نقشه خطرناک واشنگتن برای کردستان عراق

کدخبر: 985934

تمام حملات هوایی که تاکنون توسط ائتلاف آمریکایی ضد داعش در عراق و سوریه انجام شده، تنها در مناطق تحت سیطره کردها بوده و این پوشش هوایی به صورت ۲۴ ساعته برقرار بوده است

بسیاری از تحلیلگران سیاسی اقدامات آمریکا را تلاش برای هموار کردن راه به منظور پیشروی هرچه سریعتر کردها در عمق خاک عراق و گسترش نفوذ آنان برای تشکیل دولت مستقل کردستان ارزیابی می‌کنند.

گروه بین‌الملل - نسیم: وزارت دفاع آمریکا چند روز پیش و همزمان با آغاز عملیات ارتش عراق برای آزادسازی استان صلاح الدین از نیروهای داعش، اعلام کرد؛ ائتلاف ضد داعش و جنگنده‌های آمریکایی هیچ پوشش هوایی را برای کمک به ارتش عراق انجام نمی‌دهند

با بازنگری روند حملات ائتلاف ضد داعش می‌توان متوجه شد که تمام حملات هوایی که تا کنون توسط ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه انجام شده است تنها در مناطق تحت سیطره کردها بوده و این پوشش هوایی تقریبا ۲۴ ساعته بوده و پیشروی نیروهای کرد در شمال عراق از جمله کرکوک و موصل روزانه ادامه دارد. این در حالی است که پیشروی ارتش عراق به دلیل عدم برخورداری از نیروهای هوایی پیشرفته با مشکلات عدیده مواجه است.

صراحت آمریکا در عدم کمک هوایی به ارتش عراق شبهه بزرگی را درباره هدف آمریکا از این عمل در مقایسه کمک های بدون وقفه به نیروهای کرد مطرح کرده است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی اقدامات آمریکا را تلاش برای هموار کردن راه به منظور پیشروی هرچه سریعتر کردها در عمق خاک عراق و گسترش نفوذ آنان برای تشکیل دولت مستقل کردستان و یا حداقل افزایش حوزه نفوذ دولت خودمختار این اقلیم در مناطق نفت‌خیز شمال عراق عنوان می‌کنند.

ارسال نظر: