داروی جدید درمان دیابت نوع ۲ در کشور رونمایی شد

کدخبر: 977443

داروی "سیتاگلیپتین" با نام تجاری"زیپتین" برای درمان دیابت نوع ۲ برای نخستین‌بار در کشور رونمایی شد/ تولید این دارو تاکنون در انحصار یک شرکت آمریکایی قرار داشت/ مشاور وزیر بهداشت: این دارو عوارض داروهای مشابه را ندارد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، داروی "زیپتین" نوعی دارو برای درمان دیابت نوع دو است که تا کنون جای این دسته از داروها در سبد دارویی درمان دیابت کشور خالی بوده و با راه اندازی خط تولید آن توسط شرکت داروسازی عبیدی امکان درمان بهتر و با عوارض کمتر برای بیماران فراهم شده است.

به گفته ریحانه روحانی، مدیر فروش منطقه شرکت داروسازی عبیدی تا پیش از این تولید داروی "زیپتین" در انحصار یکی از شرکت های آمریکایی بود که ایران با راه اندازی خط تولید آن، انحصار تولید این دارو را شکست.

وی افزود: هر بسته 28 تایی نوع خارجی داروی "زیپتین" حدود 270 هزار تومان در بازار عرضه می شد و هیچ شرکت وارداتی نیز مسئولیت واردات این دارو را به عهده نداشت و زیپتین خارجی به صورت تک نسخه ای و قاچاق در دسترس مردم قرار می گرفت . این در حالی است که قیمت نوع داخلی این دارو یک نهم تا یک دهم مشابه خارجی آن است و یک بسته 30 تایی آن به قیمت 30 هزار تومان عرضه می شود.

روحانی با تاکید بر اینکه تولید داخل داروی "زیپتین" صرفه جویی ارزی بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: همیشه جای خالی این دارو در درمان دیابت احساس می‌شد تا اینکه خط تولید آن توسط متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید.

جلیل فر: کیفیت داروی "زیپتین" داخلی با مشابه خارجی برابری می کند

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت داروسازی نیز با بیان اینکه نتایج تمامی تحقیقات از برابری کیفیت داروی "زیپتین" ایرانی با برند اصلی آن حکایت دارد، گفت: با توجه به تهیه دستگاه های استاندارد می توانیم این دارو را به میزان نیاز جامعه تولید کنیم.

فرزانه جلیل فر در حاشیه رونمایی از داروی "زیپتین" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی شش سال گذشته بسیاری از تجهیزات ساخت، آنالیز و بررسی دارو با قیمت های گزاف خریداری و به روز شده و به این ترتیب علاوه بر ارتقای کیفیت تولیدات امکان افزایش سرعت و حجم تولید نیز فراهم شده است.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت از لحاظ تعداد تولیدات در برخی از موارد رتبه اول و در برخی دیگر جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و از نظر ارزش ریالی نیز رتبه چهارم را داراست.

جلیل فر در خصوص کیفیت داروی "زیپتین" ادامه داد: این دارو پس از انجام کارهای تخصصی و کارشناسی و آنالیز پایداری محصول، با نوع برند اصلی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است و نتایج تمامی تحقیقات حاکی از برابری کیفیت این دارو با برند اصلی آن است.

جلیل فر با تاکید بر اینکه عوارض داروی "زیپتین" نسبت به سایر داروها بسیار کمتر است، گفت: با توجه به تهیه دستگاه های استاندارد و به روز کردن آنها، می توانیم این دارو را به میزان نیاز جامعه تولید کنیم.

وی در خصوص برنامه این شرکت برای صادرات این محصول خاطر نشان کرد: شرکت داروسازی عبیدی در زمینه صادرات جزو پیشکسوتان صنایع دارویی است اما با وجود کاهش حجم صادرات طی چند سال گذشته امیدواریم بتوانیم ظرفیت قابل توجی برای صادرات این محصول ایجاد کنیم.

به گفته جلیل فر تحقق صادرات نیازمند پشتیبانی های دولت و تهیه مستندات مورد نیاز برای ثبت دارو در سایر کشورها است.

از هر سه نفر در مناطق شهری یک نفر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا است

یک فوق تخصص غدد در حاشیه رونمایی از داروی "زیپتین" با بیان شیوع 30 درصدی بیماری دیابت و پیش دیابت در کشور گفت: داروی جدید درمان دیابت نوع دو از افت قند خون و افزایش وزن فرد دیابتی جلوگیری می کند.

فرزاد حدائق در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر شیوع بیماری دیابت در کشور حدود 8 درصد است که این آمار در مناطق شهری به 10 تا 15 درصد می رسد.

وی افزود: در صورتی که پیش‌دیابت را در آمار لحاظ کنیم با شیوع بیش از 30 درصد مواجه خواهیم بود.

این فوق تخصص غدد در خصوص بروز موارد جدید این بیماری در کشور گفت: میزان بروز موارد جدید بیماری دیابت در سال حدود یک درصد است به طوری که اگر 50 میلیون نفر آمار جمعیت شهری در کشور باشد سالانه حدود 500 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

حدائق کاهش انسولین و افزایش وزن را از مهمترین عوارض داروهای درمان دیابت دانست و گفت: داروی جدید درمان دیابت نوع 2 افت قند خون در فرد ایجاد نمی کند و از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر اینکه "زیپتین" پس از "متفورمین" جایگاه محکمی را در درمان دیابت به خود اختصاص خواهد داد، اضافه کرد: بیماران دیابتی باید توجه کنند که هرچه دارو از کیفیت بالایی برخوردار باشد بازهم برای درمان بیماری خود باید نسبت به تغییر رفتار و سبک زندگی و تغذیه اقدام کرده و فشار خون و چربی خون خود را در کنار قند خون کاملا تحت کنترل قرار دهند.

این فوق تخصص غدد در پایان خاطر نشان کرد: بیمار دیابتی که سیگار مصرف می کند نمی تواند انتظار درمان دیابت با مصرف دارو را داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت: هیچ دارویی در دیابت درمان صد درصدی نیست

علیرضا استقامتی در حاشیه مراسم رونمایی از داروی "زیپتین" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی سالیان گذشته در درمان دیابت به طور سنتی بسیار محدودیت داشتیم که به دنبال انجام مطالعات علمی و تخصصی روش جدیدی برای درمان این بیماری بر مبنای تاثیر مستقیم غذا بر دستگاه گوارش توسط دانشمندان ابداع شد .

وی افزود: درمان های دارویی دیابت که از قدیم رایج بوده در کنار کنترل قند خون و کمک به بهبود بیماری، عوارض خاص و ناخواسته ای را به همراه دارند اما درمان های جدید دیابت تحولی تازه در مدیریت این بیماری مزمن بوجود آمده است .

دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت اضافه کرد: داروی "زیپتین" مهارکننده آنزیم هایی است که هورمون GLP 1 را از بین می برند و از این طریق باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و می تواند در درمان دیابت موثر باشد .

استقامتی تاکید کرد: هیچ دارویی بیماری دیابت درمان صد درصد نیست و تمامی درمان ها تا حدی کمک کننده هستند و "زیپتین" نیز می تواند به عنوان داروی مکمل مورد استفاده قرار گیرد .

به گفته وی این داروی جدید به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شوند برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

مشاور وزیر بهداشت در انجمن های علمی پزشکی تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف خودسرانه هر دارویی از جمله؛ "زیپتین" خودداری کنند و باید این دارو را با مشاوره و تجویز پزشک مصرف کنند و همچنین نباید درمان های خود را تغییر دهند چرا که این دارو مکمل سایر درمان هاست.

ارسال نظر: