ماجرای "آزمایش اتمی فرانسه" که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، چیست؟ + فیلم

کدخبر: 993245

آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در خاک کشور الجزایر و آثار زیانبار آن، ابعاد دیگری از حضور استعماری فرانسه در این کشور را بر ملا ساخته است/ الجزایری‌های آسیب دیده از آزمایش اتمی فرانسه از بیماری‌های ناشناخته رنج می‌برند

الجزایری‌های آسیب دیده از آزمایش اتمی فرانسه سال‌هاست که از بیماری‌های ناشناخته رنج می‌برند. آزمایش‌های اتمی فرانسه در خاک الجزایر به سال‌های پایانی حضور استعماری فرانسه در این کشور باز می‌گردد. برخی اطلاعات در این زمینه نشان می‌دهد در فوریه سال ۱۹۶۰ میلادی فرانسوی‌ها، اولین بمب اتمی خود را در جنوب الجزایر منفجر کردند.

گروه بین‌الملل - نسیم: رهبر انقلاب در سخنان خود درباره بیانیه لوزان که چند روز پیش و در جمع مداحان سراسر کشور بیان شد، به نکته‌ای خاص درباره آزمایش‌های مخرب اتمی در جهان به ویژه توسط کشورهای عضو گروه 1+5 مانند فرانسه اشاره کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «حالا چند کشور جنایتکاری که خود‌هاشان یا بمب هسته‌ای را علیه ملّت‌ها به کار بردند مثل آمریکا، یا آزمایش کردند مثل فرانسه ــ فرانسه همین ده دوازده سال قبل از این سه آزمایش هسته‌ای پشت سر هم در اقیانوس کرد که این‌ها مخرّب است و محیط دریایی را نابود می‌کند؛ سه آزمایش هسته‌ای بسیار خطرناک؛ [در] دنیا هم یک جنجال مختصری کردند، بعد هم دهن‌ها را بستند، تمام شد ــ این‌ها دارند به ما می‌گویند!»

روایت زیر، یکی از اقدامات پاریس درباره آزمایش سلاح‌های کشتار جمعی خود است که حدود 50 سال پیش صورت گرفته و همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند، در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته است.

ماجرای آزمایش اتمی فرانسه در الجزایر

حضور استعماری فرانسه در الجزایر علاوه بر خسارتهای جبران ناپذیر اقتصادی سیاسی و فرهنگی و تلفات جانی بسیار، تبعات منفی دیگری را نیز به مردم الجزایر تحمیل کرده است. آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه درخاک الجزایر و آثار زیانبار آن، ابعاد دیگری از حضور استعماری فرانسه در این کشور را بر ملا ساخته است.

تاکنون نیز شماری از الجزایری‌های آسیب دیده از آزمایش هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر، خواستار دریافت غرامت از دولت فرانسه شده‌اند اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.
برخی گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که الجزایری‌های آسیب دیده از آزمایش اتمی فرانسه سال‌هاست که از بیماریهای ناشناخته رنج می‌برند. آزمایش‌های اتمی فرانسه در خاک الجزایر به سال‌های پایانی حضور استعماری فرانسه در این کشور باز می‌گردد. برخی اطلاعات در این زمینه نشان می‌دهد در فوریه سال ۱۹۶۰ میلادی فرانسوی‌ها، اولین بمب اتمی خود را در جنوب الجزایر منفجر کردند.
قدرت این بمب اتمی، شش برابر قدرت بمبی بود که آمریکایی‌ها در هیروشیما و ژاپن منفجر کردند. بر اساس همین اطلاعات، در فاصله سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ فرانسوی‌ها 17 بمب در خاک الجزایر منفجر کردند. چهار بمب در فضای باز و ۱۳ بمب دیگر در تونل‌های زیر زمینی منفجر شد.
فرا‌تر از آزمایش‌های هسته‌ای که آثار مخرب زیست محیطی آن همچنان پا برجا است، گفته می‌شود که استعمارگران فرانسوی برای مطالعه آثار تشعشعات هسته‌ای بر روی انسان، بیش از ۲۴ هزار زندانی الجزایری از جمله مبارزان بازداشت شده جبهه آزادی‌بخش ملی الجزایر را در معرض این تشعشعات قرار دادند. ضمن آنکه از این طریق، میزان مقاومت لباس‌های ضد تشعشعات هسته‌ای را نیز ارزیابی کردند.
تحقیقات انجام گرفته پس از آزمایش‌های هسته‌ای مشخص کرد که تشعشعات ناشی از انفجار اولین بمب هسته‌ای فرانسه تا شعاع ۷۰۰ کیلومتری آن را آلوده ساخته است و این آثار مخرب و زیانباری را بر محیط زیست و سلامتی افراد بر جا گذاشته است.
اما این پایان کار نیست. فرانسه پس از آن نیز بار‌ها اقدام به انجام آزمایش‌های مخرب هسته‌ای کرده است که به روایت «ویکی‌پدیای انگلیسی» از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ میلادی بیشتر از ۱۹۰ آزمایش اتمی در اقیانوس آرام انجام داده است. حتی پس از این سال‌ها نیز آزمایش‌های پاریس پایان نیافته و هنوز ادامه دارد.
ارسال نظر: