اخبار آرشیوی

کدخبر: 706370

حجت‌الاسلام داوود کمیجانی، کارشناس تاریخ اسلام در گفتگو با «نسیم»: مناسک عزاداری سالار شهیدان با دقت و ظرافت علمای شیعه طراحی شده است/ این مراسم‌ها فرصتی برای سربازگیری تشیع از افراد خاکستری جامعه است/ ترس دشمنان نیز از مناسکی نظیر عزاداری حسینی است

حجت الاسلام داوود کمیجانی، استاد تاریخ اسلام در گفتگو با «نسیم» به ابعاد مختلف مناسک عزاداری سالار شهیدان (ع) پرداخت. وی با بیان این که بیشتر افراد جامعه افرادی خاکستری هستند که نه با مؤمنین هستند نه با کفار و عزاداری بر امام حسین باعث می شود تا این افراد با مؤمنان همراه شوند؛ بیان داشت: ما در دهه اول ایام محرم هر روز را به اسم یکی از شهدای کربلا می شناسیم و در این دهه که هنوز هم امام به شهادت نرسیده اند عزاداری می کنیم این به این دلیل است که چنین موضوعی در حقیقت تکنیک سربازگیری تشیع است به این ترتیب که در قرآن سوره نساء به این مورد اشاره شده است که مردم جامعه از لحاظ اعتقادی سه دسته هستند یک دسته دسته ای هستند که ایمانشان قطعی است و هر فشاری بر آن ها بیاید باز هم آن ها به اعتقاداتشان پابرجا هستند یک گروه نیز گروهی هستند که هر چه قدر حجت و تعالیم حق را برای آن ها بیان کنی این ها ایمان نمی آورند و در حقیقت حزب شیطان می باشند اما گروهی دیگر هم هستند که گروهی خاکستری هستند و ما بین دو گروه دیگر قرار دارند نه با مؤمنین هستند نه با کفار. کمیجانی در ادامه بیان داشت: در حقیقت کثرت افراد جامعه نیز با این گروه است و اگر افراد مؤمن بتوانند آن ها را با خود همراه کنند آن روز می شود یوم الله و آن زمانی که کفار آن ها را با خود هم قدم کنند می شود یوم الشیطان. شیعه به این مورد بسیار اهمیت می دهد و از قشر خاکستری می خواهد سربازی کند یکی از این سرباز گیری ها در همان عزاداری‌های دهه اول محرم صورت می گیرد. این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: ما در جامعه شناسی نیز بحثی داریم به نام همسازی. همسازی با تقلید متفاوت است هم سازی الگوگیری غیر ارادی است مانند فرزندی که ناخواسته از پدر و مادرش الگوگیری می کند ما در جامعه هم چنین چیزی داریم یعنی گاهی ما می آییم با بعضی موارد جامعه را با خود همراه می کنیم و شرایط را به گونه ای طراحی می کنیم که گروهی را با خود همراه می سازیم. وی اضافه کرد:‌ در حقیقت علمای شیعه نیز این را رعایت می کنند در رابطه با عاشورا نیز علما به پیروی از ائمه عزاداری ها را به گونه ای برنامه ریزی می کنند که مردم را با امام همقدم کنند و به این دلیل چون خود امامان مانند امام سجاد علیه السلام که از اول محرم عزاداری را شروع می کنند عزاداری ها نیز در روزهای اول محرم آغاز می شود تا به این ترتیب مردم نیز با امام حسین(ع) وارد صحرای کربلا شوند. کمیجانی ادامه داد: تا دوران صفویه همه خیمه می زدند و کسی در ساختمان نمی ماند و مردم در خیمه می ماندند تا همراهی با امام حسین(ع) بیشتر حس شود از طرفی مردم که از خانه هایشان بیرون می آمدند لبیک می گفتند تا جوابی باشد به هل من ناصرا ینصرنی سیدالشهدا(ع).‌ علمای شیعه به قدری در رابطه با مراسم دقیق بوده اند که حتی در رابطه با غذای نذری هم سعی کرده اند همسازی کنند به گونه ای که اگر توجه کنید مردم در سوم امام آبگوشت نذر می کنند و این به این دلیل است که گفته شده که وقتی اسرا وارد کوفه شده اند به آن ها شربا داده اند یعنی همان آبگوشت و این ظرافت ها دقت و توجه علمای شیعه را نشان می دهد. بنابر این یکی از دلایل بسیار مهم برای آغاز عزاداری از دهه اول و این گونه مهم دانستن این دهه به دلیل همین همراه کردن تشیع است. کمیجانی با اشاره به این که این عزاداری ها مناسک خاص و رسمی تشیع و برای ازدیاد پیروان حسینی است اظهار داشت: در این مناسک ما می گوییم که سرباز امام حسین و اسلام هستیم و با شرکت در این مراسم، تا سال آینده حسینی می شویم و ترس دشمنان نیز از همین مناسک می باشد. حالا این مراسم گاهی مانند زمان قاجار در تمام محرم و صفر برگزار می شود و در دوران صفویه محرم را بیشتر عزاداری می کردند و الان با این که همه محرم و صفر مردم عزادار هستند اما شدت این عزاداری در دهه اول بیشتر است.
ارسال نظر: