خبرگزاری نسیم

۱۳۹۱/۴/۶
 - 
۱۹:۳۶
 | 
گروه :
فرهنگی
 - 
دین و اندیشه
 | 
 | 
منبع :
رسا
 | 
جغرافیا :
ایران - تهران
اخبار آرشیوی / رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: درس‌های خارج در آینده نباید به شکل کنونی باشد، باید درس خارج تخصصی داشته باشیم/ حوزه راهی برای گریز از تحول در جهت برآوردن نیازهای نظام اسلامی ندارد/ برخی در پوشش حوزه سنتی، می‌خواهند حوزه را از نظام جدا کنند
خبرگزاری رسا نوشت:
حجت‌الاسلام سیدصمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و استاد خارج فقه حوزه علمیه در گفتگویی بایدهای و نبایدهای مدیریت حوزه‌های علمیه و مدیریت تحول در این نهاد را مورد بررسی قرار داده است. وی در این گفتگو با بیان این مطالب اظهار داشته است:

- خیلی‌ها معتقدند مدیر حوزه با مسائلی مواجه است که هر چند جوان و اهل تحول باشد، اما عملا کاری از پیش نمی برد. سلسله مراتب و ساختارهای تأثیرگذار در حوزه طوری است که به مدیریت فرصت فعالیت و ایجاد تحول نمی‌دهد؛ از این رو مدیر، مجری امور جاری حوزه؛ از قبیل امور عادی مدارس و اساتید و دروس است.

- مقام معظم رهبری گفتند اگر به حوزه قم هم نرسیم، این طور نیست که دائمی باشد، من دیدم که ذائقه و سلیقه ایشان خیلی به تحول نزدیک است و بسیار نسبت به این مسأله شائق هستند. تلقی بنده و بسیاری دیگر این بود که بعد از این سخنان رهبری، مدیری جوان تر و اهل تحول که آشنا به مسائل جهان است، می آید و زمینه برای ایجاد تحولات اساسی در حوزه فراهم می‌شود، اما این گونه نشد.

- تحولاتی که در دوره بعد انجام شد بیشتر تحولات شکلی بود؛ نمونه آن جداکردن صف از ستاد و راه اندازی نمایندگی‌ها و مراکز استانی است.

- برخی مدرسین سطح حوزه یک ترسی دارند که حوزه حکومتی می‌شود و در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد و مدیریت آن به دست کسانی می‌افتد که به رهبری خیلی ارادت دارند؛ همین ترس باعث شد که خیلی محکم بگویند فاجعه شده و صورت مسأله را کاملا پاک کنند.‌ اینها می‌گفتند چون اساتید مدارس را مدیران انتخاب می کنند و مدیران هم نوعا حکومتی هستند، پس ما از تدریس می‌افتیم. از طرف دیگر می گفتند اگر این طرح اجرا شود، سیستم دروس آزاد به سبک مدرسه آیت الله گلپایگانی تعطیل می شود. چنین قیاسات توهمی باعث رویارویی با این طرح شد؛ در حالی که حوزه آنقدر طلبه دارد که اگر درصدی از آنها وارد سیستم مدرسه‌ای شوند، دروس آزاد تعطیل نمی شود.

- بسیاری از حوزویان و اساتید، واقعا به نظام اسلامی و رهبری اعتقاد دارند، ولی برخی این گونه نیستند. اینها می گویند حوزه، حوزه مراجع است؛ ولی فقیه نباید دخالت کند. درست است که در نظام هستند و به نظام اعتقاد دارند، ولی در تلاشند حوزه از حالت مرجعیتی سنتی جدا نشود. به نظر می رسد برخی از این مدرسین جدید هم تمایل دارند به مرجعیت برسند و صاحب حوزه و زعیم آن شوند؛ از این رو هیچ تمایلی به تغییر شکل حوزه ندارند. اینها می ترسیدند اگر این سیستم "هدایه تا کفایه" در مدرسه معصومیه پا بگیرد، تعداد مدارسی که بر اساس این سیستم عمل می‌کنند، افزایش یابد.

- در حال حاضر حوزه آماده تحول نیست. ما فکر می‌کردیم برخی از این مدرسین جدید که با سبکی نوین کار می کنند و زبان و علوم روز را می‌دانند، موافق این سبک خواهند بود؛ ولی اینها موافق نبودند.

- حوزه ای که در زمان جمهوری اسلامی و تحت حاکمیت ولایت فقیه است باید تحولاتی را مطابق با نیازهای نظام داشته باشد. امسال در مراسم آغاز سال تحصیلی، آیت الله مکارم در دارالشفا گفت: من به برادرمان آقای مقتدایی گفتم ببینید نظام چه نیازهایی دارد، تا حوزه با برنامه ریزی، این نیازها را از نظر علمی تأمین کند. خوب این تفکر که حوزه باید نیازهای حکومت اسلامی را رفع کند در سطوح بالای حوزه یعنی مرجعیت وجود دارد، اما بعضی ها خجالت نمی‌کشند و وقتی مقام معظم رهبری درباره حوزه صحبت می‌کنند، با انواع توجیهات سعی در کم رنگ کردن نظرات ایشان دارند.

- البته مقام معظم رهبری اگر چه درباره مسائل حوزه رهنمود می دهند، اما تمایلی به ورود در مباحث حوزه ندارند. در سفر دو سال پیش به قم هم رسما گفتند که تمایلی به دخالت ندارند. خیلی ها فکر کردند که حضرت آقا در این سفر امور حوزه را به دست می گیرد، ولی آقا حکیم‌تر از این حرفهاست. حتی برخی از ایشان خواسته بودند، ولی ایشان قبول نکرده بودند.

- حوزه زمان آیت الله حائری یزدی2000 طلبه داشت و در زمان آیت الله بروجردی در کل حوزه 3000 طلبه مشغول بودند، اما امروز 50 هزار نفر در حوزه هستند که از این تعداد، 10 هزار نفر غیر ایرانی‌اند؛ حوزه خواهران هیچ وقت به این گستردگی نبوده است. در حوزه اکنون مراکز تخصصی و مؤسسات زیادی مشغول به فعالیت هستند. این گستردگی، برنامه ریزی دقیقی را می‌طلبد.

- معتقدم درسهای خارج در آینده نباید به شکل کنونی باشد، باید درس خارج فلسفه، درس خارج جامعه شناسی، درس خارج مدیریت و دروس خارج تخصصی داشته باشیم. با این رویکرد مراجع آینده هم مراجع ویژه هستند؛ چون همه چیز را همگان نمی‌دانند.

- اکنون دوران علامگی به پایان رسیده؛ علامه یعنی کسی که همه چیز را می داند؛ با این گستردگی علوم و تخصص ها این دیگر امکان ندارد. برای این کار هم باید مؤسسات تخصصی در متن حوزه شکل گیرد و طلاب به صورت تخصصی وارد رشته های مختلف شوند.

- مؤسسات تخصصی در متن حوزه شکل گیرد و طلاب به صورت تخصصی وارد رشته‌های مختلف شوند. وجوهاتی هم که در اختیار حوزه قرار می‌گیرد باید بصورت بودجه در اختیار این مؤسسات گذاشته شود، تا به صورت شهریه به دانش پژوهان خود بدهند.

- شهریه‌ها باید تبدیل به بودجه شود و بودجه در اختیار یک طرح تحول برانگیز قرار گیرد و کسانی که در رشته های مختلف استعداد دارند و می خواهند در آن رشته مجتهد شوند از نظر مالی کاملا تأمین شوند.

- آیت الله مکارم مرا فرا خواند و گفت من طرحی دارم که می‌خواهم مسؤولیتش را به شما بدهم؛ می‌خواهم کل حوزه را سه قسمت کنم؛ دو قسمت آن را بفرستم شهرستان و شرط کنیم که شهریه را به شرطی می‌دهیم که طلاب به شهرستان خودشان بروند؛ مثل طرح دولت برای کارمندها؛ یک سوم که باقی می مانند، باید نخبه باشند؛ یعنی در حد اجتهاد یا دارای شرایط رسیدن به اجتهاد باشند. بعد از من خواستند طرحی را برای اجرای این برنامه بنویسم و برای عملیاتی کردن آن رایزنی کنم، اما بعد از مدتی یک تیم از طرف مدیریت حوزه آمد و پیگیری کار را بر عهده گرفت و الان نمی دانم در چه وضعیتی است. این نمونه ای از طرح هایی است که می تواند هم حوزه قم را از تورم موجود نجات دهد و هم حوزه های شهرستان را تقویت کند.

- اگر مسئولان و محافل علمی کشور احساس کنند حوزه آماده سرویس دادن به نظام اسلامی نیست، این مسأله سبب می‌شود کم کم حوزه را رها کنند و حوزه سکولار دوباره پدید می آید. حوزه سکولار یعنی دستگاه علمی کشور بگوید ما چه ربطی به قم داریم و قم بگوید ما چه ربطی به تهران داریم و هر دو بگویند چه کار به نظام داریم؟

- ممکن است کسانی که چنین تلقی دارند برای نظام دعا ‌کنند و رأی هم بدهند، ولی این که نظام چه نیازهایی دارد که بتوانیم 50 هزار طلبه مستعد و جوان را طوری تربیت کنیم که فقط کارشان نماز خواندن و موعظه کردن نباشد، بلکه بر اساس دانش به تبلیغ بروند، این نقطه عطف تحول است.

- حوزه علمیه در بطن نظام است و هیچ راهی برای گریز از تحول ندارد؛ تأمین قاضی و امام جمعه و جماعت تاکنون بوده و خواهد بود، ولی در بحث اسلامی سازی علوم انسانی حوزه آماده نیست. راهش این است که تز حضرت آقا را بپذیریم و علوم انسانی را که صدای دانشجو و اساتید را در آورده، اصلاح و بومی‌سازی کنیم و این تنها با راه اندازی انجمن و مرکز و ... درست نمی‌شود.

- ما اگر علوم انسانی را به 20 رشته تقسیم کنیم و علاقه‌مندان به این رشته‌ها را گردهم آوریم، دانشجوهایی که از نقاط مختلف کشور برای تحصیل علوم حوزوی می‌آیند، جذب رشته خودشان می‌شوند و به جای اینکه در حوزه عمومی غرق، افسرده یا فرسوده شوند، تبدیل به نیروهای کارآمد می‌شوند. باید روی طلبه‌های جوان، مخصوصا کسانی که دانشجو هستند و یک رشته علمی را هم گذرانده‌اند، کار شود. وقتی کسی با فوق لیسانس به حوزه می‌آید، باید بورسیه‌اش کنیم تا دکترا هم بگیرد و در حوزه اجتهادش را هم کسب کند، تا بتواند مشکلات نظام را در رشته خودش حل کند. با این روش خواهید دید که دانشجویان به حوزه سرریز می‌شوند و دیگر سرخورده نخواهند شد.
دانلود فایل مرتبط با خبر :

دیدگاه ها

نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :    
خبرگزاری نسیم, نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= 11 + 8
377107

نظرات ارسال شده

تعداد کل نظرات تایید شده: 0
نظرات در دست تایید: 0
نظرات تایید نشده: 0