید خود را آماده پذیرش مسئولیت‌ها کند.

وی با اشاره به تفاوت نسل اول و دوم انقلاب با نسل فعلی گفت: جوانان اوایل انقلاب از نقطه صفر تلاش کرده و پیشرفت‌ها و دستاوردهای اخیر را به دست آوردند ضمن اینکه هیچ تجربه‌ای برای تشکیل نظام اسلامی و الگویی برای آن وجود نداشت که البته به برکت وجود حضرت امام خمینی (ره) این الگو به نام جمهوری اسلامی ایران و با نظر مثبت اکثریت مردم به دست آمد.

حرکت با استحکام به سمت اجرای گام دوم انقلاب با فرصت دهی به جوانان

تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در دوران دفاع مقدس جوانان کشورمان تجربه جنگ نداشتند ولی جوانان فعلی بهتر است بدانند که در گام دوم انقلاب این فرصت برای آنها وجود دارد که از تجارب نسل اول و دوم استفاده کرده و سرمایه بسیار گران‌بهایی به نام تجربه را برای خود به یدک دارند تا بتوانند گام دوم را با استحکام بیشتری بردارند.

فضائلی اظهار داشت: بیانیه دوم انقلاب بسیار صادقانه نوشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه صداقت در رهبری جامعه و مسئولان می‌تواند منجر به وجود آمدن اعتماد بین مردم شود، تصریح کرد: وقتی صداقت در بین مسئولان جامعه وجود نداشته باشد مردم هر موضوعی را که می‌شنوند به آن تردید خواهند کرد. لذا صداقت حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در گفتار و رفتار برای مردم و امت بسیار اهمیت دارد.

فقط ۵ واژه از ۶ هزار کلمه در بیانیه دوم مربوط به رهبری است

تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از کمرنگ‌ ترین بخش‌های بیانیه دوم انقلاب وجود رهبری در بین کلمات آن است چرا که کمتر از 5 مورد در بین 6 هزار کلمه این بیانیه واژه‌های مربوط به رهبر معظم انقلاب وجود دارد این در حالی است که بسیاری از دستاوردهای سه دهه اخیر مرهون عنایت و مدیریت مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان بوده است.

وی با بیان اینکه در بیانیه دوم انقلاب مقام معظم رهبری تصریح کرده‌اند که آماده پذیرش خطاها هستند ضمن اینکه در بخش دیگری ایشان فرموده‌اند که فاصله طولانی با عدالت مورد توقع از سوی ایشان وجود دارد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در پیام‌های نوروزی آغاز هر سال عوامل پشت صحنه به ایشان پیشنهاد کردند که رهبر انقلاب کاغذهای یادداشتی خود را کنار گذاشته و عوامل تدوین فیلم در بخش‌هایی که ایشان به آن کاغذها نگاهی می‌اندازند را کنار بگذارند این در حالی است که معظم‌له در پاسخ به این افراد فرمودند که من رهبر جامعه هستم و مردم باید همانطوری که من هستم مرا ببینند. لذا به صراحت می‌گویم که این رفتار مقام معظم رهبری یعنی صداقت ویژه رهبر انقلاب.

مردم مدیران انقلابی و تفکر جهادی و معتقد به ظرفیت‌های داخلی انتخاب کنند

وی گفت: جریان انقلابی باید به شعارهای انقلاب توجه ویژه‌ای داشته باشد این در حالی است که مردم از ما سوال می‌کنند که چگونه ما می‌توانیم در صنایع موشکی پیشرفت داشته و موشک 2 هزار کیلومتری نقطه‌زن بسازیم اما نمی‌توانیم خودروی خود را اصلاح کنیم؟ مردم می‌گویند چطور است که در زمره 10 کشور دارنده فناوری ماهواره در دنیا محسوب می‌شویم ولی در صنایع و کارخانجات کشور عقب‌ افتاده‌ایم و در جا می‌زنیم؟ مردم می‌گویند چطور است که در علم نانو و بیو پیشرفت کرده‌ایم ولی در تعداد زیادی از علوم عقب مانده‌ایم.

وی در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد: هر جا با مدیریت و تفکر انقلابی و جهادی رفتار کرده‌ایم و مدیران باانگیزه،‌با اراده و با باور به ظرفیت‌های درونی و جهادی انتخاب و آنها اقداماتی را انجام داده‌اند دستاوردهای بزرگی را به دست آورده‌ایم.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: اگر امروز در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور کمبود داشته و در تحقق عدالت و مبارزه با فساد پیشرفتی نداشته‌ایم به دلیل عدم فقدان جریان انقلابی و وجود مدیران جهادی و تفکر انقلابی است که البته این امر باید توسط جامعه درک شده و آنجایی که مردم می‌خواهند انتخاب کنند اینگونه رفتار نکنند.

پرهیز از نگاه تشریفاتی به بیانیه گام دوم انقلاب

وی گفت: نباید به بیانیه گام دوم انقلاب نگاه تشریفاتی داشته باشیم و باید به سمت عمل به مفاد آن حرکت کنیم.

فضائلی تصریح کرد: امروز همه دولتمردان باید برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تکلیف پررنگ‌تری را احساس کنند و حتی در بخش‌هایی از این بیانیه رهبر انقلاب به مسئولیت دولت اشاره‌های صریحی داشته‌اند.

وی گفت: در حوزه اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب تأکیدات فراوانی صورت گرفته است که باید در جهت گسترش معنویت و اخلاق همه آحاد جامعه گام برداشته و مسئولیت دارند.

دولت از لفاظی پرهیز کرده و وظایفش را نسبت به گام دوم عمل کند

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه با لفاظی و اجابت‌های شعاری مفاد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب حل نشده و باید اقدام عملی در این خصوص صورت گیرد، گفت: طبق قانون اساسی دولت وظیفه گسترش معنویت در جامعه را دارد.ضمن اینکه بخش دیگر وظیفه دولت آن است که بتواند الگوی خوبی برای جامعه در رفتار، کردار، سلوک زیست و زندگی باشند. همچنین در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید دولت بستر گسترش معنویت و اخلاق را دنبال کند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: دولت مسئولیت جدی برای پیگیری اقتصاد مقاومتی داشته و نباید نگاه تشریفاتی به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) برای اجرای دقیق بیانیه گام دوم انقلاب کمک‌ حال مدیران، مسئولین و مردم و همه اقشاری که در این خصوص گام برمی‌دارند باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: