اخبار آرشیوی

کدخبر: 847150

سعید زیباکلام در گفتگو با «نسیم»: بازرسی هواپیماهای ‌ما توسط "بوئینگ" موجب لو رفتن سرنخ‌های دور زدن تحریم‌های صعنت هوایی ما می‌شود و از لحاظ اطلاعاتی ضربه بزرگی خواهیم خورد/ صلاحیت فنی بازرسی از هواپیماها در اختیار کشورهاست و نیازی به ورود مهندسان آمریکایی به کشور نیست

مهم‌ترین محورهای سخنان سعید زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم»، بدین شرح است: - درخواست بازرسی از هواپیمای کشوری‌مان که از طرف شرکت بوئینگ مطرح شده است موجب می‌شود برخی سرنخ‌های ما در حوزه صعنت هوایی لو برود. - تمام قطعات بوئینگ، ایرباس و فوکر و غیره شناسنامه دارد و در صورتی که به کشورهای غربی اجازه داده شود که از هواپیماهای بازرسی صورت گیرد به طور حتم رابطان ما در خارج از کشور که به وسیله آنها قطعات جدید به ایران انتقال یافته است لو خواهند رفت. - حدود 30 سال است که ما تحریم هستیم و زمانی که قرار شود بازرسان بیایند و این قطعات را بازرسی کنند، خواهند دید این قطعه با این شماره و شناسنامه در هواپیما وجود دارد و از این طریق رابط‌های ما که این قطعات را به ایران آورده‌اند شناسایی خواهند شد. - بنده دیده‌ام وقتی بعضی ایرانی‌ها لو می‌روند، چه برسر آنها آورده می‌شود و این کارها نه از طریق پلیس آن کشور بلکه از طریق اف‌بی‌آی آمریکا که به آن کشور می‌رود و آنها را بازجویی می‌کند تحت شدیدترین رفتارها اتفاق می‌افتد. - بنده پیش‌بینی این امری که اکنون قرار است اتفاق بیفتد را کرده بودم که شرکت‌های آمریکایی به بهانه بازرسی و تعمیر هواپیماهای ایرانی تقاضای ورود به ایران راخواهند شد و این در حالی است که می‌گویند بازرسی‌های ایران در صنعت هوایی را اصلا قبول ندارند و بیان می‌کنند که به هیچ وجه به بازرسی بازرس‌های ایرانی اعتماد وجود ندارد. - جاسوسان آمریکایی به بهانه بازرسی از هواپیماهای ایرانی وارد ایران خواهند شد و بازرسی‌های خود را انجام خواهند داد و در این بازرسی‌ها بسیاری از امور برای آنها آشکار خواهد شد. من در اینجا اعلام می‌کنم ما با دادن مجوز ورود بازرسان بوئینگ به ایران از لحاظ اطلاعاتی ضربه بزرگی خواهیم خورد. - آمریکا از طریق بازرسی به اطلاعات حیاطی ما دست خواهد یافت و از این طریق اطلاعات به دردبخوری به دست خواهد آورد که برای تصمیم‌گیری‌های بعدی توسط وزارت خزانه‌داری یا خارجه آمریکا از آن استفاده خواهد شد. و در واقع مشکلات و نیازهای ما از این طریق کاملا آشکار می‌شود. - اعلام بازرسی از هواپیماهای ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که نیازی به بازرسی از هواپیماهای ما وجود ندارد و باید بنا بر بازرسی مهندسین ایرانی باشد. - بازرسان ایرانی صلاحیت بازرسی از هواپیماهای ایرانی را دارند و این مرسوم همه جای دنیاست که شرکت بوئینگ این هواپیما را در اختیار هر کشوری که قرار می‌دهد عموم آن کشورهایی که صلاحیت فنی دارند خودشان بازرسی را انجام می‌دهند و به شرکت بوئینگ اعلام نیاز می‌کنند و بعد هم قطعات مورد نیاز را دریافت می‌کنند در مورد ما نیز باید همین روش اعمال گردد. - نیازی نیست که مهندسان آمریکایی بیایند و هواپیماهای ما را چک کنند، مهندسان ایرانی واجد شرایط و دوره دیده در هواپیمایی کشوری وجود دارند که به خوبی می‌توانند هواپیماهای ایرانی را بازرسی، عیب‌نمائی کنند. - باید از نظر فنی و مهندسی بررسی گردد که آیا طول عمر هواپیماهایی که طرف غربی مدعی است برای بازرسی و تعمیر آنها باید وارد ایران گردد هنوز تمام نشده است و آیا این هواپیماها هنوز توان تعمیرات دارد و می‌تواند با تعمیرات کماکان مورد استفاده قرار گیرد یا از رده خارج شده محسوب می‌گردند و تعمیرات آنها نیز بی‌فایده است.
ارسال نظر: