مسعود غزنچایی در گفت‌وگو با فارس:

«همبازی» برای پرکردن آنتن تلویزیون ساخته نشده است/ نمی‌توانیم بگوییم بازی نکنید

عنوان

مسعود غزنچایی، مجری برنامه «همبازی» ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم مانع حرکت مخاطب به سمت بازی‌های رایانه‎‌ای شویم، گفت: برای مقابله با این وضعیت، باید بازی‌های خوب ایرانی را به خانواده‌ها و مخاطبان معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، برنامه تلویزیونی «همبازی» با شعار «اولین برنامه تلویزیونی درباره ویژگی های خوب بازی»، یکی دو هفته ای است که به روی آنتن شبکه پنج سیما رفته است. این برنامه که در مدرسه سینمایی عمار تولید شده، رویکردی متفاوت با سایر برنامه های رسانه ملی در مواجهه با پدیده بازی بخصوص بازی های رایانه ای در پیش گرفته است. مسعود غزنچایی، اجرای این برنامه تلویزیونی را برعهده دارد با او گفتگویی داشتیم که می خوانید.

*در ابتدا درباره برنامه «همبازی» و چگونگی شکل گیری آن صحبت کنید؟

«هم بازی»، در نوع خودش، برنامه جدیدی در حوزه تولیدات تلویزیونی محسوب می شود زیرا برنامه هایی که پیش از این در مورد بازی ها ساخته شده اند، معمولا در قالب برنامه هایی خانواده محور بوده و بر روی تأثیرات مخرب بازی های رایانه ای بر روی کودکان و نوجوانان می پردارند و یا صرفا به معرفی یک اپلیکیشن یا بازی می پردازند و از معرفی بازی سازها صرف نظر می کنند. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد من در دانشگاه هنر، بازی های رایانه ای و چگونگی به کارگیری عناصر داستانی و دراماتیک در این بازی ها بود، به همین دلیل، می توانم اعلام کنم که تقریبا تمامی پایان نامه های نوشته شده در این حوزه، در مورد تاثیرات منفی بازی های رایانه ای روی کودکان و نوجوانان است. این مسئله در مورد برنامه های تلویزیونی هم صادق است تا به حال برنامه ای نداشتیم که مانند «هم بازی» بخواهد بازی ایرانی معرفی کند و از آن مهم تر، از خود بازیساز دعوت کند تا به معرفی اثرش بپردازد.

*لزومی دارد در تلویزیون بازی ها را معرفی و ترویج کنیم؟

علت ساخت برنامه تلویزیونی «هم بازی»، خلاء نبود چنین برنامه ای در تلویزیون بود زیرا هیچ وقت، نمی توانیم بگوییم مخاطب سراغ وسیله، بازی و یا یک برنامه سرگرم کننده نرود چون مخاطب از هر طیفی که باشد، به سرگرمی نیاز دارد. مخاطب به دلیل جذابیت، به سراغ بازی می رود حتی اگر آن بازی، ویژگی های نامناسبی داشته باشد، کاری که می توانیم انجام بدهیم این است که وارد عرصه شده میدان وارد شده و در این زمینه، نقش آفرینی کنیم. خوشبختانه در کشور ما بازیسازهای مختلفی فعالیت می کنند و در حال حاضر، حتی یک نوجوان هم می تواند بازی ساده ای تولید کند و در شبکه های اجتماعی منتشر کند. با توجه به این مسائل، چرا ما نباید نوجوانان و جوانانی را که علاقمند به بازیسازی هستند ترغیب نکنیم تا در این حوزه فعالیت کنند.

*مخاطب برنامه چه کسانی هستند؟

بیشترین تفاوت رویکرد و ساختار برنامه «هم بازی» نسبت به سایر برنامه ها در این است که «هم بازی» برای پرکردن آنتن تلویزیون ساخته نشده است. تنوع بخش های مختلف آن باعث می شود مخاطب از هر طیف و هر گروه سنی در زمان اندک، محتوا و خوراک مناسب خودش را دریافت کند. در واقع، مخاطب همبازی، گروه فکری یا سنی خاصی نیست. ضمن اینکه با توجه به تعدد شبکه های مختلف و فضای مجازی، دوران برنامه های سرگرم کننده با زمان طولانی، به پایان رسیده است. برنامه های طولانی در نگاه نخست برای مردم جذاب است ولی در درازمدت فایده ای برای مخاطبان ندارند. اما وقتی یک بازی ایرانی را معرفی کنیم تا بچه ها آن را انجام بدهند به شدت جذاب تر است. متاسفانه امروز، برنامه هایی داریم که کودکان را دعوت به انجام بازی های خارجی می کنند که این موضوع اصلا خوب نیست. اگر بازی های ایرانی معرفی شوند، شاهد افزایش انگیزه بازیسازهای داخلی و به دنبال آن تولید بازی های جدید خواهیم بود؛ همچنان که از زمان های قدیم، کشور ما محل ابداع بازی های مختلف مانند چوگان و بازی های محلی دیگر بوده است.

*هدف اصلی برنامه هم بازی چیست؟

از اهداف اصلی «هم بازی» معرفی و ترویج انواع بازی های خوب اعم از بازی های رایانه ای و غیر رایانه ای است، ما نمی توانیم مانع حرکت مخاطبان به سمت انجام بازی های رایانه ای شویم؛ از طرفی امروزه فضای مجازی توسعه پیدا کرده و در دسترس تمامی اقشار است الان یک کودک می تواند هر فیلمی را که حتی برای سن او ساخته نشده، مشاهده کند. برای مقابله با این وضعیت، ما باید ذهن کودک و نوجوان را روی چیزی که برایش مفید است، متمرکز کنیم تا مطالب بهتر و مناسب سن خود را دریافت کند. برخی از خانواده ها در مواجهه با بازی های رایانه ای محتاط هستند و اجازه نمی دهند، فرزندان شان هر بازی را انجام بدهند و یا اینکه ابتدا خودشان بازی  را تست می کنند. اما در طرف دیگر خانواده هایی هستند که شرایط بازتری دارند و برای فرار از وقت گذاشتن برای فرزند خود، کنسول بازی یا یک تبلت خریداری می کنند و او را با این وسیله سرگرم می کنند تا به کارهای خودشان بپردازند. بازی صرفا مختص بچه ها نیست و تمامی رده های سنی حتی بزرگسالان را هم دربر می گیرد و معمولا بازی ها برای رده های سنی مختلف طراحی تولید می شوند؛ بازی های حرکتی هم به علت اینکه بدن انسان باید دائما در تحرک باشد، برای تمامی رده های سنی کاربرد دارد.

*خودتان الان بازی می کنید؟

خودم زمانی که نوجوان بودم مثل همسن و سال هایم بیشتر بازی های رایانه ای استراتژی انجام می دادم اما به مرور زمان  و در حال حاضر، تقریبا به صفر رسیده است.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته، روزهای زوج، از شبکه پنج سیما، ساعت 16:15 به روی آنتن می رود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

کبریت مدیا بین کودکان رفت؛

قهرمان کودکان ایرانی کیست!؟

جاسوسی با ساعت مچی!

جلسه در پشت درهای بسته ادامه دارد. اعضای تیم هسته‌ای کلافه و خسته به نظر می‌رسند. مطابق قرار تلفن‌های همراه بیرون اتاق نگه داشته شده تا محتوای بحث‌ها بیرون نرود ولی هیچ‌کس حواسش به ساعت مچی یکی از اعضای تیم نیست...

گوشی قاچاق را چگونه بشناسیم!؟

چگونه باید گوشی‌های قانونی را فعال کرد؟

ما سوار اسنپ می‌شویم یا اسنپ سوار ما!

در این ویدئو توضیحات یک هکر را خواهید شنید درباره دسترسی‌های غیرضروری که این نرم‌افزار به اطلاعات گوشی ما پیدا می کند.

مهم‌ترین مطالب سرویس

به مناسبت چهلمین روز از حادثه تروریستی در تهران؛
پخش تله تئاتر "بلندی های زیرپا" از شبکه چهار سیما
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین