"اهتمام به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حرکتی فرا ملی است"

کدخبر: 976326

دبیر کنگره اقتصاد مقاومتی در پاسخ به «نسیم» با بیان اینکه دولت در برگزاری این کنگره همکاری خوبی داشته است، افزود: حتی مسئولیت برگزاری برخی از پنل‌های تخصصی بر عهده دستگاه‌های دولتی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمودرضا شمس دولت‌آبادی، دبیر کنگره اقتصاد مقاومتی با حضور در نشست خبری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه هدف این کنگره بررسی مجموعه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و تجربه مدیران در بخش‌های مختلف است گفت: نزدیک به ۱۰ وزارت‌خانه و ۲۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی و ۱۰ نظام مسئول برای اجرای این کنگره همکاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه وظایف وزارتخانه‌های مختلف در سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده است، ادامه داد: افتتاحیه و اختتامیه این کنگره با حضور روسای ۳ قوه خواهد بود و در روز دوم پنل‌های تخصصی را با حضور اساتید برجسته برگزار خواهد شد و امیدواریم جمع‌بندی این همایش به صورت راهبرد عملی مورد استفاده وزارتخانه‌های مسئول برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

شمس در بیان محورهای راهبردی و نشست‌های تخصصی در این کنگره گفت: نشست تخصصی ایجاد اقتصاد مقاومتی از منظر راهبردی، نشست تخصصی نقش و جایگاه فرهنگ و رسانه در پیاده سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نشست تخصصی الزامات راهبردی نهادی، زیرساختی و برنامه‌ای در پیاده سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی از جمله نشست‌های این کنگره است. ‬

وی تصریح کرد: نشست تخصصی نقش و تاثیر تکانه (رویداد‌ها، تغییرات، مخاطرات و تهدیدات) در تحقق اقتصاد مقاومتی، نشست تخصصی نقش اقتصاد عدالت محور، مردم پایه، دانش بنیان و رقابتی در مقاوم سازی اقتصاد، نشست تخصصی بخش دفاع و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تحقق اقتصاد مقاومتی و نشست تخصصی آسیب‌‌شناسی ناسازگاری‌های جاری اقتصاد ملی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از دیگر نشست‌های تخصصی در این کنگره خواهد بود. ‬

اقتصاددانان راهبرد بدهند ‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین داوود رنجبران، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نیز در این نشست خبری با تبریک ایام الله دهه فجر مشارکت را یکی از مشخصه‌های اصلی انقلاب خواند و گفت: دومین ویژگی مردم در تحقق انقلاب اسلامی بصیرت بود که مردم را به فکر تشکیل حکومت اسلامی انداخت، همین موضوع بود که شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را راه‌اندازی کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر بصیرت و مشارکت، روحیه ایثارگری سومین ویژگی مردم در فرآیند انقلاب اسلامی و رهبری و فرمانبری امام خمینی چهارمین رکن به وجود آمدن انقلاب بود که موجب شد در سطح منطقه هم آثاری را با خود به همراه داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبران اظهار داشت: بیداری اسلامی یکی از آثار انقلاب بود که موجی از خیزش عمومی را ایجاد کرد و موجب شد اسکتبار جهانی را به مقابله با جمهوری اسلامی ایران وا دارد، ‌یعنی از‌‌ همان ابتدای انقلاب مبارزه با ایران در دستور کار دشمنان قرار گرفت. اینکه اکنون بعد از چندین سال مقام معظم رهبری اشاره مستقیم به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارند به دلیل این است که اسکتبار جهانی متوجه قدرت جمهوری اسلامی ایران شده است. یعنی می‌داند اگر اقتصاد ایران بر اقتصاد جهان تأثیر بگذارد قابل کنترل نیست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: اکنون مقام معظم رهبری با سیاست‌های خود دستور همکاری قوه سه گانه و سایر بخش‌های کشور برای همکاری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را داده‌اند و این مسئله به دلیل تأثیر گذاری جمهوری اسلامی ایران در سطح‌های مختلف منطقه است. یعنی مردم می‌توانند به واسطه ویژگی‌های بارزی که موجب ایجاد جمهوری اسلامی ایران و انقلاب شد، با مشارکت، بصیرت و پیروی از سیاست‌های ابلاغ شده مقام معظم رهبری در مقابله تکانه‌های مختلف کشور را مقاوم کنند.

وی اظهار داشت: ضرورت دارد دانشمندان علم اقتصاد با هم فکری و هم اندیشی راهبرد‌های لازم را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این کنگره ارائه دهند.

اقتصاد مقاومتی گفتمان نشده است حسن بیگی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بخش راهبردی کنگره را بررسی می‌کنیم گفت: با توجه به ابعاد و گستردگی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تقسیم‌بندی کار در دو محور راهبردی و نظری در کنگره دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی مطلوب است گفت: با الگوی اقتصاد مقاومتی و بر اساس مطالعات علمی و متناسب که انجام شده است باید با بهره‌گیری از فرهنگ بومی الگوی اقتصادی مناسبی را برای مقابله با تکانه‌های اقتصادی طراحی کنیم.

بیگی بیان کرد: این الگو دارای ویژگی‌هایی از جمله پویایی، انعطاف، آینده نگری، درون زایی‌، برون نگر، عدالت محور، دانش بنیان رقابت‌پذیر، ارتقای موثربهره‌ور، رعایت الگوی مصرف از ویژگی‌های اصلی این الگو است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا با اجرای این سیاست‌ها به خودکفایی دست یابیم اظهار داشت: یکی از راه‌های رسیدن به خودکفایی رهایی از اقتصاد نفتی است که با اجرای سیاست‌های مناسب برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

بیگی در بیان اهداف این کنگره تصریح کرد: تبیین مبانی نظری و توسعه گفتمان اقتصاد مقاومتی، تبیین معنایی مولفه‌های مردم بنیانی، درون‌زایی، برون گرایی، دانش‌بنیانی و عدالت محوری اقتصاد مقاومتی در بخش‌های خصوصی و عمومی، تبیین الزامات راهبردی (نهادی، زیرساختی و برنامه‌ای) تحقق اقتصاد مقاومتی، تبیین نازسازگاری سیاست‌های اقتصادی موجود با الزامات پیاده سازی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تبیین نقش و تاثیر تکانه‌ها (رویداد‌‌ها، تغییرات، مخاطرات و تهدیدات) در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از اهداف این همایش است.

وی اظهار کرد: این کنگره با تشکیل شورای سیاست‌ گذاری اقدام به طراحی و اجرای این کنگره با هدف مشخص شده کرده است. حدود ۵۲۰ چکیده مقاله به این کنگره وارد شده است که از این میان ۴۰۸ مقاله مورد ارزیابی قرار گرفته و ۳۱۶ مقاله ارسال شده و ۱۸۴ مقاله برگزیده مورد بررسی و قرار است در روز برگزاری کنگره قرائت شود و در ‌‌نهایت از این میان ۶۰ مقاله برگزیده در نشست‌های تخصصی قرائت خواهد شد.

مدیریت جهادی ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی است عباس عرب‌مازار، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نیز که در نشست خبری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی حضور داشت با اشاره به اینکه از سال ۸۹ که واژه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، در اقتصاد و علوم اجتماعی واژه جدیدی بود گفت: از‌‌ همان ابتدا اظهار نظرهای مختلفی مطرح شد و مقام معظم رهبری به منظور شفاف سازی برداشت‌های فکری مختلف سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را ابلاغ کردند.

وی در بیان مبانی و الزامات و الگوهای نظری اقتصاد مقاومتی گفت: مبانی علمی و شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی، مقاومت اقتصادی و شاخصه‌های آن در حوزه‌های خرد و کلان، تجربیات داخلی و خارجی در مقاوم سازی اقتصاد، سنجش ورتبه‌بندی مخاطرات داخلی و خارجی اقتصاد ملی، الزامات و پیش نیازهای فرهنگ اقتصاد مقاومتی، درون زایی و برون گرایی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مهم‌ترین مبانی و الزامات مطرح شده در این کنگره است.

عرب مازار با بیان اینکه مقالات ارسال و بررسی شده در این کنگره با دو محور اقتصاد مقاومتی از دیدگاه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اقتصاد بوده است گفت: ۳۲۰چکیده مقاله دریافت و ۲۳۲ مقاله تمام متن مورد بررسی و به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان ۸۸ مقاله برای ارائه و چاپ در حوزه نظری در روز برگزاری کنگره ارائه خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی باید به یک گفتمان علمی تبدیل شود تا بتوانیم با بهره‌گیری از نظرات کار‌شناسان اقتصاد یک نقشه راه استراتژیک را برای دستگاه‌های مسئول تهیه کنیم.

وی اظهار کرد: این همایش با همکاری سران سه قوه و سایر بخش‌های اقتصادی برگزار خواهد شد و در این همایش با آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف اقتصادی ظرفیت‌را شناسایی و الویت بندی می‌کنیم تا بتوانیم در سایه راهبرد‌های موثر به شفاف‌سازی و مبارزه با فساد در اقتصاد مقاومتی و خود باوری به اجرای این اقتصاد‌ها دست یابیم.

عرب مازار مشارکت همه جانبه کشور را در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ضروری خواند و گفت: مدیریت جهادی یکی از شاخص‌های لازم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش «نسیم»، کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در سالروز ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در سالن همایش صدا و سیما با حضور محمودرضا شمس دولت‌آبادی دبیر کنگره اقتصاد مقاومتی، عباس عرب‌مازار عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، ‌ابراهیم حسن بیگی رئیس دانشگاه دفاع ملی، حجت‌الاسلام رنجبران معاون آموزشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی والله داد سیف دبیر بخش راهبردی همایش و عضو هیأت علمی دانشگاه دفاع ملی برگزار می‌شود. این همایش با همکاری دانشگاه دفاع ملی، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر: